سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۱۴

اخبار

بیماری هاری را بیشتر بشناسیم/علائم آن چیست

هاری یک بیماری واگیر کشنده ویروسی مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است که انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و غالبا" از طریق گزش به آن مبتلا می شوند و در صورت درمان نکردن سریع و بروز علائم بیماری هاری غیرقابل درمان بوده و بیمار محکوم به مرگ است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ هاری از جمله بیماری های مشترک و قابل انتقال از حیوانات به انسان است که ابتلا به آن چنانچه با تدابیر سریع بهداشتی درمانی و پیشگیرانه همراه نباشد ، خطر مرگ حتمی مبتلایان را به دنبال دارد .

1

عامل بیماری هاری نوعی ویروس است که به سیستم عصبی تمایل دارد و وقتی به سیستم عصبی مرکزی حمله کند ، تقریبا همیشه موجب مرگ میزبان می ‌شود . فردی که توسط حیوانی مشکوک به هاری گاز گرفته شود ، باید فورا" محل گازگرفتگی را حداقل 15 دقیقه با آب و صابون شست و شو دهد و سریع به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند تا تحت واکسیناسیون پیشگیرانه قرار گیرد . شست ‌و شوی زخم ناشی از گازگرفتگی حیوان ، بخیه نکردن و باز بودن زخم بسیار مهم است و اساس پیشگیری و درمان هاری محسوب می شود چون این ویروس به نور و جریان هوا حساس است و در نتیجه زخم نباید بخیه زده شود و حتی الامکان روی زخم باز باشد . به طور معمول واکسیناسیون تا 6 روز پس از گازگرفتگی و قبل از بروز علائم بیماری می‌تواند تا حدود صددرصد بیماری را از بین ببرد ؛ اما پس از بروز علائم ، درمان امکان‌پذیر نیست و فرد مبتلا طی یک یا دو هفته جان خود را از دست می دهد .
**راه های انتقال بیماری 
این بیماری از طریق گاز گرفتگی به وسیله حیوان هار ( مانند گوشتخواران اهلی و وحشی و پستانداران دیگر مانند گاو ، الاغ و...) پنجه کشیدن توسط گربه و گربه سانان ، تماس مخاطی مانند لیسیدن لب ، چشم و بینی فرد توسط سگ و گربه های به ظاهر سالم که به بیماری هاری مبتلا هستند منتقل می شود . 
**علائم بیماری در انسان 
فعالیت حرکتی شدید شامل دویدن ، دست و پا زدن ، تحریک پذیری و عدم آرامش ، توهم ، نگرانی و هیجان ، افزایش ترشحات بزاق دهان ، ترس از نور و آب از مهمترین علایم این بیماری محسوب می شود . 
**علائم بیماری در حیوان
این بیماری در حیوان به دو شکل تحریکی (خشمگین) یا فلجی (ساکت) دیده می شود . 
در شکل تحریکی ، حیوان مضطرب و وحشی شده ، محل زندگی خود را ترک و به هر فرد یا حیوان سر راه خود حمله می کند همچنین صدای پارس حیوان خشن و بریده بریده شده و کف از دهانش سرازیر می شود . 
در شکل فلجی ، حیوان به محل تاریکی پناه برده و پس از مدتی در اثر فلج دستگاه تنفسی و اندامها می میرد . 
**پیشگیری از حیوان گزیدگی
پرهیز از نزدیک شدن و تماس با سگ ، نگهداری سگ یا گربه خانگی ، دویدن مقابل سگ و نگاه مستقیم به چشم هایش و آزار و اذیت حیوانات و سگ هایی که در حال غذا خوردن یا مراقبت از توله خود هستند ، نریختن زباله و پسماند های غذایی در اماکن و معابر عمومی ، مراجعه به دامپزشکی برای واکسیناسیون و قلاده گذاری سگ های صاحبدار و گله از موارد پیشگیری از حیوان گزیدگی است . 
**پیشگیری از هاری در صورت هرگونه حیوان گزیدگی
شستشوی محل زخم با آب و صابون ، حداقل به مدت 15 تا 20 دقیقه ، خارج کردن کف صابون از لابه لای زخم ، ضدعفونی زخم محل گاز گرفتگی با محلول بتادین یا الکل اتیلیک 40 تا 70 درصد و یا سایر مواد ویروس کش ، خودداری از بخیه زخم ، مراجعه فوری به نزدیکترین بیمارستان ، مرکز خدمات جامع سلامت و یا مرکز درمان پیشگیری از هاری برای تجویز به موقع واکسن و سرم ضد هاری و ادامه تزریق نوبتهای بعدی واکسیناسیون ضدهاری از جمله موارد پیشگیری از هاری در صورت حیوان گزیدگی است .
حذف هاری با واکسیناسیون ،  شعار امسال روز جهانی هاری
28سپتامبر مصادف با ششم مهرماه که سالروز مرگ لویی پاستور دانشمند شهیر فرانسوی و مبدع نخستین واکسن هاری است ، به عنوان روز جهانی هاری نامیده شده است . شعار روز جهانی هاری در سال جاری میلادی « "Rabies: Vaccinate to Eliminate" حذف هاری با واکسیناسیون » انتخاب شده است .
هدف از تعیین روزی برای هاری ، ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی کلیه افراد جامعه در مورد بیماری هاری ، پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع بشری است .
بیماری هاری یکی از خطرناک ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است . این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر پستانداران به طور تصادفی به این بیماری مبتلا می‌شوند .
بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه 60 هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست می دهند که اکثریت قریب به اتفاق این موارد در آسیا (60 درصد) و آفریقا (36 درصد) رخ می‌دهد . و این آمار در ایران 9 نفر است . 40درصد از افرادی که جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می دهند ، کودکان هستند .

 

 
۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۴۷
تعداد بازدید : ۴,۰۴۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید