سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۵۴

اخبار

کارشناسان بهداشت محیط بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران 690مورد بازرسی انجام دادند

کارشناس بهداشت محیط مرکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : 138واحد تحت پوشش بهداشت محیط این مرکز قرار دارد که بازرسان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه ، 690 مورد بازرسی بهداشتی را از آنها انجام دادند .
هوشنگ جمشیدیان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت گچساران ، به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط اظهار داشت : بازرسی 190هزار و 943 کیلوگرم مواد پروتئینی شامل گوشت ، مرغ ، ماهی و میگو ، یکهزار و 345 مورد کلرسنجی ، بخشی از خدمات انجام شده بازرسان بهداشت محیط طی مدت یاد شده است .

 وی ادامه داد : از میزان مواد پروتئینی بازرسی شده یکهزار و230 کیلوگرم عودت داده شد .

جمشیدیان افزود : در طول شش ماهه نخست سال جاری ، 960 کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی توسط بازرسان بهداشت محیط از رستوران ها و آشپزخانه های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران کشف و معدوم سازی شد .
وی تعداد مطبخ های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را ۱۳مورد ذکر کرد و اظهار کرد : این تعداد رستوران و آشپزخانه در طول سال توسط کارشناسان بهداشت محیط کنترل می شوند .
کارشناس بهداشت محیط مرکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با بیان اینکه سمپاشی ، طعمه گذاری و گندزدایی یکی از فعالیت های مهم واحد بهداشت عمومی و محیط مرکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران است ، اظهار داشت : در شش ماهه نخست سال جاری یکهزار و 426 مورد سمپاشی و طعمه گذاری بر علیه حشرات موذی و جوندگان صورت پذیرفته است .
جمشیدیان اظهار داشت : سمپاشی و طعمه گذاری 778هزار و 450مترمربع از مناطق شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران بر علیه حشرات موذی و جوندگان ، بازرسی 353هزار و396کیلوگرم مواد پروتئینی شامل گوشت ، مرغ ، ماهی و میگو در مطبخ ها و رستوران های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ، 2هزار و 580 مورد کلرسنجی منابع آب ، 900مورد بازدید از اماکن عمومی ، 250مورد کلرسنجی آب استخر ، 235مورد بازرسی از  آشپزخانه ها و رستوران ها ، 206 بار نمونه برداری آب میکروبی ، جمع آوری و توقیف یکهزار و100 کیلوگرم مواد پروتئینی فاسد و تاریخ مصرف گذشته ، 50 جلسه آموزش بهداشت و 6بار نمونه برداری شیمیایی ، بخشی از خدمات انجام شده بازرسان بهداشت محیط در سال گذشته است .
جمشیدیان افزود : بهداشت محیط به منزله‌ کنترل تمام عوامل محیطی است که به‌ طور مستقیم یا غیرمستقیم و به شکل حاد یا مزمن ، سلامت انسان را تهدید می‌ کند ، بنابراین بهداشت محیط ، در سلامت جامعه نقش اساسی ایفا می‌ کند .
2کارشناس بهداشت محیط بر واحدهای تحت پوشش مرکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران نظارت دارند .
 گفتنی است محدوده فعالیت مرکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران همگام با شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در استان های خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد ، بوشهر و فارس است .

1
1
1

 نگاهی به شعار روز جهانی بهداشت محیط طی سال‌های گذشته 
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ هر ساله سازمان بین المللی بهداشت محیط به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط ، شعاری را برای آن سال انتخاب و تاکید می‌کند که کشورهای عضو برای تحقق این شعار تلاش کنند .
" چالش های تغییر اقلیم ، زمان یکپارچگی اقدامات بهداشت محیط در سطح جهانی " شعاری است که امسال به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط در سال 2019 اعلام شده است . 
براساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی تغییرات آب و هوایی جز مهمترین معضلاتی است که بر روی اساسی ترین مولفه های بهداشت جوامع یعنی آب ، غذا و هوا تاثیر مستقیم دارد . تغییرات اقلیمی سبب افزایش ریسک بر سلامتی انسان ها و نیز بر سیستم های بهداشتی می شود که در صدد حفظ ایمنی و بهبود جوامع هستند . بزرگترین ریسک در جوامعی خواهد بود که تحت تاثیر بیماری های مرتبط با اقلیم هستند .
اثرات بهداشتی مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با تغییرات اقلیمی در اثر افزایش دما ، تغییر الگوی بارش ها مانند افزایش شدت و فراوانی وقایع آب و هوایی رخ می دهد . اثرات بهداشتی مستقیم از خطراتی مانند گرما ، خشکسالی و طوفان ناشی می شود در حالی که اثرات غیر مستقیم به دلیل مواجهه با ناقلین بیماری ها ، آلودگی هوا و آلودگی آب ناشی می شود .
افزایش سطح دی اکسیدکربن که خود مرتبط با تغییرات اقلیمی است ، می تواند سبب کاهش سطح مواد مغذی در محصولات غذایی اصلی شود . این پدیده می تواند سبب عدم امنیت غذایی در میان  برخی جمعیت ها ، خصوصا در جوامع در حال توسعه گردد .
تغییرات آب و هوا بر عوامل اجتماعی و محیطی موثر بر سلامت مانند هوای پاک ، آب آشامیدنی سالم ، غذای کافی تأثیر می گذارد .
پیش بینی می شود که طی بازه زمانی سالهای ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ ، تغییرات آب و هوایی باعث تقریباً ۲۵۰ هزار کشته اضافی در هر سال  ناشی از سوء تغذیه ، مالاریا ، اسهال و استرس گرمایی خواهد شد .
کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق بهبود سیستم های حمل و نقل ، تغذیه  و انرژی مصرفی می تواند منجر به بهبود سلامتی بویژه از طریق کاهش آلودگی هوا شود .
پیام سال‌های گذشته که از سوی سازمان بین المللی بهداشت محیط در نظر گرفته شده است ؛ سال 2014 ، توجه به نابرابری های بهداشت محیط ، سال 2015 با عنوان ، " کودکان آینده ما هستند ، از محیط زیست و سلامت آنها محافظت کنیم " ، سال 2016 ، کنترل دخانیات پاسخی در برابر همه گیر ی جهانی آن ، سال 2017 ، کیفیت هوای آزاد و هوای داخل ساختمان " ، سال 2018 ، ماندگاری و ایمنی جهانی مواد خوراکی (Global Food Safety and Sustainability)
در گذشته 11 اسفند هر سال ، به عنوان روز ملی بهداشت محیط نامگذاری شده بود و از سال 93 با توجه به اینکه 25 سپتامبر (چهارم مهر) در تقویم جهانی به این روز نامگذاری شده روز ملی بهداشت محیط حذف شد و صورت جهانی گرفت .

 

 
 
۳ مهر ۱۳۹۸ ۰۸:۵۶
تعداد بازدید : ۸۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید