سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۲۹

اخبار

بیماری آلزایمر و روش‌های مبارزه با آن را بهتر بشناسیم

بیماری آلزایمر نوعی اختلال مغزی مزمن پیشرونده و ناتوان ‎کننده است که بر روابط بین فردی و اجتماعی تاثیر نامطلوبی دارد .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ بیست و یکم ماه سپتامبر (سی‌ام شهریور ماه) روز جهانی آلزایمر نام گرفته است . آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که حافظه ، افکار ، مهارت‌های کلامی و قضاوت ، درک مطلب و به طور کلی عملکرد شناختی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

1

سازمان جهانی بهداشت ، جمله مرا به خاطر بیاور " Remember Me" را به عنوان شعار روز جهانی آلزایمر در سال 2019 میلادی تعیین کرده است ، تمرکز روز جهانی آلزایمر در سال ۲۰۱۹ میلادی بر دید اجتماعی بر این بیماری و شکستن کلیشه‌هایی است که بیمار و خانواده او را می‌رنجاند .
در سال 1906 میلادی «آلویس آلزایمر» پزشک آلمانی پس از 20 سال تحقیق توانست تعریفی علمی از این بیماری معروف به بیماری پیری که چیزی بیشتر از یک فراموشی ساده است ارائه دهد که بعدها برای قدردانی از او ، این بیماری آلزایمر نامیده شد .
انجمن آلزایمر ایران در سال 80 تاسیس و در سال 85 عضو دائمی انجمن آلزایمر جهان شد و این انجمن خدمات حمایتی و رفاهی برای بیماران و خانواده های آنها ارائه می دهد .
بیماری آلزایمر دو تا پنج درصد اشخاص سالمند را در بر می گیرد و گاهی هم به اشخاص جوان تر حمله می کند که در اثر فاسد شدن سلول های منطقه "هیپوکامپ"  که معمولا مقدار زیادی «استیل کولین» تولید می کند به وجود می آید . 
سلول های مغزی یا نرون های آسیب دیده ، پلاک هایی جمع کرده و به تعداد زیادی می میرند و به همین دلیل یکی از نشانه های اصلی بیماری آلزایمر ، ناتوانی در تحکیم یک یادگیری تازه مثل یادآوری آدرس جدید و دشواری در جهت یابی است ، هر چند خاطرات رویدادهای دور معمولا کمتر آسیب می بینند .
یکی از مهم‌ترین دلایل بروز آلزایمر ، تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلوئید در مغز است ، آمیلویید یک اصطلاح عمومی برای پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن بوجود می‌آیند . در مغز افراد سالم ، این پروتئین نابود می‌شود ؛ ولی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر ، تجمع می‌یابد .
بر اساس آمار جهانی ، در حال حاضر 50 میلیون نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند که حدود 700 هزار نفر از این جمعیت در ایران زندگی می کنند ، در جهان هر چهار ثانیه یک نفر و در ایران هر 11 دقیقه و 30 ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می شود . همچنین بیش از نیمی از این جمعیت مبتلا به آلزایمر ، از بیماری خود اطلاعی ندارند .
سازمان جهانی بهداشت به‌تازگی اعلام کرده است تعداد افرادی که به زوال عقلی ناشی از بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند ، تا سال 2050 سه برابر خواهد شد .
آلزایمر درمان قطعی ندارد و تحقیقات نشان می دهند که تنها می توان با تمهیداتی از بروز این بیماری پیشگیری کرد و از شتاب آن کاست ؛ نبود روش های درمانی برای آلزایمر اهمیت پیشگیری از بروز و لزوم توجه بیش از پیش به این مقوله را نمایان تر می کند .
علائم اولیه آلزایمر
از دست دادن حافظه ، دشوار شدن انجام امور زندگی و کارهای روزانه ، مشکلات زبانی ، سردرگمی زمانی و مکانی ، کاهش قوه قضاوت ، مشکل در تفکر انتزاعی ، قرار دادن اشیاء در جای غلط ، تغییر در رفتار و خلق و خو و از دست دادن قوه ابتکار و نوآوری 
روش‌هایی برای مبارزه با آلزایمر
استرس را کاهش دهید ، به طور منظم ورزش کنید ، روابط اجتماعی قوی داشته باشد ، خواب کافی داشته باشید ، کلسترول بد را کاهش دهید ، فشار خون را کاهش دهید ، از رژیم غذایی MIND پیروی کنید (در رژیم غذایی MIND مصرف روزانه میوه و سبزی ، آجیل به جای تنقلات ناسالم،  مصرف چند بار لوبیا در هفته ، مصرف گوشت ماکیان و ماهی و محصولات خانواده توت توصیه شده و مصرف گوشت قرمز ، کره و مارگارین ، شیرینی ، پنیر پرچرب (مانند پنیر پیتزا) فست فود و غذای سرخ کرده را منع می‌کند .
بیست و یکم سپتامبر به منظور افزایش آگاهی در مورد آلزایمر و یادآوری روش‌های پیشگیری از این بیماری ، روز جهانی آلزایمر نام گرفته است .

 

 
۳۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۷۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید