سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۳۵

اخبار

به مناسبت12شهریور روز بهورز ؛ آرامش و سلامت ارمغان بهورزان

دوازدهم شهریورماه مصادف با سالروز احداث نخستین خانه بهداشت کشور روز "بهورز" نام گذاری شده ، قشری بی نام و نشان که سلامتی مردم را در دورترین نقاط ایران رصد می کند .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ 12شهریورماه سال 1363 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با هدف کمک رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین در جهت تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقرزدایی از روستاها ، اقدام به تاسیس خانه هایی با نام خانه بهداشت کرد تا در این اماکن بهورزان فعالیت کنند .

1

بهورزان ارایه دهنده خدمات مراقبتی اولیه بهداشتی ، درمانی در محیط روستاها هستند که در خانه بهداشت فعالیت می کنند و حوزه فعالیت آنها فقط در خانه بهداشت تعریف نشده بلکه "ده گردشی" برای سرکشی و اطمینان از سلامت روستاییان و رفتن به روستاهای اقماری از حوزه های فعالیت این پیام آوران سلامت است . 
این قشر وظایف مختلفی چون ارایه خدمات سلامت به زنان باردار ، کودکان ، نوجوانان ، جوانان ، سالمندان و میانسالان روستا ، پایش رشد کودک ، بهداشت دوران پیش و حین زایمان ، بهداشت تنظیم خانواده ، بهداشت دهان و دندان ، آموزش تغذیه سالم به مردم روستا ، مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر ، واکسیناسیون ، پیشگیری و کنترل بیماری های شایع و بیماریابی را در جامعه برعهده دارند .
جلب مشارکت و همکاری مردم برای پیشرفت برنامه های بهداشتی ، بهداشت محیط روستا و مدارس و کمک های اولیه را از دیگر وظایف بهورزان عرصه سلامت می توان عنوان کرد .
حرفه بهورزی از مصادیق ایثار و از خودگذشتگی است ، انسان‌های فداکاری که در روستاها و مناطق محروم کنار مردم هستند تا سلامت آنان با مخاطره  مواجه نشود و در واقع این گروه از افراد به عنوان سربازان بی‌نام و نشان عرصه سلامت شناخته می‌شوند ، افرادی که بدون کمترین چشمداشتی در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور به گروه‌های هدف به ویژه روستاییان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهند .
روز دوازدهم شهریور بهانه ای برای سپاسگزاری از تلاشگرانی است که با از خودگذشتگی و فداکاری هر آنچه را که در توان دارند برای حفظ و گسترش سلامت در دورافتاده‌ترین مناطق کشور بکار می بندند تا آرامش و سلامت را برای هموطنان خود به ارمغان آورند .
۱۲ شهریور در تاریخ نظام سلامت ایران به عنوان روز بهورز نامگذاری شده است .
در حال حاضر 17 هزار و 792 خانه بهداشت فعال در کشور فعالیت دارند که 31 هزار و 290 بهورز در این مراکز خدمات دهی می‌کنند .

 

 
۱۳ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۸۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید