سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۳۲

اخبار

غذا در ظروف پلاستیکی برای سلامتی خطرناک است

ریختن مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف برای سلامتی مضر و خطرناک است و متولیان هیات ها و کسانی که نذورات مذهبی دارند از ظروف گیاهی برای توزیع این نذورات استفاده کنند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ محرم که از راه می رسد سنت حسنه نذری دادن و پذیرایی از دستجات عزاداری نیز شروع شده و آنچه در این میان خودنمایی می کند ظروف یک بار مصرفی است که شهروندان برای پذیرایی از سوگواران حسینی و مهمانی های نذری خود از این ظروف استفاده می کنند .

1

استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه محرم و ایام عزاداری به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند و از این رو رعایت نکات بهداشتی برای سلامتی ضروری است .
در دهه نخست ماه محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا ، بسیاری از شهروندان اقدام به پخش نذری می کنند و در بسیاری موارد در این نذری ها از مواد پلاستیکی نامناسب استفاده می شود که همواره کارشناسان بر مشکل دار بودن این ظروف تاکید کرده اند .
این ظروف به دلیل ارزان قیمت بودن و همچنین حمل و نقل آسان برای پذیرایی در مجالس بزرگ مناسب است و سرعت پذیرایی را تسریع می کند ، آنچه که مهم است توجه به پیامدهای زیان بار و خطرناک استفاده از این ظروف است . 
استفاده از ظروف پلاستیکی برای پخش غذای نذری محرم بسیار خطرناک است و شهروندان حتی الامکان از این ظروف استفاده نکنند .
ظروف پلاستیکی که به طور معمول در پخش نذری ها از جمله برنج و خورشت نذری از آنها استفاده می شود ، به خاطر وجود پلیمر برای غذاهای داغ خطرناک است .
ظروفی با فویل های آلومینیومی در بازار وجود دارد که برای مواد غذایی گرم تا دمای 450 درجه مناسب هستند و می توان از آنها نیز در پخش غذای نذری استفاده کرد .
همچنین ریختن مایعات در درون لیوان‌های شفاف پلاستیکی سرطان‌زا است بنابراین برای مصرف مواد غذایی سرد مانند شربت از ظروف یکبار مصرف شیشه‌ای و برای مایعات و غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی ، مقوایی یا اسفنجی استفاده شود . 
شهروندان تا حد ممکن استفاده از ظروف یک بار مصرف را در ایام عزاداری و پخش نذورات کاهش دهند ، ظروف خانگی شیشه ای ، استیل و فلزی بهترین ظروف برای پخش نذری های ماه محرم هستند و استفاده از آنها می تواند ضامن سلامتی شهروندان باشد .
همچنین ظروف یک بار مصرف سلولزی جایگزین بهتری برای ظرفهای پلاستیکی است و این ظروف قابل تجزیه بوده و در بازار موجود می باشند . 
ماه محرم از روز یک شنبه این هفته آغاز شده و روزهای دوشنبه و سه دشنبه هفته آینده ، تاسوعا و عاشورای حسینی هستند .

 

 
۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۰۴
تعداد بازدید : ۸۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید