سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۰۶

اخبار

گرمازدگی رسید،با گرمازدگی چه کنیم؟

گرمازدگی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است که شیوع فراوانی دارد اما می‌توان با انجام برخی اقدامات بهداشتی این عارضه را مهار کرد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ گرمازدگی از لحاظ شدت به سه نوع خفیف ، متوسط و شدید تقسیم می شود و احتمال گرمازدگی در ساعت‌های میانه روز (۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر) بیشتر بوده،  زیرا در این زمان آفتاب به‌صورت مستقیم می‌تابد و بسیار داغ است.

1

گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار می افتد. 
در حالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند و در نتیجه دمای بدن بیش از نیاز افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند. 
در شرایط عادی ، ساختار طبیعی بدن انسان می‌تواند گرمای خود را تنظیم کند ، هرگاه تعادل این ساختار به هم بریزد ، گرمای زیاد باعث بالارفتن غیرطبیعی حرارت بدن شده و گرمازدگی اتفاق می‌افتد. 
افراد باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشند تا هنگام بروز این علائم ، اقدامات لازم را انجام دهند ، این علائم می توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کند. 
گرمازدگی می‌تواند با علائمی مانند پوست خشک و گرم ، خستگی و گیجی ، اخلال در هوشیاری ، گشادی مردمک ، سر درد ، گرفتگی عضلات ، کاهش فشارخون ، تهوع یا استفراغ ، تشنج کوتاه و سریع و یا نبض ضعیف خودش را نشان دهد.
توصیه های به افراد جهت پیشگیری از بروز گرمازدگی؛
روزانه حداقل شش لیوان مایعات و آب مصرف کنند و تا حد امکان از مصرف غذاهای پر چرب و دیر هضم یا دارای پروتئین بالا پرهیز نمایند و به جای آن‌ها میوه و سبزی تازه میل کنند. 
نوشیدن مستمر آب بهترین و موثرترین روش جلوگیری از گرمازگی است ؛ برای جلوگیری از گرمازدگی وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید ، بدون اینکه حتی احساس نیاز به آب داشته باشید ، آب زیادی بنوشید. 
همچنین خودداری از بیرون رفتن از خانه از دیگر اقدامات افراد برای جلوگیری از گرما زدگی است ؛ برای جلوگیری از آسیب های ناشی از گرمازدگی لازم است افراد از کارهای غیر ضروری بخصوص در ساعات گرم خودداری کنند. 
 
از دیگر توصیه ها برای پیشگیری از ابتلاء ‌به گرمازدگی، پوشیدن لباس های گشاد ، نازک و رنگ روشن،‌ باز کردن در و پنجره ها یا استفاده از سیستم خنک کننده، پرهیز از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید برای مدت زمان طولانی است. 
برغم تصور عامه مبنی بر استفاده بیش از حد از مایعات خیلی خنک برای رفع عطش و پیشگیری از گرمازدگی مصرف مایعات خیلی سرد به آنان توصیه نمی گردد. 
۱۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۹
تعداد بازدید : ۹۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید