کارگاه مهارت های ارتباطی موثر، با حضور کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در سالن کنفرانس بیمارستان بعثت صنعت نفت برگزار شد .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ مدرس این کارگاه آموزشی در جمع شرکت کنندگان با بیان اینکه 75 درصد ﺍﺯ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺯﻧﺪﮔی ما ﺻﺮﻑ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ میﺷﻮﺩ ، افزود : ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ، ﺑﺮﻧﺪﻩ کسی ﺍﺳﺖ که ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ موثر ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ کند.
محسن صادقی اظهار داشت : زیرساخت مهم و محکم در ارتباطات، شناختی است که نسبت به خودمان و ویژگی های مثبت و منفی خودمان داریم.
وی با بیان اینکه ارتباط فرآیندی است ، که در آن تبادل اطلاعات ، افکار و احساسات بین مردم از طریق صحبت کردن ، نوشتن ، زبان بدن و ... صورت می گیرد ، یادآور شد : ارتباط موثر رابطه ای است که ، طرف مقابل ، پیام شما را با حداکثر دقت ، دریافت و درک کرده و حال دو طرف خوب شود .
صادقی در ادامه گفت : اگر ارتباط غیر موثر باشد و دنبال یادگیری آن نباشیم افزایش تنشهای درونی ، افزایش خبر چینی ، افزایش شایعات و بدگویی ، افزایش ترک کار ، افزایش غیبت از کار ، کاهش همکاری و هماهنگی ، کاهش بازدهی ،کاهش حس مثبت ، کاهش وفاداری و کاهش توجه را در بر خواهد داشت .
مدرس این کارگاه آموزشی از برنامه ، خلاقیت ، اراده ، هدف ، انواع هوش ، مدیریت زمان ، نگرش ، اعتماد به نفس ، ریسک پذیری ، پشتکار و ایمان به عنوان مهارتهای ارتباط موثر نام برد.
صادقی یادآور شد : ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭی ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ناشی ﺍﺯ ﻧﻴﺎﺯهای مادی ، امنیت ، ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ، ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ و ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ است .
وی افزود : هر ارتباط شامل پنج عنصر فرستنده یا منبع پیام ، گیرنده یا دریافت کننده پیام ، پیام ، وسیله انتقال پیام و بازخورد می باشد.
مدرس این کارگاه آموزشی در ادامه به تشریح عنصرهای پیام پرداخت؛
فرستنده یا منبع پیام ؛ فرستنده شروعکننده ارتباط است . کسی است که اطلاعاتی دارد و میخواهد این اطلاعات را به یک یا چند نفر منتقل نماید .
گیرنده یا دریافت کننده پیام ؛ کسی است که پیام را با حواس خود دریافت میکند .
پیام ؛ اطلاعاتی است که فرستنده پیام ، قصد انتقال دادن آنها را به گیرنده پیام دارد .
وسیله انتقال پیام ؛ کانالی است که ارتباط بین فرستنده و گیرنده پیام از طریق آن صورت میگیرد . (مثل زبان اشاره در بین کر و لالها)
ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩ ؛ می ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰﺍنده ﻳﺎ منع کننده ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ ﭘﻴﺎﻡ ﮔﺮﺩﺩ .
صادقی تصریح کرد : اگر نتوانید محتوی پیام را بدرستی به گیرنده برسانید ، ارتباط شما موثر نبوده و منجر به برداشتهای غلط از جانب دیگران خواهد شد.