سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۷

اخبار

هفته جهانی سلامت مردان

به دلیل تاثیر و اهمیت بالای سلامت مردان در ارتقای سلامت جامعه14 تا 20 ژوئن مطابق با 24 تا 31 خردادماه به عنوان هفته جهانی سلامت مردان نامگذاری شده و این مدت فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی در مورد پیشگیری از بیماری ها در مردان است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهدشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ این روز اولین بار در سال 1994 در کنگره آمریکا به عنوان روز ملی مردان انتخاب شد و پس از آن در سطح بین‌المللی گسترش یافت. 

1

هفته جهانی سلامت مردان در سال 2002 ، طی همایشی سراسری که با حضور 6 نماینده از سازمان‌های فعال در حوزه سلامت مردان در وین اتریش برگزار شده بود ، نام‌گذاری شد که هدف از آن افزایش آگاهی درباره مسائل بهداشت عمومی و تشویق نهادهای بین‌المللی و داخلی به ارائه خدمات بهداشتی ، درمان و آموزشی با کیفیت بیش‌تر به مردان در سراسر جهان است . این مناسبت هر سال به جنبه مهم و خاصی از زندگی مردان می‌پردازد.
اهمیت سلامت مردان
جنس مذکر در همه گروههای سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر بیشتر و در نتیجه مرگ و میر بالاتری است . به طوری که امید به زندگی در بدو تولد معادل ۵۶/۷۱ سال برای کل جمعیت ، ۷۱ سال برای مردان و ۷۳ سال برای زنان است . به غیر از بیماریهای دوره نوزادی و کودکی در سایر دوره های زندگی نیز عوامل خطر محیطی و شغلی ، عادات جنس مذکر در همه گروههای سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر بیشتر و در نتیجه مرگ و میر بالاتری است . به غیر از بیماریهای دوره نوزادی و کودکی در سایر دوره های زندگی نیز عوامل خطر محیطی و شغلی ، عادات و رفتارهای نادرست مانند مصرف سیگار ، الکل و مواد مخدر ، همچنین استرس های مختلف سلامت مردان را تهدید می کند.
حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می شود ، بر کیفیت زندگی خانواده ها نیز تأثیرگذار است . متخصصین سلامت و پزشکان به خاطر مسئولیت های فراوان مردان در قبال خود و خانواده ، آن ها را به تلاش جهت حفظ سلامتی شان در تمامی مراحل و سنین تشویق می کند ، ولی این موضوع بعد از سن ۵۳ سالگی به ویژه در زمینه پیشگیری ، شناخت سریع و کنترل بیماری های مزمن از اهمیت خاصی برخوردار است . فعال باقی ماندن مردان از نظر جسمانی در سی ساله دوم زندگی کیفیت زندگی آن ها را بسیار بالا خواهد برد.
متأسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی کنند . آنها فکر می کنند که اگر نقش اجتماعی آنها زنده و پویا است ، از سلامت کامل برخوردارند . مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند و اغلب ارجاعات آنها به پزشک نیز به علت بیماری های جدی است . در حالیکه لازم است ، حتی با وجود احساس سلامت ، برنامه ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی تنظیم کنند. 
7واقعیتی که مردان باید بدانند!
*تنها30درصد از سلامت عمومی مردان به عوامل ژنتیکی مرتبط است و 70درصد از طریق تغییر در سبک زندگی قابل کنترل است.
*عادات بد نوشیدن ؛ مشروبات الکی خطر ابتلا به بیماری دیابت را تا دو برابر افزایش می دهد.
*سلامت روانی ؛ مردانی که شب ها 7الی8ساعت می خوابند ، احتمال برزو حمله قلبی کشنده را تا60درصد کاهش می دهند.
*خواب ؛ مردانی که شب ها7الی8ساعت می خوابند ، احتمال بروز حمله قلبی کشنده را تا60درصد کاهش می دهند.
*تغذیه ؛ تغذیه مناسب داشتن آسان است ! خوردن روزانه 5تا7واحد میوه یا سبزی ؛ مثل نوشیدن یک لیوان آب پرتقال ، یک سیب زمینی ، یک هویج یا یک گلابی تازه.
*فعالیت ؛ مردانی که روزانه 50پله بالا می روند یا مسافتی در حدود 1000متر را پیاده روی می کنند خطر حملات قلبی را تا25درصد کاهش می دهند.
*به طور متوسط 9سال از زندگی مردان در پایین ترین سطح سلامت سپری می شود که این میزان معمولا" با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی قابل کاهش است.
 
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۰۲
تعداد بازدید : ۲,۸۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید