سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۳۸

اخبار

دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون

روز جهانی اهداکنندگان خون ۲۰۱۹ در ایران ۲۴ خرداد ماه مانند سال های گذشته همزمان با همه کشورهای دنیا با شعار جهانی امسال " دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون" برگزار می شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ روز جهانی اهدای خون ، هر ساله در ۱۴ ژوئن برگزار می‌شود . این روز به بهانه تولد کارل لندشتاینر که کاشف گروه‌های خونی است برگزار می‌شود . وی  در سال 1930 برنده جایزه نوبل شد و به افتخار او این روز را نامگذاری کردند. 

1

این رویداد برای تقدیر از اهدا کنندگان بدون چشمداشت خون همچنین برای بالابردن آگاهی مردم از نیاز به اهدای مستمر خون هر سال جشن گرفته می شود.
در ماه می سال ۲۰۰۵ وزرای بهداشت کشورهای جهان در پنجاه و هشتمین مجمع بهداشت جهانی بیانیه مشترکی را در زمینه تعهد و حمایت از اهدای خون داوطلبانه به امضا رساندند و طی قطعنامه‌ای روز ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) به نام روز جهانی اهداکنندگان خون به عنوان رویداد سالانه نام‌گذاری شد.
در این قطعنامه کشورهای عضو ملزم به اجرای برنامه های سازماندهی شده ، ملی و هماهنگ با برنامه های نظارتی شده اند و دولت ها برای تأمین و گسترش خدمات انتقال خون با کیفیت بالا باید سازمان های مربوط را از نظر اختیارات و بودجه حمایت کنند تا بتوانند خون مناسب را برای پاسخگویی به نیازهای بیماران جمع آوری کنند.
هم اکنون طبق اعلامیه ملبورن دستیابی به تمام منابع خون از طریق اهدا کنندگان داوطلبانه بدون چشمداشت مادی برای همه کشورها تا سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی و پیش بینی شده است.
امسال میزبانی روز جهانی اهدا کننده خون را رواندا برعهده دارد که در ۱۴ جون ۲۰۱۹ در شهر کیگالی رواندا برگزار می شود.
چه کسانی می‌توانند خون اهدا کنند؟
داوطلبان اهدای خون باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن داشته باشند و وزن آنها نیز حداقل ۵۰ کیلوگرم باشد.
همچنین فواصل اهدای خون هر ۸ هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم‌ها از ۳ بار تجاوز نکند.
داوطلبان اهدای خون در صورت وجود سابقه مواردی چون آلرژِی ، مصرف دارو ، بیماری‌های قلبی و عروقی ، ریوی ، کلیوی و کبدی ، تزریق خون و فرآورده‌های آن ، سابقه غش ، صرع ، تشنج ، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی ، اعمال جراحی ، رفتارهای پر خطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده) ، خالکوبی حجامت تاتو ، زردی یا یرقان در خود و خانواده و یا مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا باید پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهند.
شعار روز جهانی اهدای خون در سال‌های گذشته:
2018 خون ما را به هم متصل می‌کند ، 2017نیاز به خون همیشگی است ، اهداکننده مستمر بمان ،2016خون ما را به هم مرتبط می کند ، تشکر برای نجات زندگی‌ام ، 2014خون سالم برای نجات جان مادران ، 2013با اهدای خون، زندگی را هدیه کن ، 2012هر اهداکننده یک قهرمان است ، 2011خون بیشتر ، زندگی بهتر ، 2010خون جدید برای جهان ، 2009دستیابی صد در صدی به اهداکنندگان رایگان خون و فراورده‌های خونی ، 2008 نجات جان همنوع با اهدای مستمر خون ، 2007خون سالم برای مادران سالم ، 2006تعهد به تضمین دسترسی جهانی به خون سالم ، 2005تشکر از هدیه خون ، 2004خون موجب نجات جان بسیار‌ی از انسان‌ها می‌شود.
 
۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۲۸
تعداد بازدید : ۸۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید