سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۱۴

اخبار

روز جهانی تومور مغزی و نگاهی به مهم‌ترین نشانه‌های آن

۸می مصادف با ۱۸ خرداد روز جهانی تومور مغزی نامگذاری شده است که فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح شناخت و معرفت آنان نسبت به این موضوع مهم است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت گچساران ؛ هدف اصلی این روز توجه جدی به تومورهای مغزی است تا همگان در جهت حفظ سلامتی و تندرستی خود گام بردارند.

1

تومور مغزی رشد یک توده غیرطبیعی در مغز است که امکان دارد خوش‌خیم یا بدخیم باشد ، یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل‌جمجمه ‌ای سخت و توپُر ، یا یک تومور ( رشد غیر طبیعی سلولی) ، در داخل مغز یا کانال مرکزی نخاع است . تومورهای مغزی ، در خود مغز ، بافت لنفاوی ، عروق خونی یا در اعصاب جمجمه‌ای ، پرده مغزی (مننژ) ، جمجمه ، هیپوفیز و غده صنوبری می تواند ایجاد ‌شود. 
تومورهای مغزی در دو دوره سنی ، کودکان و افراد بزرگسالان دهه پنجم به بعد ، شایع تر است . هر چند انواع تومورهای مغزی تقریبا در همه رده های سنی مشابه اند اما درمان آنها مقداری تفاوت است.
تومورهای مغزی به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند ، اغلب تومورهای مغز درمان خاص خود را دارند اما اغلب آنها علاج کامل دارند و قابل درمان هستند و با درمان مناسب می توان این بیماری ها را کنترل کرد. 
تعدادی از تومورهای مغزی از نوع بدخیم آن ، درمان قطعی ندارد اما با اقدامات درمانی می توان هم طول عمر را بیشتر کرد و هم ناتوانی های فرد را تا حد امکان کاهش داد. 
تومور مغزی همیشه خطرناک و کشنده نیست و این موضوع طیف وسیعی از بیماری ها را شامل می شود که باید مشخص شود چه نوع توموری و چه ناحیه از مغز را درگیر کرده است. 
سردرد یکی از علائم شایع این بیماری است و تهوع و استفراغ از دیگر علائم بیماری تومور مغزی می باشد . علائم تومورهای مغزی بسته به این که در چه ناحیه از مغز قرار داشته باشند ، متفاوت است و اگر مجاور مراکز حساسی مانند ساقه مغز قرار گیرند ، می توانند علائم دیگری را مانند اختلال در ضربان قلب ایجاد و حیات بیمار را تهدید کند. 
تومور مغزی جزو بیماری های قابل درمان است ، اگر این بیماری ها زود تشخیص داده شوند ، می توان اغلب آنها را درمان کرد. 
درمان های تومورهای مغزی با جراحی انجام می گیرد ، برحسب نوع ضایعه از رادیوتراپی هم استفاده و از درمان های دارویی هم بهره گرفته می شود . مهمترین راه های تشخیص این بیماری سی تی اسکن و MRI است.
 
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۱,۹۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید