سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۱۴

اخبار

همه چیز درباره تیرویید

بیست و پنجم ماه می مصادف با پنجم خرداد به منظور افزایش آگاهی و اقدامات پیشگیرانه در زمینه بیماری های مرتبط با غده تیرویید ، روز جهانی تیرویید نام گرفته است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ اختلالات تیرویید در سراسر جهان بسیار شایع هستند و شامل تمام سنین می شوند . پرکاری تیرویید ، کم کاری تیرویید ، التهاب تیرویید و سرطان تیرویید ، شایع ترین اختلالات تیرویید هستند و اغلب این بیماری ها به دلیل کمبود ید در بدن بوجود می آیند.
 تیرویید غده ای کوچک در ناحیه گردن و مسئول ترشح دو هومون مهم T3 و T4 است.

1

 هورمون های ترشح شده توسط تیرویید توسط جریان خون در سراسر بدن حرکت کرده و وظایف مهمی چون سوخت و ساز بدن را کنترل می کنند . این هورمون بر عملکرد تمام اعضای بدن از جمله قلب ، مغز ، عضلات و پوست تاثیر می گذارد. 
متابولیسم نقش موثری در دمای بدن ، ضربان قلب و نحوه سوزاندن کالری دارد . اگر میزان هورمون تیرویید کافی نباشد ، بدن انرژی کمتری تولید می کند و به اصطلاح سوخت و ساز بدن تنبل می شود.
 ***پرکاری تیرویید
 در این اختلال میزان ترشح هورمون تیروکسین توسط غده تیرویید بیش از حد نرمال است . پرکاری تیرویید سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب از دست دادن ناگهانی وزن ، ضربان سریع و نامنظم قلب ، عرق کردن و عصبانیت و تحریک پذیری می شود. 
معمولا برای درمان این عارضه از داروهای ضد تیرویید و ید رادیواکتیو برای کاهش ترشح هورمون استفاده می شود. 
مهمترین علایم پرکاری تیرویید عبارتند از :
کاهش ناگهانی وزن  ، افزایش ضربان قلب بیش از 100 ضربان در دقیقه ، افزایش اشتها ، عصبانیت و اضطراب دایمی ، لرزش دست ، تعریق ، تغییر در الگوی قاعدگی ، تغییر در دفع مزاج ، تورم غده تیرویید ، خستگی ، ضعف عضلانی ، نازک شدن پوست ، شکننده شدن مو
***کم کاری تیرویید 
در این حالت ، غده تیرویید به میزان کافی هورمون تیرویید ترشح نمی کند . مهمترین علت کم کاری تیرویید ، التهاب این غده است که تیروئیدیت هاشیموتو نام دارد . در این حالت ، بدن پادتن هایی تولید می کند که به غده تیرویید حمله می کنند و آن را مختل می کنند . این عارضه می تواند ناشی از یک عفونت ویروسی باشد.
احتمال کم کاری تیرویید در زنان شایع تر از مردان است ؛ به خصوص اگر در خانواده سابقه این بیماری وجود داشته باشد . ابتلا به بیماری های خود ایمنی از جمله ام اس ، دیابت نوع 1، آتریت روماتویید ، بیماری سلیاک و کم خونی حاد ، افراد را بیشتر در معرض این اختلال قرار می دهد . سندرم داون ، اختلال دو قطبی ، سن و نژاد نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار هستند.
 *** مهمترین نشانه های کم کاری تیرویید کدامند؟
 یبوست ، افسردگی ، تغییر در چرخه قاعدگی ، ریزش مو ، خشکی پوست و مو  ، حساسیت زیاد در مقابل سرما ، بزرگ شدن غده تیرویید (گواتر) ، ضربان قلب آهسته
 در اکثر مواقع این اختلال در کودکان می تواند کاملا بدون علامت باشد ولی مهمترین علایم آن در کودکان عبارت است از:
سردی مداوم دست و پا ، یبوست ، خواب آلودگی ، گریه های گوش آزار ، رشد کم ، زردی پوست ، عادت های غذایی بد ، صورت پف آلود ، نفخ معده ، تورم زبان
 این بیماری در صورت درمان نشدن می تواند منجر به بیماری های حاد قلبی ، درد مفاصل ، ناباروری و چاقی شود . همچنین این اختلال در دوران بارداری از توسعه مغز جنین جلوگیری می کند . سطوح پایین هورمون تیرویید بسیار خطرناک است و می تواند منجر به مرگ شود.  معمولا اختلالات مربوط به غده تیرویید با یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است و با داروهای هورمونی درمان می شود. 

 

 
۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۲۸
تعداد بازدید : ۸۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید