سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۰۹

اخبار

به بهانه ی روز نهم اردیبهشت روز روانشناس و مشاوره/چقدر به مشاوره روانشناسی و تاثیر آن در بهبود کیفیت زندگیتان معتقدید

از سال ۱۳۹۵ که روز جهانی روانشناس از طرف سازمان ملل در ۲۸ آوریل ۲۰۱۶ برابر با ۹ اردیبهشت برگزار شد، این روز در ایران به عنوان روز روانشناس و مشاوره شناخته شد.
چقدر به مشاوره روانشناسی و تاثیر آن در بهبود کیفیت زندگیتان معتقدید؟اگر چه تنها حدود ۱۵۰ سال است که این علم به رسمیت شناخته شده، اما توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کند.
چند سالی است که ۹ اردیبهشت به عنوان روز روانشناس شناخته می‌شود،اما هنوز در تقویم به ثبت نرسیده است.برای آگاهی از دلیل نامگذاری و هدف این روز  و آشنایی بیشتر با علم روانشناسی و شغل روانشناس، با ما همراه باشید.
 تاریخچه روز روانشناس در ایران
سازمان نظام روان‌شناسی ایران مدت‌ها در تلاش بود تا روزی را با نام روز روان‌شناسی و مشاوره در ایران به تصویب برساند. از طرفی روز جهانی روان‌شناسی یا همان روز جهانی روان‌شناس هر سال از سوی سازمان ملل برگزار می‌شود. این روز از طرف سازمان ملل، هر سال در ماه آوریل برگزار می‌شود اما همیشه در یک روز یکسان برگزار نشده است! روز جهانی روان‌شناس در سال ۲۰۱۶ (برای نهمین بار) در ۲۸ آوریل گرامی داشته شد که برابر با ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ بود؛ از آن سال روز نهم اردیبهشت در ایران به عنوان روز روانشناس نامیده شد. البته  این تاریخ تاکنون در تقویم رسمی کشور به عنوان روز روانشناس و مشاور به ثبت نرسیده و رسمی نگردیده است.
 روز جهانی روانشناس
در سال ۲۰۱۵، که سازمان ملل متحد اهداف توسعه پایدار (SDGs) را به تصویب رساند؛ بر روشی که روانشناسان می‌توانند در پیشبرد اهداف شماره ۵ این کنوانسیون که «دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی تمام زنان و دختران» در آن سال  بود کمک کنند، روزی را به عنوان روز جهانی روانشناسی برگزید که تاریخ دقیق و مشخصی ندارد و هر سال در ماه آوریل در یک روز از سوی سازمان ملل برگزار می‌گردد. 
هم‌زمان با سازمان ملل، انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) و دیگر انجمن‌های روان‌شناسی سراسر جهان نیز این روز را گرامی می‌دارند. 
امسال روز جهانی روانشناس در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ برابر با ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد. اما در ایران همچنان روز ۹ اردیبهشت به عنوان روز روانشناس و مشاوره شناخته می‌شود. 
تعریفی از روانشناسی و روانشناس
روان‌شناسی
روانشناسی علمی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعهٔ روان (ذهن)، فرایند ذهنی و رفتار در موجودات زنده می‌پردازد. به عبارت دیگر، روان‌شناسی به مباحث رفتار و فرایندهای روانی می‌پردازد. منظور از «رفتار»، کلیهٔ حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهدهٔ مستقیم و غیرمستقیم است؛و منظور از«فرایندهای روانی»،مباحثی همانند احساس، ادراک، اندیشه (تفکر)، هوش، شخصیت، هیجان و انگیزش، حافظه و… است.
روان‌شناس
روانشناس کسی است که رفتار، شخصیت، روابط بین فردی، یادگیری و انگیزش را در انسان به شکل حرفه ای مورد بررسی قرار می دهد. روانشناس از یک طرف رابطه بین عملکرد مغز و رفتار را بررسی می کند و از سوی دیگر ارتباط بین محیط و رفتار.روانشناس رفتار، انگیزه ها، افکار و احساسات افراد را بررسی کرده و به آنها در کنترل و غلبه بر مشکلات شان کمک می کند.
هدف از گرامیداشت روز روانشناس
با توجه به اینکه در تقویم ایران روزی به نام روز روانشناس ثبت نگردیده و طبق اعلام دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، هرگونه مراسم و فعالیتی تحت عنوان بزرگداشت «روز» روانشناس و مشاور در تاریخ ۹ اردیبهشت وجهه قانونی ندارد؛ امید است در جهت تکریم و گرامیداشت روانشناسان و مشاوران روانشناسی، همچنین معرفی هر چه بیشتر روانشناسی و کاربرد و تاثیرات این علم در رشد جامعه؛ چنین روزی به ثبت برسد.
 
۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۹۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید