سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۳۵

اخبار

به مناسبت هفته سلامت ؛سمینار مدیریت استرس در شرکت نفت و گاز گچساران برگزار شد/ استرس طاعون قرن بیست و یکم

سمینار مدیریت استرس به مناسبت هفته سلامت با حضور کارکنان و مدیران صنعت نفت گچساران در سالن اموزش شرکت بهره برداری شرکت نفت و گاز گچساران برگزار شد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛متخصص اعصاب و روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در این سمینار گفت:امروزه بشر به صورت مداوم با تغییر شرایط و موقعیت های مختلف روبرو می شود و استرس بخش جدا نشدنی هر تغییری است.
استرس طاعون قرن بیست و یکم
دکترپریسا سبزعلی در جمع شرکت کننده گان با بیان اینکه استرس به عنوان طاعون قرن بیست و یکم شناخته شده است،افزود:علت اصلی مرگ و میر تا قبل از سال1995بیماری های حاد و عفونی بوده در حالی که شایع ترین علل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا در سال2000به ترتیب بیماری قلبی و سرطان،عروق،بیماری ریوی مزمن،تصادفات و اشتباهات پزشکی گزارش شده است.

 1

مدرس این سمینار در ادامه به نشانه های استرس اشاره و بیان کرد:استرس در چهار بعد جسمانی،رفتاری،هیجانی و شناختی دسته بندی می شود.
وی ادامه داد:سردرد،سوءهاضمه،درد پشت گردن،گرفتگی گردن و شانه و نفس نفس زدن برخی از نشانه های جسمی استرس می باشد.
دکترسبزعلی همچنین زودرنجی،عصبی بودن،اضطراب،خستگی و کسالت،به سادگی به گریه افتادن،فشار مفرط و تنهایی را نشانه های هیجانی استرس برشمرد.
متخصص اعصاب و روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت:مشکل در ،ناتوانی در تصمیم گیری،مشکل در تمرکز،نگرانی دایمی،فراموشکاری و بدبینی نیز نشانه های شناختی  استرس است.
دکتر سبزعلی ادامه داد:استرس ها از نظر شدت و فراوانی به استرس های فاجعه آمیز،معمول و هنجار زندگی و فرد یا ریز استرس طبقه بندی می شود.
دکتر سبزعلی در ادامه این سمینار به طبقه بندی استرس ها از نظر شدت و فراوانی پرداخت.
وی افزود:نداشتن پول برای هزینه زندگی،نداشتن پول برای فعالیت های تفریحی و سرگرمی،زندگی در محله شلوغ نمونه های از ریز استرس های زندگی خانوادگی است. 
مدرس این سمینار آموزشی در ادامه به طبقه بندی استرس ها از نظر کیفیت و مدت اشاره کرد.
-استرس های منفی(دیسترس)؛مرگ عزیزان،طلاق،جدایی
استرس های مثبت(یوسترس)؛اتفاقات مثبت و خوشایند،ازدواج،بچه دار شدن،قبولی در دانشگاه
-استرس های کوتاه مدت،استرس های طولانی مدت(مزمن)
دکتر سبزعلی در ادامه عوامل بدنی و جسمانی،عفونت،سوختگی،بیماری،تب،ناکامی ها و محرومیت ها،باورها و عقاید،انتظارات،تعارض را از منابع استرس عنوان کرد.
وی همچنین اختلال در سیستم قلبی و عروقی،دستگاه گوارش،بیماری عضلات و مفاصل،اختلالات هیجانی و روان شناختی مانند اضطراب،افسردگی،اختلالات جنسی،بیماری های روان تنی را برخی از اختلالات و بیماری های مرتبط با استرس برشمرد.
به گفته ی دکترسبزعلی عوامل فیزیکی،اجتماعی،روانی و شناختی نیز از جمله عوامل بوجود آورنده ی استرس می باشد.
وی افزود:مقابله مساله مدار،هیجان مدار،اجتنابی و انفصالی شیوه های کلی مقابله با استرس است.
این متخصص شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ادامه داد:برخی روانشناسان اضطراب و اختلالات عاطفی را نتیجه فکرهای غیرمنطقی و غیرعقلانی می دانند.
دکترسبزعلی تصریح کرد:افکارغیرمنطقی دو ویژگی اصلی دارند که می توانیم از طریق این ویژگی ها آنها را شناسایی کنیم. 
الف:این عقاید و افکار  توقعات خشک و تعصب آمیزی هستند که معمولا با کلمات باید و حتما بیان می شوند این نوع تفکر به شکلی الزام اور است.
مانند؛حتما باید بالاترین نمره را در امتحان کسب کنم.
ب:شیوه تفکر غیرمنطقی،فلسفه ها و برداشتهای آشفته ساز ایجاد می کنند که براساس آنها انتساب های بسیار نامعقول و بیش از حد تعمیم یافته ساخته می شود.
مانند؛اگر در در این امتحان بالاترین نمره را کسب نکنم واقعا وحشتناک و افتضاح است.نمی توانم این را تحمل کنم.شاید ادم بی ارزش و ناتوانی باشم.
وی در پایان به راهکارهای اساسی جهت مدیریت استرس مانند حل مسئله،استفاده از شوخ طبعی،روی برگردانیدن از کمال گرایی،تنظیم محیط فیزیکی و تشویق کردن خود اشاره کرد. 

1

1

1

1

1

1
1
1
14
1
1

 
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۳۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید