سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۲۶

اخبار

سرطان معده،کُشنده ترین سرطان در بین مردان است

متخصص داخلی شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت:سرطان معده شایع ترین سرطان در بین مردان ایرانی است و به عنوان کشنده ترین سرطان در مردان ایرانی به شمار می رود.
دکتر بهادرغضنفری در گفتگو با پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در تعریف بیماری سرطان اظهار داشت:رشد و تکثیر بی رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلول های بدن را سرطان می نامند و این بیماری نتیجه رشد کنترل نشده و افسار گسیخته سلول ها است.

2

وی گفت:هر چند سرطان ها انواع مختلف دارد و می تواند هر اندام و قسمتی از بدن را درگیر کند اما شایع ترین سرطان ها در بین مردان ایرانی معده و در بین زنان سرطان سینه است.
دکترغضنفری ادامه داد:سرطان های مذکور  کشنده ترین سرطان ها در زن و مرد ایرانی است.
دکترغضنفری مسایل تغذیه ای،مصرف بالای نمک،مصرف غذاهای مانده،استعمال دخانیات و مصرف موادمخدر را از عوامل موثر در ایجاد سرطان معده برشمرد.
وی با بیان اینکه بیماری سرطان در دنیا در حال کنترل است،افزود:در ایران،میزان ابتلا به سرطان سیر صعودی دارد.
دکترغضنفری افزود:بیماری سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور است و این بیماری در همه گروه های سنی در حال شیوع روز افزون است.
وی گفت:بعد از دهه چهارم زندگی فراوانی بیماری سرطان معده و سینه بیشتر می شود.
این متخصص داخلی شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران همچنین گفت:سرطان پوست و معده هم اینک شایع ترین سرطان ها در گچساران در بین مردان است.
وی با بیان اینکه سوء هاضمه،احساس نفخ پس از غذا خوردن،سوزش معده،تهوع خفیف و کاهش اشتها علایم اولیه بیماری سرطان معده است،افزود:این علایم به تنهایی دلیل سرطان نیستند ولی در صورت استمرار، مراجعه به پزشک الزامیست.
دکتر غضنفری دل درد،وجود خون در مدفوع،استفراغ،کاهش وزن،مشکل در بلع،زرد شدن رنگ پوست یا چشم،تورم در ناحیه معده،یبوست یا اسهال،ضعف و احساس خستگی را علایم پیشرفته این بیماری عنوان کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز دلیل قطعی سرطان معده مشخص نیست افزود:ولی تحقیقات نشان می دهد عفونت هلیکوباکترپیلوری یکی از مهترین دلایل سرطان معده است.
وی به افرادی که بستگان درجه یکشان شامل والدین،فرزند،خواهر و برادر سابقه سرطان معده را دارند توصیه کرد: وضعیت جسمی خود را از نظر عفونت هلیکوباکترپیلوری بررسی کنند.
دکترغضنفری ادامه داد:تشخیص بیماری سرطان با استفاده از آزمایش خون،آندوسکوپی،تصویربرداری،تست گوارش،سی تی اسکن و نمونه برداری صورت می گیرد.
وی بهترین راه برای پیشگیری از بروز سرطان معده را قرار دادن میوه و سبزی های تازه در سبد غذایی خانوار و مصرف مستمر آنها دانست.
دکتر غضنفری بیان کرد: سرطان پوست به علت حضور طولانی مدت زیر نور خورشید و برخورد اشعه ماورای بنفش ایجاد می شود.
وی افزود:که بر اساس آمارها و یافته های تحقیقاتی نیز سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان این شهرستان است.
شعار هفته سرطان"سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید"اعلام شده است.
 
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ۱۶:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۶۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید