سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۲۹

اخبار

بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران میزبان کنفرانس آموزش همگانی سرطان

کنفرانس آموزشی سرطان های شایع با حضور کارکنان بهداشت و درمان و خانواده های صنعت نفت گچساران برگزار شد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛در این کنفرانس آموزشی که در بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران برگزار شد، راه های شناخت، پیشگیری و درمان سرطان به شرکت کنندگان آموزش داده شد.
پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در این کارگاه آموزشی اظهار داشت:کلمه سرطان برای بیش از 100بیماری در قسمت های مختلف بدن به کار می رود.
دکتر آنا گودرزی با اشاره به اینکه آنچه در انواع سرطان مشترک است نقص در مکانیسم های تنظیم کننده رشد طبیعی،تکثیر و مرگ سلول است،افزود:سلولهای سرطانی دارای قابلیت تهاجم به بافت های مجاور و در نهایت گسترش به مناطق دیگر بدن می باشند.

1

وی ادامه داد:بر اساس نظریات بیش از یک سوم تمام موارد سرطان ها قابل پیشگیری است و یک سوم دیگر به شرط تشخیص زود هنگام درمان پذیر می باشند.
دکتر گودرزی سرطان معده، سرطان سینه،سرطان کولورکتال(روده بزرگ و رکتوم)،سرطان پوست،سرطان ریه و سرطان مری را شایع ترین سرطان ها عنوان کرد.
پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت:تشخیص زودهنگام یک سرطان به دو شیوه ی کلی آموزشی و غربالگری (معاینات دوره ای)است.
دکتر گودرزی در این کنفرانس آموزشی انجام تست سالیانه پاپ اسمیر را به خانم ها پیشنهاد کرد.
در ادامه مسئول آموزش بیمار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران سوءهاضمه،ناراحتی معده،احساس نفخ،تهوع خفیف،کاهش اشتها،وجود خون در مدفوع و بلع سخت را از علائم سرطان معده برشمرد.
ویدا کاویانی ورزش،کاهش وزن،شیردهی،قطع الکل و رعایت رژیم غذایی را مهمترین راههای پیشگیری سرطان سینه اعلام کرد و افزود:ارتباط شدیدی بین سرطان سینه با میزان چربی رژیم غذایی وجود دارد.

2

وی ادامه داد: در سرطان روده سابقه فامیلی، بیماری روده و ابتلا به پولیپ بخصوص انواع بزرگ و متعدد تاثیر گذار می باشد.
کاویانی افزود:هر تغییر رنگ و اندازه در خال و جوش می تواند علائمی از سرطان پوست باشد.
وی گفت:سرفه های طولانی،درد قفسه سینه که با نفس عمیق بدتر می شود،عفونت های مثل برونشیت و پنومونی که مدام تکرار شود،خشونت صدا،کاهش وزن،خلط خونی و خاکستری برخی از علائم و نشانه های سرطان ریه است.
مسئول آموزش بیمار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران از سن بالا،چاقی،مصرف چای داغ،استفاده از روغن سوخته،غذاهای کپک زده،مشروبات الکی و دخانیات به عنوان عوامل افزایش دهنده سرطان مری نام برد.
کاویانی بهترین راه پیشگیری سرطان های ریه و مری  را عدم استعمال دخانیات عنوان کرد.

3

5

۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۶:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۵۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید