سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ ۰۶:۴۷

اخبار

روز جهانی کمردرد؛ ۸۰ درصد مردم کمردرد را تجربه می‌کنند

امروزه اکثر افراد میانسال جامعه با مشکل کمردرد مواجه هستند. فرقی هم ندارد کارمند باشند کارگر، ورزشکار یا خانه‌دار. همه به نوعی با این مشکل روبه‌رو هستند. پس تعجبی ندارد روزی هم در تقویم به عنوان روز جهانی کمردرد نامگذاری شود. 17 اکتبر در مناسبت‌های بهداشتی و درمانی روز جهانی کمردرد نامگذاری شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ کمر درد یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها و امراضی است که از گذشته‌ها تاکنون گریبان‌گیر افراد بوده است و این درد همیشه باعث کُند شدن روند زندگی افراد مبتلا به آن شده است.
بر اساس اعلام برخی از کارشناسان؛ دردی که در قسمت پایین کمر ایجاد می‌شود ، "کمر درد" نام دارد و کمر درد به علت بیماری در ساختمان‌هایی که در کمر قرار گرفته‌اند ایجاد می‌شود که شامل دیسک بین مهره‌ای، لیگامان‌هایی که استخوان‌های ستون مهره‌ها را به هم می‌چسبانند، مفاصلی که ستون مهره‌ها را بهم وصل می‌کند نیرو اسپاسم عضلات کمر باشد.
طبق اعلام موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی  (NINDS)، کمر درد شایعترین علت ناتوانی ناشی از شغل است که حداقل ۸۰ درصد مردم جهان در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند.
کمر انسان ساختمان پیچیده‌ای است که از ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، دیسک‌ها و استخوان‌ها تشکیل شده است و کمر انسان محلی است که اعصاب کمری در آن قرار گرفته‌اند این اعصاب از نخاع خارج شده و به داخل اندام‌های تحتانی می‌روند.
ریسک‌فاکتورهای کمر درد شامل کشیدن سیگار، چاقی، افزایش وزن، افزایش سن، کارهایی که نشستنی و بدون فعالیت هستند و یا برعکس کارهایی که مستلزم فعالیت بدنی شدید هستند و مسائل روحی از قبیل اضطراب استرس و افسردگی نیز از جمله دلایل ابتلا به این بیماری از سوی پزشکان اعلام شده است.
عواملی چون، تصادفات یا فعالیت‌های جسمی شدید در جوانی، حمل وسایل سنگین، نحوه غلط خوابیدن، ایستادن، نشستن، برنامه غلط غذایی، استرسهای روزمره و غیره بیشترین تاثیر را در وقوع کمر درد دارند.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان دارای ناراحتی اسکلتی عضلانی هستند و از ۶۰ تا ۹۰ درصد مردم، بطور مزمن از کمردرد رنج می برند.
برخی راهکارهای ساده که به رهایی از کمر درد کمک می‌کند، به شرح زیر است:
*ورزش
یکی از بهترین راهکارها فعالیت ورزشی مستمر است. گفته می شود که ورزش ساده ای مانند پیاده روی می تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا افراد را از حالت نشسته خارج می کند و بدن آنها را در یک وضعیت خنثی و رو به بالا نگاه می دارد.
*کشش
انجام حرکات کششی از عواملی است که به پیشگیری از کمردرد و منعطف نگاه داشتن بدن کمک می کند. این ورزش به بهبودی پس از آسیب کمری کمک می کند. بنابراین باید همواره قبل از ورزش کردن و یا سایر فعالیت های شدید بدنی و نیز قبل از خواب چند حرکت کششی انجام داد.
*حفظ یک وزن سالم
یکی از بهترین درمان ها برای کمردرد حفظ تناسب اندام است. افزایش وزن کمر درد را در پی دارد، بنابراین برای پیشگیری از افزایش وزن باید از رژیم غذایی سالم و غنی از میوه و سبزی استفاده کرد و مصرف خوراکی های فراوری شده را کاهش داد.
موضوع روز جهانی ستون فقرات 2024 "از ستون فقرات خود حمایت کنید" است. هدف کمپین امسال افزایش آگاهی جهانی از اثرات درد و ناتوانی ستون فقرات است.
۲۸ مهر ۱۴۰۳ ۰۹:۳۴
تعداد بازدید : ۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید