سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ ۰۷:۰۰

اخبار

تروما چهارمین علت مرگ در دنیا

26 مهرماه برابر با 17 اکتبر به نام روز جهانی تروما نامگذاری شده است و در این روز تلاش می‌شود بر بکارگیری اقدامات حیاتی محافظت از زندگی افراد در بحرانی‌ترین لحظات حادثه تاکید و راهکارهای اساسی برای جلوگیری یا کاهش مرگ و میرهای ناشی از تروما، ارایه شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز جهانی تروما (آسیب) در  هفدهم اکتبر سال ۲۰۱۱ در دهلی‌نو به‌دلیل تلفات بالای تصادفات جاده‌ای نام‌گذاری شد. 
تروما چهارمین علت مرگ در دنیا و بیشترین عمر از دست رفته در جهان محسوب می‌شود و چون تروما بیشتر در افراد جوان اتفاق می‌افتد، شناخت تروما از لحاظ شروع سریع اقدامات اولیه، اهمیت زیادی دارد.
ضربه یا تروما (Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن گفته می‌شود، مشروط به اینکه از خارج به بدن وارد شده باشد و عامل درونی، علت ایجاد آسیب نباشد. از سال ۱۹۶۷ میلادی افراد آسیب دیده ترومایی به عنوان یک بیمار و نه یک حادثه دیده مورد توجه قرار گرفتند با این وضعیت بخش اورژانس و مراقب‌های پزشکی تغییرات مهم و مثبتی انجام دادند.

1

**ساعت طلایی 
ساعت طلایی همانگونه که از نامش پیداست، حیاتی‌ترین زمان رسیدگی به بیمار است. اقدامات پزشکی برای بیمار دچار سانحه و تروما باید بلافاصله پس از حادثه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام پذیرد.
ساعت طلایی از کمک‌های جزیی به آسیب های تروما در محل حادثه آغاز شده و تا درمان قطعی بیمار در بیمارستان ادامه دارد.
کنترل راه تنفسی و گردش خون و بازگردن راه تنفس از جمله اقدامات اولیه برای کمک به بیماران ترومایی به شمار می‌رود این کار می‌تواند به آرامی با بلند کردن چانه و کنترل تنفس انجام شود. البته این کار باید با احتیاط کامل و توسط افراد آموزش دیده انجام گیرد چراکه حرکت نامناسب می‌تواند موجب وارد آمدن آسیب بیشتر به سر یا گردن شود.
**جلوگیری از خونریزی مصدوم
خونریزی در مصدومان دچار تروما می‌تواند بصورت داخلی یا خارجی باشد، خونریزی خارجی به معنای خارج شدن خون از سطح خارجی پوست است و خونریزی داخلی اشاره به نشت خون از رگ‌های خونی داخل بدن دارد، مصدوم هنگام از دست دادن خون نیاز به مداخله فوری پزشک دارد. در اینگونه مواقع همچنین می‌توان از بانداژ استریل زخم‌ها برای جلوگیری از عفونت استفاده کرد.
**مراقبت از استخوان شکسته
شکستگی استخوان معمولا زندگی فرد را تهدید نمی‌کند، استخوان شکسته ناشی از تروما با علایمی مانند دردشدید، تورم و احساس بی‌دردی همراه یا حتی خونریزی همراه است.
شکستگی ممکن است قابل رویت باشد و از سطح پوست بیرون بیاید، سقوط از ارتفاع و تصادف با وسایط نقلیه از جمله اتومبیل و موتور از مهمترنی علل شایع شکستگی‌های استخوان به شمار می‌رود.
کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام شکستگی استخوان باید از اقدام برای جا انداختن موارد شکستگی یا در رفتگی به شدت پرهیز شود به علاوه اگر سر استخوان شکسته از زخم بیرون زده باشد نباید تلاش کرد آن را به درون زخم فرو برد.
آتل‌بندی توسط افراد کاردان در اینگونه مواقع یکی از بهترین اقدام‌های کمکی است اما باید توجه داشت هنگام وقوع سانحه و وارد شدن ضربه به افراد باید فورا از نیروهای امدادی و پزشکی، درخواست کمک کرد.
گفتنی است موضوع امسال روز جهانی تروما، "آسیب‌های محل کار: پیشگیری و مدیریت"، اهمیت ایجاد محیط‌های کاری ایمن و پرداختن به خطر آسیب‌های شغلی را برجسته می‌کند.
این روز هر سال با تاکید بر نجات جان انسان‌ها و نحوه رسیدگی صحیح به موارد اضطراری برگزار می‌شود و برای ایجاد آگاهی بیشتر در مورد تروما و آموزش مردم در مورد راه‌های رسیدگی به حوادث و مرگ‌و‌میر آسیب‌زاد طراحی شده است.
۲۸ مهر ۱۴۰۳ ۰۸:۵۵
تعداد بازدید : ۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید