سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ ۱۲:۴۶

اخبار

پزشک متخصص بیمارستان نفت گچساران خطرات "تب دنگی" را تشریح کرد

کارگاه شناسایی و پیشگیری تب دنگی با حضور کادر درمان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در سالن کنفرانس بیمارستان نفت برگزار شد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ دکتر پدرام عبدی‌زاده در این کارگاه از "تب دنگی" ‌به عنوان بیماری ویروسی نام برد که می‌تواند برای عده‌ای از افراد با شرایط خاص مخاطرات بیشتر از دیگر افراد جامعه ایجاد کند.

1

وی افزود: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌هایی به نام آئدس منتقل می‌شود. این ویروس، چهار نوع ویروس دنگی را شامل می‌شود که هر کدام می‌توانند علت ابتلا به تب دنگی شوند.
پزشک متخصص بیماری‌های داخلی بیمارستان نفت گچساران عنوان کرد: یکی از مهمترین علائم این بیماری تب شدید است به همین علت به این بیماری تب استخوان شکن هم می‌گویند. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و استوایی دیده می‌شود اما انتقال پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث گسترش این بیماری به بیش از ۱۱۰ کشور در دنیا از جمله در اروپا شده است.
وی بیان کرد: تب، سردرد، کمردرد، درد در پشت چشم، جوش و حساسیت‌های پوستی و در مواردی خونریزی به خصوص از لثه از جمله علائم اصلی این بیماری است اما گاهی اشتراک علائم آن با برخی بیماری‌های تنفسی مثل کرونا و آنفلوانزا کار شناسایی ‌آن را سخت می‌کند.
دکتر عبدی‌زاده در ادامه توضیح داد: بیماری تب دنگ درمان اختصاصی ندارد اما علائم آن تا حدود ۱۴ روز بعد از گزش پشه آئدس در صورتی که ناقل ویروس این بیماری باشد در فرد بروز می‌کند اما در بیش از ۸۰ درصد موارد علائم بسیار خفیف و در مواردی بدون علامت است. 
وی افزود: میزان مرگ و میر این بیماری نیز حدود ۲.۵ درصد است اما گسترش این بیماری از طریق تخمگذاری پشه آئدس می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد و در مواردی مرگ‌آور باشد. بنابراین مهمترین راه برای کنترل این بیماری جلوگیری از تخمگذاری پشه آئدس است، پشه‌ای که در آبهای کوچک راکد مثل ظرف گلدانها یا در داخل تایر خودروها تخمگذاری می‌کند و در شرایط سخت نیز تخم این پشه زنده می‌ماند.
متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص راه‌های ابتلا به این بیماری خاطرنشان کرد:‌ انتقال این بیماری از فرد به فرد انجام نمی‌شود و تاکنون چنین موردی دیده نشد. انتقال بیماری از مادر باردار به جنین نیز تا کنون مشاهده نشد. ابتلا به این بیماری در صورت نیش زدن پشه آلوده به فرد صورت می‌گیرد.
گفتنی است تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌ می‌شود. این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود.
این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد.
ابتلا به بیماری تب دانگ یا دِنگی در ماه‌های اخیر در ایران افزایش یافته است، بیماری که عامل آن گزش پشه آئدس است، پشه‌ای که در تایرها و آب‌های راکد کوچک تخمگذاری می‌کند و البته مسافرت به کشورهای همسایه به خصوص امارات می‌تواند به گسترش این بیماری در کشور دامن بزند.

1

1

1

1

1

1

1

1

۱۹ تیر ۱۴۰۳ ۱۲:۴۵
تعداد بازدید : ۲۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید