سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۶:۰۴

اخبار

به بهانه روز جهانی پرستار؛ بنیان‌گذار پرستاری مدرن را بیشتر بشناسیم

به جرات می‌توان گفت که پرستاری یکی از پر استرس‌ترین مشاغل دنیا است و هرکس قادر به انجام آن نیست مگر اینکه پای عشق و علاقه به این حرفه‌ در میان باشد. پرستاران و سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان، نقشی اساسی در تامین سلامت جامعه ایفا می‌کنند. از این رو، در اقصی نقاط جهان، روز ۱۲ می (۲۳ اردیبهشت ماه) به عنوان روز جهانی پرستار گرامی داشته می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز جهانی پرستار، هر ساله توسط شورای بین المللی پرستاران (ICN) و با هدف تکریم و تجلیل از قشر صبور و ایثارگر پرستار که وظیفه دشوار و حیاتی مراقبت از سلامت بیمار را بر عهده دارند سازماندهی و برگزار می‌گردد و هر ساله شعار و موضوعی خاص برای آن در نظر گرفته می‌شود. این روز به مناسبت سالروز تولد فلورانس نایتینگل، پرستار بزرگ انگلیسی و بنیان‌گذار پرستاری مدرن، نام‌گذاری شده است.
 فلورانس نایتینگل که به بانوی چراغ به دست مشهور است، نمادی از ایثارگری قشر پرستار و بنیانگذار حرفه‌ی پرستاری نوین در جهان است.
فلورانس نایتینگل کیست؟
فلورانس نایتینگل در طول جنگ کریمه در تاریکی و در حالی که چراغی در دست داشت به جستجوی مجروحان در میدان جنگ برای کمک به آن‌ها می‌رفت. او در آن زمان نقش برجسته‌ای در کاهش میزان مرگ‌و‌میر سربازان ایفا کرد.
پرستاران ما آینده ما. قدرت اقتصادی مراقبت
موضوع منتخب برای روز جهانی پرستاری2024 "پرستاران ما آینده ما. قدرت اقتصادی مراقبت” "Our Nurses. Our Future The economic power of care" است.
به گفته سازمان بهداشت جهانی و شورای بین المللی پرستاران، "روز جهانی امسال با هدف تغییر شکل دادن به ادراکات پرستاری، نشان می‌دهد که چگونه سرمایه گذاری استراتژیک در پرستاری می‌تواند منافع اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی به همراه داشته باشد."
۵۹ درصد از ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در جهان پرستار هستند
بر اساس اعلام  سازمان جهانی بهداشت نیروی کار پرستاری در جهان شامل ۲۷.۹ میلیون نفر است که ۱۹.۳ میلیون نفر آن پرستاران حرفه‌ای هستند. این داده‌ها حاکی از آن است که ۵۹ درصد از ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در جهان پرستار هستند.
تاریخچه روز جهانی پرستار
منشا روز پرستار را می‌توان در سال 1953 یافت، زمانی که رئیس جمهور آیزنهاور درخواستی از دوروتی ساترلند از وزارت بهداشت، آموزش و رفاه ایالات متحده دریافت کرد تا روز پرستار را برای اکتبر همان سال تعیین کند.
افتتاحیه هفته ملی پرستاران از 11 تا 16 اکتبر 1954 به مناسبت صدمین سالگرد سفر فلورانس نایتینگل به کریمه جشن گرفته شد، اما این اعلامیه هرگز صادر نشد.
پرزیدنت نیکسون هفته ملی پرستار را در سال 1974 تأسیس کرد. قطعنامه‌ای برای تعیین 6 می به عنوان روز ملی به رسمیت شناختن پرستاران در سال 1981 توسط پرستاران در نیومکزیکو آغاز شد. هیئت مدیره ANA رهبری این ایده را بر عهده داشت و کنگره ایالات متحده قطعنامه مشترکی را در سال 1982 تصویب کرد که در آن 6 می را به عنوان روز ملی به رسمیت شناختن پرستاران اعلام کرد.
در مارس همان سال، رئیس جمهور ریگان اعلامیه‌ای رسمی صادر کرد که در آن روز 6 می به عنوان روز جشن تعیین شد. بعدا، هیئت مدیره اردوی ملی افغانستان در سال 1990 آن را به عنوان هفته ملی پرستاران تمدید کرد. شورای بین المللی پرستاران روز 12 می 1965 را به عنوان روز جهانی پرستاران اعلام کرد، روزی برای تکریم پرستاران در همه جا.
گفتنی است پرستاری از مشاغلی است که بیشترین نیاز به عشق و عاطفه‌ی کاری در آن احساس می‌شود، که اگر اینگونه نباشد نه پرستار لذتی از شغلش می‌برد و نه جسم و روح بیمار، التیامی از زحمات تلاشگران این عرصه می‌یابد.
در ایران همه ساله پنجم جمادی‌الاول سالروز تولد حضرت زینب (س) به نام روز پرستار نام‌گذاری شده و از زحمات این قشر تقدیر می‌شود.
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید