سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۱۰

اخبار

لوپوس را بشناسیم

هر ساله با فرا رسیدن 10 ماه مه مصادف با 21 اردیبهشت ماه روز جهانی لوپوس با هدف اطلاع رسانی در مورد این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن در سرتا سر جهان گرامی داشته می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هدف از روز جهانی لوپوس، آشنایی با ماهیت واقعی این بیماری و آگاهی از تمامی اقداماتی است که می‌توان برای یک فرد مبتلا به لوپوس انجام داد، چرا که درمان این بیماری در وهله نخست نیازمند آموزش و تحقیق است و عموم مردم می‌توانند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کنند.
بیماری لوپوس، یک بیماری خود ایمن است که در آن سیستم دفاعی بدن، به اشتباه علیه سلول‌های بدن واکنش نشان می‌دهد و باعث آسیب در ارگان‌های مختلف بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه، سیستم عصبی و غیره می‌شود.
این بیماری اکثراً زنان جوان را مبتلا می‌کند به طوریکه زنان ۹ برابر مردان به لوپوس مبتلا می‌شوند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران از هر ۲۵۰۰ نفر ایرانی ۱ نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. این در حالی است که با تشخیص زود هنگام بیماری و درمان به موقع می‌توان از درگیری ارگان‌های مهم بدن جلوگیری کرد و عوارض ناشی از بیماری را کاهش داد. کارشناسان معتقدند، استرس‌های روحی روانی نه تنها عامل موثری درجهت ایجاد این بیماری است بلکه باعث عود بیماری و تبدیل آن از فرم خفیف به فرم شدید هم می‌شود از اینرو یافتن راه‌های مقابله با استرس و مشاوره با روانشناس می‌تواند علاوه بر کاهش استرس روحی در فرد به کنترل بیماری نیز کمک کند.
لوپوس به دو نوع DLE و SLE تقسیم بندی می‌شود. نقطه هدف DLE معمولا پوست است و روی ارگان‌های دیگر بدن تاثیر نمی‌گذارد. نوع SLE جدی‌تر است و علاوه بر پوست، اندام‌های حیاتی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نوع شدید بیماری، بافت مفاصل و عضلات و غشای ریه، قلب، کلیه‌ها و مغز آسیب می‌بیند. تشنج، افسردگی، گیجی و سکته مغزی، از عوارض لوپوس هستند.
مهمترین و اولین نشانه‌های لوپوس
خستگی و ناتوانی از مهمترین و اولین نشانه‌های لوپوس است. در مراحل بعدی علایمی مانند سردرد، درد مفاصل، تب، کم‌خونی، ریزش مو، تورم در ناحیه دست و پا و اطراف چشم، لخته شدن غیرطبیعی خون، سفید شدن یا آبی شدن انگشتان در سرما، حساسیت پوست نسبت به نور خورشید و زخم های پروانه‌ای شکل روی بینی و گونه دیده می‌شود.
چه عواملی باعث لوپوس می‌شود؟
تحقیقات نشان می‌دهد که یک ساز و کار مرتبط با کروموزوم X، با بیماری‌های خودایمنی و لوپوس در ارتباط است. دلیل اینکه اغلب زنان در معرض لوپوس قرار می‌گیرند، این است که کروموزوم X نسبت به کروموزوم Y، ژن‌های مرتبط با ایمنی بیشتری را حمل می‌کند و همان‌طور که می‌دانیم زنان دو کروموزوم X و مردان یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند؛ بنابراین زنان بیشتر در معرض بیماری‌های خودایمنی هستند.
لوپوس هیچ عامل شناخته شده‌ای ندارد و ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی، هورمونی، ایمنی بدن و زیست محیطی است. عفونت‌های باکتریایی و ویروسی، استرس عاطفی شدید، قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و استفاده از داروهای فشار خون و منظم شدن ریتم قلب، می‌توانند سبب بروز علائمی شبیه لوپوس شوند. افزایش هورمون استروژن در دوران بارداری نیز می‌تواند لوپوس را تشدید کند.
پیشگیری از بیماری لوپوس
بیماران باید از استرس پرهیز کنند و راههای مقابله با استرس را پیدا کنند.
از در معرض قرار گرفتن در نور خورشید جدا خودداری کنند و همیشه از ضد آفتاب استفاده کنند.
ورزش منظم مانند پیاده‌روی و شنا را داشته باشند.
از تغذیه سالم استفاده کنند که شامل غذای کم نمک، کم چرب، روغن زیتون، ماهی، میوه و سبزیجات است.
از مصرف فست فود و غذاهای کنسروی پرهیز کنند.
در صورت داشتن علایم مربوط به بیماری لوپوس، به پزشک روماتولوژیست مراجعه کنند.

1

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۲
تعداد بازدید : ۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید