سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۰۳

اخبار

تسریع مبارزه با مالاریا برای جهانی عادلانه‌تر

گاهی موجودات ریز برای جوامع بشری تهدیدات بزرگ هستند، از جمله همین پشه‌ای که ناقل مالاریا است که نیش آن نوش زندگی را برای انسان دشوار می‌کند به همین خاطر برای شناخت بیشتر از بیماری انتقال شده از این پشه یک روز جهانی نیز به اسمش در تقویم جهانی گنجانده شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ از قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته شده در جهان همین "مالاریا" است که در قرن‌های مختلف، باعث مرگ و میر برخی از افراد در کشورهای مختلف شده است و بیشتر در مناطق گرمسیری این بیماری ثبت شده است.
روز جهانی مالاریا یا (World Malaria Day) WMD را به خاطر معرفی بیشتر این بیماری و موجود ناقل آن و ایجاد حساسیت در بین مردم ۲۵ آوریل انتخاب کرده‌اند، که برخی از اسناد تاریخی حکایت از کشته شدن تعدادی از کودکان و زنان باردار در کشورهای جهان در طول تاریخ توسط این بیماری دارد.
این روز برای آموزش مردم جهان و آگاهی آنها از این بیماری انتخاب شده است و در سال ۲۰۰۷ این بیماری را به عنوان بیماری جهانی در نظر گرفتند.
 حدود نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر مالاریا قرار دارند. هر سال به منظور اتحاد و افزایش آگاهی عمومی در این زمینه، یک شعار جهانی در نظر گرفته می‌شود، بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) امسال این روز به شعار «تسریع مبارزه با مالاریا برای جهانی عادلانه‌تر  Accelerating the fight against malaria for a more equitable world» مزین شده است؛ بیماری که توسط نوعی انگل ایجاد شده و از طریق گزش ۳۰ نوع از پشه‌های آنوفل ماده آلوده به انسان منتقل می‌شود، به عنوان یک قاتل جهانی شناخته‌ شده، اما خوشبختانه قابل پیشگیری و درمان است.
گفتنی است شعار امسال، که با موضوع روز جهانی بهداشت امسال «سلامت من، حق من» همگام است، بر نیاز فوری برای رسیدگی به نابرابری‌های فاحشی که در دسترسی به خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان مالاریا وجود دارد، تأکید می‌کند.
کارشناسان حوزه بهداشت می‌گویند: مالاریا یک بیماری انگلی است که عامل عفونت تک یاخته‌های انگلی تحت عنوان پلاسمودیوم هستند و بسته به نوع عامل انگلی انواع مالاریا را ایجاد می‌کنند. انتقال انگل به انسان به وسیله نیش پشه آنوفل ماده آلوده صورت می‌گیرد. مالاریا هنوز در بسیاری از کشورهای گرمسیری از مشکلات مهم بهداشتی است از مشکلات مهم کنترل مالاریا مقاومت دارویی در این بیماری است.
***علائم بیماری و نشانه‌های بیماری مالاریا
کارشناسان اعلام کرده‌اند: مالاریای نوع فالسی پاروم، شدیدترین نوع بیماری را ایجاد می‌کند که اشکال مختلف بیماری ممکن است به صورت تب، عرق، سرفه، اسهال، ناراحتی تنفسی و سردرد تظاهر کند.
علائم بیماری معمولا 10 تا 15 روز پس از گزش ظاهر می‌شوند و تب،‌ سردرد و لرز از اولین علائم هستند. درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ از دیگر علائم بیماری هستند. اگر بیماری ظرف 24 ساعت اولیه درمان نشود، بسیار سریع پیشرفت می‌کند و خطرناک است. نارسایی اعضای مختلف و گسترش عفونت نیز در موارد شدید دیده می‌شود.
در کودکان علائم شدیدتر است و علاوه بر موارد ذکر شده، با کم خونی شدید و تنگی نفس همراه است.
بروز علائم فیزیکی مالاریا ممکن است شامل موارد زیر باشد:
بالا رفتن دما، تعریق، تضعیف بدن، بزرگ شدن طحال، بعلاوه شامل عارضه های دیگری چون:
زردی خفیف، بزرگی کبد، کاهش سرعت تنفسی
تشخیص مالاریا بستگی به اثبات انگل در بررسی گسترش خون زیر میکروسکوپ دارد.تشخیص ممکن است از طریق آنمی ضغیف، کاهش پلاکت خون ، بالارفتن بیلی روبین، بالا رفتن آمینو ترانسفرها صورت گیرد.
به گفته کارشناسان، در ایران ۱۹ گونه پشه آنوفل شناخته شده که هفت گونه آن ناقل بیماری بوده و رایج ترین روش انتقال بیماری از طریق گزش پشه آنوفل ماده آلوده به انگل است.
بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مورد مالاریا در جهان وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند. از مهمترین قربانیان مالاریا کودکان زیر پنج  سال هستند به طوریکه هر دو دقیقه یک کودک جان خود را از دست می‌دهد.
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید