سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۵۷

اخبار

به بهانه روز جهانی کلیه؛ چگونه کلیه‌های سالم داشته باشیم؟

روز جهانی کلیه همه ساله در چهاردهمین روز از ماه مارس با هدف بالابردن آگاهی مردم از اهمیت کلیه‌ها و کاهش رفتارهای خطرساز برای کلیه‌ها گرامی داشته می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هدف اصلی از نامگذاری این روز افزایش آگاهی عموم مردم درباره بیماری‌های مزمن کلیه و خطرات و عوارض جدی این بیماری و بیماری‌های ناشی از آن است، چرا که امروزه پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد از هر ۹ نفر به ظاهر سالم، یک نفر برخی از علائم ابتلا به بیماری‌های کلیوی مزمن را دارا می‌باشند.
در حال حاضر حدود ۸۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیماری‌های مزمن کلیوی(CKD)  تا سال ۲۰۴۰ پنجمین علت مرگ و میر در جهان خواهند بود.
کلیه، عضو کوچک و پراهمیت بدن انسان است که هر ۲۴ ساعت در مجموع حدود ۲۰۰ لیتر از مایعات بدن را تصفیه و از این میزان حدود ۲ لیتر مایع به صورت ادرار از بدن دفع و باقی مانده یعنی حدود ۱۹۸ لیتر به بدن باز گردانده می‌شود.
همچنین این عضو بدن تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول‌های قرمز خون را برعهده دارد و چنانچه کلیه‌ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد بیشتر ارگان‌های بدن، بویژه قلب مختل می‌شود. از آنجا که نارسایی کلیه در ابتدا هیچ علامتی ندارد، لازم است که تمام افراد با این علایم آشنا شوند
شایع‌ترین علایم نارسایی کلیه عبارتند از:
تهوع و استفراغ، کاهش میزان ادرار، تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم، خستگی مزمن، تنگی نفس، کاهش اشتها، مشاهده خون در ادرار، مشاهده کف در ادرار، ایجاد ضایعات پوستی، کاهش حافظه. 
لازم است که افراد به محض مشاهده این عوامل؛ به خصوص تغییرات ادرار به پزشک مراجعه کنند. تشخیص انواع بیماری های کلیوی به کمک آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود.
در صورت مراجعه زودهنگام به پزشک، بسیاری از بیماری های کلیه قابل درمان هستند ولی در صورت بی توجهی به نارسایی منجر می شوند.
با وجودی که سالانه افراد بی‌شماری در سراسر جهان به بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند اما هنوز بسیاری از مردم درباره این بیماری اطلاعات مفید و ضروری ندارند در واقع این بیماری زمانی نمود پیدا می‌کند که عملکرد کلیه‌ها کاهش می‌یابد و یا متوقف می‌شود و در این مرحله بیماری خیلی پیشرفت کرده است.
به همین دلیل پزشکان همواره سعی دارند با آگاه کردن مردم درباره این بیماری به ویژه راه‌های پیش‌گیری از آن، شانس مقابله با ناتوانی کلیوی را افزایش داده و در نتیجه احتمال مرگ بیماران را تا حد امکان کاهش دهند.
کلیدهای طلایی سلامت کلیه‌ها
سلامت کلیه‌ها و مراقبت از آنان در گرو چند راهکار ساده است. این کلیدهای طلایی عبارتند از:
تحرک کافی داشته باشید، قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید، فشار خونتان را در حد نرمال نگه دارید، غذای سالم بخورید، آب کافی بنوشید، سیگار نکشید، وزن خود را کاهش دهید، هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.
چه کسانی در معرض بیماری‌های کلیوی قرار دارند
افراد بالای 60 سال، بیماران دیابتی، افراد با فشار خون بالا، افرادی با پیشینه بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، سابقه خانوادگی از بیماری‌های کلیوی، افراد سیگاری، افراد چاق.
برخی از مهمترین اهداف برگزاری روز جهانی کلیه عبارتند از:
تشویق و اتخاذ شیوه سالم زندگی که شامل دسترس به آب سالم، ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف دخانیات است. 
غربالگری مستمر بیماری‌های کلیه که شامل آزمایش خون و ادرار است و می‌تواند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد.
اطمینان از دریافت خدمات بهداشتی بیماران.
تجویز روش‌های درمانی موثر و داروهای مناسب.
آموزش همگانی برای افزایش آگاهی عمومی در جهت شناسایی علائم اولیه بیماری.
محافظت از کلیه‌ها کار دشواری نیست‎؛ فقط کافیست اراده کنید و با انتخاب روش زندگی سالم، قدمی بزرگ در راه سلامتی بردارید.
گفتنی است سازمان جهانی بهداشت شعار روز جهانی کلیه، سال 2024 را "سلامت کلیه برای همه - پیشبرد دسترسی عادلانه به مراقبت و درمان بهینه" اعلام کرده است.
۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ۱۴:۱۸
تعداد بازدید : ۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید