سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۵۳

اخبار

روز جهانی شنوایی؛ پیشگیری مقدم بر درمان

با توجه به اهمیت برنامه سلامت گوش و پیشگیری از کم‌شنوایی و ناشنوایی، هر ساله ۳ مارس به عنوان روز جهانی شنوایی نامگذاری می‌شود و امسال این روز مصادف با ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ و شعار آن "تغییر نگرش؛ مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم" در نظر گرفته شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز جهانی شنوایی هر سال در سومین روز از سومین ماه میلادی برگزار می‌شود؛ این روز در سال 2007 میلادی در اولین کنفرانس بین‌المللی پیشگیری و توانبخشی اختلال شنوایی در شهر پکن، پایتخت چین با هدف بالا بردن آگاهی و ترویج مراقبت از گوش و شنوایی در سراسر جهان توسط سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شد و از سال 2016 از «روز جهانی مراقبت از گوش» به «روز جهانی شنوایی» تغییر نام پیدا کرد.
گوش انسان نقش مهمی در حفظ تعادل بدن دارد. متخصصان برای حفظ سلامت گوش که یکی از حساس‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شود، توصیه‌های مختلفی کرده‌اند از جمله؛ پرهیز از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، استفاده نکردن از گوش پاک‌کن و خودداری از استفاده بیش از حد از گوشی همراه که عفونت گوش ایجاد می‌کند. 
بر اساس آخرین برآوردهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، اکنون حدود ۴۶۴ میلیون نفر در سراسر دنیا به کم شنوایی مبتلا هستند. تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ این میزان به ۹۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند. ۷۵۰ میلیارد دلار هزینه سالانه مستقیم کم شنوایی و ناشنوایی در جهان است.
دلایل رشد کم شنوایی در جهان
دلایل اصلی رشد بالای کم شنوایی در جهان طی این سال‌ها، افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌های گوشی و دیگر عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سرخک، اوریون، سرخجه، مننژیت، سیتومگالوویروس، استفاده بی‌رویه و نابجا از داروهای آسیب رسان به شنوایی مانند داروهای سل و مالاریا و مصرف ناصحیح از آنتی بیوتیک‌های اتوتوکسیک آمینوگلیکوزیدی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند مثل محیط‌های شغلی و استفاده بی‌رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی در اماکن تفریحی و محل کار است.
تاثیر کم شنوایی بر زندگی
کم شنوایی بر بسیاری از شئونات زندگی افراد تاثیر مستقیم و غیر مستقیم می‌گذارد. اثرات این بیماری بر توانایی افراد برای برقراری ارتباط، معاشرت، یادگیری، کار و لذت در زندگی، کمک به فقر خانواده، انزوای اجتماعی و احساس تنهایی بسیار تاثیرگذار است. در افراد مسن به طور خاص، کم شنوایی می‌تواند منجر به زوال شناختی، افزایش خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل می‌شود.
بروز ناشنوایی و کم شنوایی در نوزدان حدود ۲.۷ در هر هزار تولد است. یعنی سالانه نزدیک به ۳۵۰۰ نوزاد کم شنوا یا ناشنوا داریم که این به معنی ۳۰۰ نوزاد در ماه و ۱۰ نوزاد در روز است. بسیاری از این موارد قابل پیشگیری است.
به طور کلی از نظر بار بیماری‌ها، کم شنوایی و ناشنوایی نزدیک به هفت درصد بار کل بیماری‌ها را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.
چند نکته مهم و قابل ملاحظه در مورد کم شنوایی 
* شایع‌ترین علت کم شنوایی عفونت مزمن گوش است.
* سر و صدا نیز یکی از دلایل اصلی و قابل پیشگیری کاهش شنوایی است.
* تلاش‌های بهداشت عمومی می‌تواند به جلوگیری بیش از ۶۰ درصد موارد کم شنوایی مربوط به کودکان کمک کند.
* بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده تقریباً یک پنجم جمعیت جهان از کم شنوایی رنج می‌برند.
* آمارهای رسمی منتشر شده همچنین نشان می‌دهند که بیشتر افراد مبتلا به اختلال شنوایی به درمان دسترسی ندارند.
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید