سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۰۷

اخبار

۷۰ درصد مردم ایران درگیر چاقی هستند

بر پایه گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، چاقی بیماری است که سالانه میلیون‌ها قربانی می‌گیرد؛ بیماری که شوربختانه در ایران نیز روندی افزایشی داشته و ۷۰ درصد مردم درگیر آن هستند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ براساس تجزیه و تحلیل جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO)، یک نفر از هر هشت نفر در سراسر جهان در طبقه‌بندی چاق قرار می‌گیرند.
بر اساس این طبقه‌بندی بیش از یک میلیارد نفر از ساکنان زمین چاق شناخته می‌شوند که این مسئله باعث نگرانی متخصصان شده است.
چاقی و اضافه وزن به معنای مرگ زودرس و زندگی بی کیفیت است و حل آن نیازمند تصمیم، اراده قوی و برنامه ریزی دقیق است. چهارم مارس (چهاردهم اسفند) روز جهانی چاقی نام گرفته که پیشگیری از آن می‌تواند انگیزه‌ای برای مهمترین تصمیم زندگی، یعنی سلامتی باشد.
چاقی چیست؟
چاقی یک بیماری مزمن است که با بیش از حد بودن چربی بدن مشخص می‌شود. چاقی را معمولا با شاخص توده بدنه یا BMI می‌سنجند، اما روش بهتر و دقیق‌تر، استفاده از آنالیز ترکیب بدن است که محاسبه مقاومت بیومتریک یا BIA نیز نامیده می‌شود. علت تجمع چربی اضافه این است که تعداد کالری‌های مصرف شده از تعداد کالری‌های سوزانده شده بیشتر است.
در افراد سالم، چربی بدن که با BMI تفاوت دارد، در زنان و مردان متفاوت است. چربی بدن به دو گروه چربی ضروری و چربی ذخیره‌ای تقسیم می‌شود. چربی ضروری، چربی است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری است. چربی ذخیره‌ای، چربی است که زیر پوست ذخیره می‌شود و برای عملکرد صحیح بدن ضروری نیست.
در مردان، چربی ضروری حدود ۳ درصد وزن بدن و در زنان حدود ۱۲ درصد وزن بدن را تشکیل می‌شود. بازه سالم چربی بدن در مردان ۱۸ تا ۲۴ درصد و بازه سالم چربی در زنان، ۲۵ تا ۳۱ درصد است.
چاقی به یک عارضه جهانی تبدیل شده و باعث افزایش امراض و مرگ و میر در حد هشدار شده است. با این‌که چاقی و عارضه‌های آن تا اندازه زیادی به صورت فیزیکی نشان داده می‌شوند، عوارض روان شناختی آن نیز بسیار ناراحت کننده است.
بر پایه گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، چاقی بیماری است که سالانه میلیون‌ها قربانی می‌گیرد؛ بیماری که شوربختانه در ایران نیز روندی افزایشی داشته و ۷۰ درصد مردم درگیر آن هستند.
چاقی امروزه در جهان به یک چالش حیاتی و جدی در حوزه سلامتی تبدیل شده‌ است. این بیماری کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار داده و در طولانی مدت سلامت و کیفیت زندگی افراد را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.
پیشتر بیماری چاقی در کشورهای با درآمد بالا رواج داشت اما این روند در حال تغییر است و اینک در کشورهای درحال توسعه و فقیر نیز چاقی و اضافه وزن روندی صعودی را طی می‌کند؛ به گونه‌ای که طبق پیش‌بینی‌ها بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ به چاقی مبتلا خواهند بود.
اکنون یک سوم کل جمعیت جهان با معضل چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند و طبق گزارش‌های موجود از هر پنج کودک یک نفر و بیش از یک نفر از هر سه بزرگسال به این بیماری مبتلا هستند. فشار خون بالا، دیابت، بیماری ایسکمیک قلبی، کبد چرب، چربی خون، سیروز کبدی، سنگ کیسه صفرا، سکته، سرطان، پوکی استخوان، ناباروری و آسیب‌های روانی نمونه‌هایی از بیماری‌هایی است که به دنبال چاقی ایجاد می‌شود.
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ۱۲:۰۴
تعداد بازدید : ۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید