سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۵۹

اخبار

فعالیت های بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری تشریح شد

فرصتی برای خدمت رسانی بیشتر

برخی مناطق بهداشت و درمان صنعت نفت بنا به گستردگی منطقه تحت پوشش خود برای خدمات رسانی، دارای پراکندگی جغرافیایی هستند، تا آنجا که کارکنان صنعت نفت و بومیان این منطقه عملیاتی برای دریافت خدمات درمانی با در نظر گرفتن دورترین فاصله (200کیلومتر) و نزدیک ترین فاصله (30کیلومتر) به طور میانگین باید مسیری نزدیک به 115 کیلومتر را طی کنند.

صحبت از بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری است؛ متشکل از یک بیمارستان، دو درمانگاه خانواده و هفت درمانگاه که ارائه دهنده خدمات اولیه درمانی هستند و افزون بر کارکنان صنعت نفت، به بیش از 16 هزار نفر جمعیت بومی این منطقه نیز خدمات می دهند.بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری، فعالیت های متعدد و متنوعی در حوزه های مختلف انجام می دهد؛ فعالیت هایی که رضا آموزش، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری در گفت وگو با «مشعل» به توضیح و تشریح آنها پرداخته است.
 در ابتدا لطفا توضیحی در زمینه فعالیت ها و اقدام های بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری بفرمایید.

بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری سه منطقه شهرستان امیدیه، آغاجاری و بهبهان را با جمعیتی افزون بر 16 هزار نفر تحت پوشش دارد. از این تعداد، بیش از 11 هزار نفر شاغل و 5 هزار نفر بازنشسته هستند. همچنین 2 هزار و 778 نفر در شهرستان بهبهان و بقیه در شهرستان امیدیه و آغاجاری سکونت دارند.

این شبکه بهداشتی، دارای یک بیمارستان در شهرستان امیدیه، همچنین دو درمانگاه خانواده و هفت درمانگاه عملیاتی در نقاط مختلف با پراکندگی جغرافیایی است، به گونه ای که دورترین آن 200 کیلومتر و نزدیک ترین آن نیز 30 کیلومتر از بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری فاصله دارند.

بیمارستان شهید ایرانپور به عنوان یکی از زیرمجموعه های بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری که در شهرستان امیدیه بنا شده، 64 تختخوابی و مجهز به بخش های اصلی (جنرال) است. بخش های درمانی این بیمارستان را اورژانس، دیالیز، CCU، اطفال، زنان و زایمان، جراحی زنان و مردان، همچنین زایشگاه، فیزیوتراپی، دندانپزشکی و ICU   تشکیل می دهند. در این بیمارستان 22 پزشک متخصص غیررسمی قراردادی، 5 پزشک موردی (پرکیس) و 5 نفر پزشک متخصص رسمی در بخش های مختلف فعالیت می کنند. هم اکنون کلینیک های بیمارستان شهید ایرانپور شهرستان امیدیه فعال است و تلاش شده به نیازهای درمانی مردم منطقه و بیمارانی که از شهرستان های ماهشهر، بهبهان و آغاجاری به این بیمارستان مراجعه می کنند، پاسخ داده شود. خوشبختانه استقبال عمومی طی یکی، دو سال اخیر بسیار خوب بوده است. برای همکارانی که ساکن بهبهان و آغاجاری هستند، به دلیل نداشتن مرکز درمانی در این شهرستان ها با 27 مرکز قرارداد منعقد و شرایطی فراهم شده تا همکاران ساکن امیدیه نیز بتوانند از خدمات این مراکز درمانی استفاده کنند. برای مثال از آنجا که این  بیمارستان فاقد دستگاه MRI است، شرایطی ایجاد شده تا بیماران بتوانند با دفترچه بیمه، اینگونه خدمات را از مراکز درمانی طرف قرارداد دریافت کنند.

 در زمینه کلینیک های تخصصی بفرمایید چه خدماتی در آن ارائه می شود؟

کلینیک های بیمارستان به سه بخش تخصصی، فوق تخصصی و کارشناسی تقسیم می شوند. در بخش تخصصی، کلینیک های داخلی، قلب و عروق، زنان و زایمان، اطفال، ارتوپدی، رادیولوژی، همچنین چشم پزشکی، جراحی کلیه و مجاری ادراری، پوست، جراحی عمومی، گوش، اعصاب و روان و مغز و اعصاب فعال هستند. در بخش فوق تخصصی نیز کلینیک های مربوط به غدد، کلیه، گوارش، روماتولوژی، ریه و آسم فعالیت می کنند و بخش کارشناسی مربوط به شنوایی سنجی، بینایی سنجی، تغذیه، مشاوره گفتار درمانی و مامایی می شود. در پاراکلینیک بیمارستان نیز بخش های رادیولوژی، سی تی اسکن، OPG، سونوگرافی، رادیوگرافی، ماموگرافی و دانسیومتری استخوان فعال هستند، ضمن آنکه در آزمایشگاه هم خدماتی همچون  اورژانس، میکروب شناسی، هماتولوژی، بیوشیمی، سرولوژی، اورولوژی و بانک خون ارائه می شود. در بخش درمانگاه ها نیز درمانگاه سلامت کار که معاینات شغلی کارکنان در آنجا انجام می شود، فعالیت می کند.  درمانگاه خانواده امام رضا(ع) هم افزون بر رسیدگی به موارد درمانی خانواده ها، نظام ارجاع در آن رعایت می شود. درمانگاه های پزشک خانواده، یکی دیگر از درمانگاه های فعال در بیمارستان شهید ایرانپور امیدیه است که خانواده ها بر اساس پروتکل های درمانی، غربالگری شده و برای آنها پرونده بهداشتی تشکیل می شود تا در صورت نیاز، به متخصص مربوطه  ارجاع شوند.

 بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری علاوه بر خدمات درمانی، در قالب مسؤولیت اجتماعی چه خدماتی به ساکنان بومی منطقه ارائه می دهد؟

در این منطقه ضریب اشغال تخت، نزدیک به 50 درصد بوده که این مهم، با توجه به فصول سال متفاوت است؛ اما در قالب مسؤولیت های اجتماعی در سال 1401، 59 درصد بستری ها به بومیان اختصاص داشت که دلیل آن هم اخذ تعرفه دولتی برای بخش های بستری است؛ چون مابه التفاوت این تعرفه را  شرکت های مستقر در منطقه آغاجاری پرداخت می کنند.به دلیل شرایط جغرافیایی شهرستان آغاجاری و کمبود زیرساخت های بهداشتی در آن با وجود بیمارستان امام رضا(ع) این شهرستان، بیشتر ساکنان آن با طی مسافتی به بیمارستان نفت (شهید ایرانپور) مراجعه می کنند. از ارائه این خدمات به بومیان منطقه می توان به عنوان یک فرصت برای بیمارستان نگاه کرد، چون ضریب اشغال تخت، بدون مراجعه بیماران غیرشرکتی، به 15 درصد می رسد که این صرفه اقتصادی ندارد.
ضریب اشغال تخت های بیمارستان به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گزارش داده می شود. با توجه به آمار در دی ماه امسال از 46 درصد ضریب اشغال تخت، 30 درصد آن به بومیان منطقه اختصاص داشته است.

 از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون چه زیرساخت هایی برای بیمارستان شهید ایرانپور در نظر گرفته شده است؟

طی دو سال اخیر (1401 و 1402 ) زیرساخت های این بیمارستان به لحاظ تجهیزات، بررسی  و برخی از آنها که قدیمی بودند، به روز شدند.  مصداق آن، خرید دستگاه فیکو ویترکتومی برای انجام عمل آب مروارید است. پیش تر، پزشکان به دلیل قدیمی بودن دستگاه ها، علاقه ای به ماندن و عمل جراحی در کلینیک چشم پزشکی نداشتند؛ اما با خرید این دستگاه، عمل های چشمی فعال شده است. ارتقای سلامت افزون بر بهره مندی از پزشکان متخصص، به تجهیزات نوین نیز وابسته است. نوسازی و تجهیز اتاق عمل، چشم پزشکی و آزمایشگاه انجام شده و شاهد نمودار مثبت ارتقای سلامت براساس بازخورد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 1401 هستیم. در برنامه عملیاتی 1402 نیز در بخش تجهیزات پزشکی و ارتقای کیفیت خدمات، گام های ارزشمندی برداشته شده است.  همچنین سرمایه گذاری هایی در حوزه سلامت خانواده انجام و برخی تجهیزات مورد نیاز برای این بخش خریداری شده که سال آینده، ارائه خدمات در حوزه را افزایش خواهیم داد.به لحاظ تجهیزات، فعالیت های خوبی انجام و تجهیزاتی نیز برای آزمایشگاه خریداری شده است. کلینیک های تخصصی بیمارستان هم تقویت شده اند و با همکاری ستاد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، تعرفه پزشکان را افزایش دادیم تا از این طریق، ماندگاری آنها در منطقه بیشتر شود. به دلیل نداشتن مرکز ملکی هم در برخی شهرهای اطراف، قراردادهایی با مراکز درمانی بسته شده تا بتوان خدمات قابل توجهی به مراجعان ارائه داد.

  برخی کارهایی که در بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری انجام شده، همسو با خدمات توسعه ای است. برای سال 1403 چه اقدامات توسعه ای در دستور کار دارید؟

اولویت نخست، راه اندازی بخش ICU است. اکنون تجهیزات آن خریداری و مجوز جذب 9 پرستار از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز گرفته شده و خرید و راه اندازی دستگاه MIR را در سال 1403 دنبال خواهیم کرد. یکی از نیازهای اصلی شهرستان امیدیه و دیگر شهرهای اطراف، وجود این دستگاه است که خرید آن مجوز معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی را می خواهد و نیازمند برخی شاخص های جمعیتی در این زمینه است. یکی از این شاخص ها، داشتن جمعیت 300 هزار نفری تحت پوشش است. داشتن این دستگاه در منطقه، کمک بزرگی به بیماران شرکتی و غیرشرکتی می کند و می توان شهرهای اطراف را هم تحت پوشش قرار داد.بر این اعتقادیم که همیشه باید پروژه ای برای کار داشته باشیم. گاهی اوقات باید کار ایجاد شود و در برخی موارد هم نیاز به ارتقای کیفیت آن است. بخش های مهم و حیاتی را از نظر تجهیزات و نیروی انسانی، طی دو سال اخیر پوشش داده ایم، ضمن اینکه کمیته بهبود کیفیت، گزارش هایی مبنی بر داشتن برخی نقاط ضعف و قوت ارائه می دهد.

 با چه نهادهایی در بیرون از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت همکاری دارید؟

همکاری خوبی با شبکه بهداشت شهرستان امیدیه داریم که از جمله آنها می توان به تامین آمبولانس در مواقع اضطرار و اعزام آنها به مراکز بیمارستان نفت اشاره کرد. پوشش آزمایشگاه ها در زمان بحران را به عهده داریم. تعامل خوبی با مدیران و نهادهای بهداشتی و اداری شهرستان ایجاد کرده ایم و با موسسات و ادارات شهرستان نیز در قالب مسؤولیت اجتماعی همکاری نزدیکی وجود دارد.

 در زمینه افزایش خدمات پاراکلینیک  چه گام هایی برداشته اید؟

عمل های سنگینی در بخش های مختلف عمومی، چشم پزشکی، ارتوپدی و زنان و زایمان در بیمارستان شهید ایرانپور امیدیه انجام می شود که مصداق آن، انجام 690 مورد عمل جراحی در 6 ماه نخست امسال بوده است. بیشترین درصد جراحی ها هم به زنان و زایمان با 287 مورد اختصاص داشته و بعد از آن، جراحی عمومی با 139 مورد، ارتوپدی 18 مورد و چشم نیز 9 مورد بوده است. دلیل کم بودن اعمال جراحی چشم و ارتوپدی، مربوط به مقیم نبودن پزشکان متخصص این حوزه هاست.همچنین تعداد مراجعان به کلینیک های تخصصی در شش ماه نخست امسال 38 هزار و 824 مورد بوده و جمعیت تحت پوشش نیز 16 هزار نفر است، به این معنا که 2.5 برابر جمعیت تحت پوشش، مراجعه داشته ایم.

 با وجود اقدام های ارزنده ای که با هدف ارائه خدمات درمانی انجام شده، بفرمایید که با چه کمبودها و مشکلاتی روبه رو هستید؟

ستاد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، از نظر تامین تجهیزات و تامین نیرو، همکاری های خوبی دارد؛ اما برخی مشکلات در حوزه زیرساخت های بهداشتی، فرهنگی و شهری، مختص به شهرستان است.متاسفانه اکنون بجز تعداد کمی از پزشکان، بقیه یکی، دو سال در این بیمارستان کار می کنند و بعد هم می روند که یکی از دلایل آن، ضعف شهرستان امیدیه در زمینه درمانی است. نبود جاذبه مالی، وجود محرومیت های منطقه از لحاظ زیرساختی و شرایط جغرافیایی منطقه در این زمینه از جمله مواردی است که این امکان را نمی دهد تا پزشک بتواند در داخل شهر مطبی داشته باشد یا در بیمارستان تامین اجتماعی فعالیت کند، از این رو برای کسب درآمد بهتر و بیشتر به شهرستان های اطراف مهاجرت می کنند و همکاری آنها با بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری بیشتر به صورت پاره وقت است. اگر از سوی سازمان تامین اجتماعی در شهرستان امیدیه، یک بیمارستان ایجاد شود، جاذبه بیشتری برای پزشکان به وجود می آید و در داخل شهرستان نیز می توانند مطب داشته باشند، ضمن اینکه  این حرکت باعث رشد خدمات درمانی می شود.ستاد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز همکاری خوبی با ما دارد و با افزایش تعرفه ها، پزشکان این بیمارستان نسبت به دیگر مناطق، دریافتی بهتری دارند. با این حال، تنها 15 روز در شهرستان می مانند و در عین حال حاضر نیستند خانواده هایشان را به دلیل نداشتن امکانات تفریحی، فرهنگی و آموزشی، در این شهرستان اسکان دهند.مسائل درون سازمانی مثل بالا بودن هزینه های دندانپزشکی هم وجود دارد. کارکنان بیرون از بیمارستان خدمات دریافت می کنند که تعرفه ها بر اساس نظام پزشکی است و پرداخت آن بر اساس مصوبه هیأت دولت.همچنین در بخش درمانی و غیردرمانی کمبود نیرو وجود دارد؛ چون جایگزینی برای نیروهای رسمی بازنشسته در نظر گرفته نشده که البته برای رفع این مشکل، با سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت مکاتبه شده است.  برای بهره مندی از نیروهای پیمانکاری هم باید آنها درسامانه ساتنا ثبت شوند و در صورت خروج از آن سامانه، می توان برایشان جایگزین گرفت.

در پایان اگر صحبتی باقی مانده که از این طریق می خواهید اطلاع رسانی کنید، بفرمایید.

این منطقه، بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری، شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، شرکت پالایش گاز بیدبلند، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت و هلدینگ خلیج فارس مستقر هستند و فعالیت می کنند. با توجه به تردد زیاد جاده ای در این منطقه، استانداردهای لازم در آن رعایت نشده، از این رو  حوادث در آن افزایشی است.سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، برای کاهش حوادث جاده ای و در نظر داشتن ثانیه های طلایی برای بیماران، با همکاری یکی از شرکت های ساکن در منطقه، اقدام به ایجاد اورژانس هوایی کرده؛ زیرا با توجه به پراکندگی درمانگاه های عملیاتی و داشتن جاده های سخت گذر، وجود این اورژانس بسیار کمک کننده است. امیدواریم نگاه ویژه ای به این منطقه شود و وزارت راه و شهرسازی، در استانداردسازی جاده های منطقه آغاجاری، گام های مثبت و بیشتری بردارد.

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ۰۷:۲۲
تعداد بازدید : ۲,۲۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید