سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۴۴

اخبار

حدود 2 درصد از مبتلایان سرطان کودک هستند

15 فوریه (25 بهمن) هر سال با هدف آگاهی افزایی در مورد وضعیت کودکان سرطانی و حمایت از این کودکان و خانواده‌هایشان با عنوان روز جهانی سرطان در کودکان گرامی داشته می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ در کنار تلاش‌ها برای دستیابی به درمان‌های موثر و کم عوارض‌تر برای کودکان مبتلا به سرطان، باید فراهم کردن خدمات تشخیصی و درمان مناسب برای تمام مبتلایان در سراسر جهان-اعم از کشورهای فقیر و در حال توسعه- نیز در دستور کار قرار گیرد تا بتوان به هدف سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای دستیابی به نرخ بقای 60 درصدی برای تمام کودکان سرطانی تا سال 2030، دست یابیم.
سرطان در هر سنی بروز پیدا می‌کند و می‌تواند بر هر بخشی از بدن تأثیر بگذارد. این بیماری با بروز تغییرات ژنتیکی در یک سلول منفرد آغاز می‌شود که سپس از کنترل خارج شده و در بسیاری از سرطان‌ها توده (یا تومور) ایجاد می‌کند. سرطان اگر درمان نشود، منتشر می‌شود، به سایر نقاط بدن حمله کرده و باعث مرگ می‌شود. تب مکرر، عفونت‌های پی‌درپی و کم‌خونی از علائمی هستند که پزشک را به وجود سرطان در کودک مشکوک می‌کنند. خوشبختانه در حال حاضر برای اغلب سرطان‌های کودکان به خصوص لوسمی، درمان وجود دارد و 70 درصد از کودکان مبتلا درمان می‌شوند.
تشخیص زود هنگام سرطان احتمال درمان و بقای بیمار را افزایش داده و نیاز به درمان‌های پرهزینه و پرعارضه را کاهش می‌دهد. با تشخیص زودهنگام سرطان می‌توان پیشرفت‌های چشمگیری در زندگی کودکان مبتلا ایجاد کرد. علاوه بر این، تشخیص صحیح برای معالجه کودکان مبتلا ضروری است زیرا هر سرطان به یک شیوه درمانی خاص نیاز دارد که ممکن است شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی باشد.
سرطان‌های شایع در کودکان
شایع‌ترین سرطان‌ها در بین کودکان سرطان خون است و بعد از آن به ترتیب سرطان مغز و سلسله اعصاب مرکزی، سرطان‌های غدد لنفاوی، سرطان‌های تیغه عصبی، سرطان‌های کلیه، سرطان‌های استخوان و سرطان بافت نرم قرار می‌گیرند.
بنا بر آمار ارائه شده انجمن کنترل جهانی سرطان  (UICC)، سالانه 429 هزار کودک و نوجوان در جهان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند.
فقر، هزینه‌های گزاف درمانی، تشخیص دیرهنگام و عدم دسترسی به داروهای ضروری موجب شده است تا کشورهای فقیر جهان 80 تا 90 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان را به خود اختصاص دهند.
همچنین سالانه سه هزار کودک زیر 15 سال در ایران مبتلا به سرطان می‌شوند یعنی از هر 100 هزار کودک زیر 15 سال، 16 نفر در سال به سرطان مبتلا می‌شوند.
علائم سرطان در کودکان
تب مکرر، عفونت‌های پی‌درپی و کم‌خونی از علائمی هستند که پزشک را به وجود سرطان در کودک مشکوک می‌کنند. خوشبختانه در حال حاضر برای اغلب سرطان‌های کودکان به خصوص لوسمی، درمان وجود دارد و 70 درصد از کودکان مبتلا درمان می‌شوند.
حقایقی در مورد سرطان دوران کودکی
  • سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان و نوجوانان در سراسر جهان است. تقریباً  280 هزار کودک 0  تا 19 ساله هر ساله به سرطان مبتلا می‌شوند.
  • در آمریکای لاتین و کارائیب، تخمین زده می‌شود که سالانه حداقل 29 هزار کودک و نوجوان زیر 19 سال به سرطان مبتلا می‌شوند. از این تعداد حدود 10 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.
  • در کشورهای با درآمد بالا، بیش از 80 درصد از کودکان مبتلا به سرطان درمان می‌شوند، اما در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط، میزان درمان حدود 20 درصد است.
  • تأثیر سرطان دوران کودکی به سال‌های از دست رفته زندگی، نابرابری‌های مهم‌تر و مشکلات اقتصادی تبدیل می‌شود. این وضعیت می تواند و باید تغییر کند.
  • سرطان‌های کودکان حدود 2 درصد کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد.
  • سرطان بعد از جراحات غیر عمد، دومین علت اصلی در مرگ کودکان یک تا 14 ساله است.
گفتنی است سازمان جهانی بهداشت شعار روز جهانی سرطان در کودکان سال 2024 را "شکاف مراقبتی را ببندید" نامگذاری کرده است.
 
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید