سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۰۹

اخبار

مرگ سالانه ۵۵ هزار ایرانی بر اثر سرطان‌/شایع‌ترین سرطان‌ها در ایرانیان کدامند؟

هفته ملی مبارزه با سرطان از تاریخ هفتم لغایت پانزدهم بهمن‌ماه با شعار"من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام" برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ کانسر یا سرطان به آن دسته از توده‌هـای سلولی اطلاق می‌شود که خصوصیات بدخیمی دارند.
سرطان نوعی بیماری است که در آن، برخی از سلول‌های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می‌کنند و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند؛ سرطان می‌تواند از هر جای بدن انسان که از تریلیون‌ها سلول ساخته شده، آغاز شود؛ سرطان مرد و زن نمی‌شناسد و هر گروهی را می‌تواند درگیر کند.
واژه سرطان نخستین بار برای توصیف بیش از ۱۰۰ بیماری که در آنها سلول‌ها بدون محدودیت تکثیر پیدا کرده و یا باعث تخریب بافت‌های سـالم می‌شدند، استفاده شد.
نخستین مدارک پزشکی برای توصیف سرطان از کتیبه پاپیروس به دست آمده که حدود سـال ۱۵۰۰ قبـل از مـیلاد نوشته شده است و این مدارک فقط توصـیفی از ورم‌هـای همراه با بعضی از تومورها است.
شیوع سرطان در جهان
بنا بر گزارش‌های موجود، ایــن بیماری در حال افــزایش است و امروزه سرطان‌ها یکی از شایع‌ترین و شدیدترین بیماری‌های مشاهده شده در طب بالینی به شمار می‎روند و بسیاری از کشورهای جهان با شیوع بالای این بیماری در سالهای اخیر مواجه شده‌اند و در ایران نیز سرطان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است.
تشخیص زودهنگام سرطان
سرطان یکی از مرگبارترین و ترسناک‌ترین بیماری‌ها در جهان است. اگرچه تشخیص این بیماری در اغلب موارد بیمار را غافلگیر می‌کند اما توجه داشتن به برخی از نشانه‌های اولیه امکان تشخیص زودهنگام را فراهم می‌کند. بیشتر سرطان‌ها وقتی در مراحل اولیه تشخیص داده شوند قابل درمان هستند، بنابراین لازم است همواره نسبت به این نشانه‌ها هوشیار بود و از نادیده گرفتن آن‌ها خودداری کرد.
شایع‌ترین نشانه‌های سرطان
خستگی مزمن، کاهش غیرعادی وزن، ایجاد توده‌های سفت غیرعادی، درد مداوم، تب کردن‌های مکرر، تغییرات پوستی، تغییر در اجابت مزاج، سرفه طولانی مدت یا خشن شدن صدا، خونریزی غیرعادی و سوء هاضمه یا مشکل در بلع برخی از شایع‌ترین نشانه‌ها است که در بیماران مبتلا به سرطان ظاهر می‌شود.
به خاطر داشته باشیم که تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند شانس درمان و بقا را افزایش دهد.
مرگ سالانه ۵۵ هزار ایرانی بر اثر سرطان‌
سالانه ۵۵ هزار نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به انواع سرطان‌ها دچار مرگ زودرس می‌شوند؛ در حالی که با اصلاح سبک زندگی، تغذیه سالم و ورزش منظم می‌توان از ابتلا به نیمی از سرطان‌ها پیشگیری کرد.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وقوع بیش از ۵۵ هزار مرگ سالانه ناشی از سرطانها نخستین عامل مرگ زودرس در کشور است بطوریکه ۳۴ هزار مرگ از مجموع ۱۲۲ هزار مرگ سالانه زودرس (زیر ۷۰ سال) و ۱۱ هزار مرگ از مجموع ۸۵ هزار مرگ خیلی زودرس (زیر۵۰ سال) به دلیل ابتلا به انواع سرطانها رخ می‌دهد.
بر اساس آخرین داده‌های ملی ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت کشور، پیش بینی می‌شود تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان در ایران به ۱۶۰ هزار مورد در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد که این میزان، افزایش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.
حدود ۲۹ درصد افزایش سرطانها در ایران طی سال ۱۴۰۴ مربوط به تغییرات در ساختار جمعیتی ایران (رشد جمعیت و پیری جمعیت) و ۱۴ درصد نیز با سایر عوامل از جمله «توسعه و تشدید عوامل خطر بروز سرطانها» مرتبط خواهد بود.
سرطان با وجود اینکه یکی از مهمترین علل مرگ و میر در جهان است، اما با افزایش آگاهی مردم و تشخیص به موقع می‌توان از پیشروی این بیماری جلوگیری و در برخی موارد افراد مبتلا عمر طبیعی خود را داشته باشند.
سرطان‌های شایع کدامند؟
۱۰ سرطان نخست شایع در ایران شامل سینه، پروستات، روده بزرگ، معده، ریه، مثانه، تیروئید، رحم، مغز و سیستم عصبی بوده و شایعترین آنها در زنان ایرانی شامل سینه، روده بزرگ، تیروئید، معده، رحم، لوکمی، تخمدان، مغز و سیستم عصبی، ریه و مری است.
پُر بروزترین سرطان‌ در زنان و مردان
سرطان‌های با بیشترین بروز در مردان عبارتند از سرطان‌های پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و سرطان‌های با بیشترین بروز در زنان عبارتند از سرطان‌های پستان، پوست، روده بزرگ و معده.
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۳۴
تعداد بازدید : ۷۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید