سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۲۱

اخبار

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران خبر داد؛ مشارکت 68 درصد جامعه هدف در پویش ملی سلامت

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: 68 درصد جمعیت هدف در طرح پویش ملی سلامت غربالگری شرکت کردند.
دکتر رضا بقائی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت از بین 9 هزار و 600 نفر جامعه هدف بالای ۱۸ سال، 6 هزار و 600 تن غربالگری شده‌اند.
وی افزود: با توجه به آمار به دست آمده 68 درصد جامعه هدف بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران از این طرح استقبال کرده و غربالگری شدند و از این تعداد 934 نفر ابتلا به پرفشاری خون و 540 نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند.
دکتر بقائی اظهار کرد: سابقه خانوادگی، مصرف نمک، میزان چربی خون، مصرف الکل و دخانیات، چاقی و وزن زیاد، دیابت، استرس و فشارهای ناشی از آن، سبک زندگی و عدم فعالیت و کم تحرکی از مهم ترین عوامل ابتلا افراد به فشار خون بالاست.
وی عنوان کرد: مراقبت از وزن، تغییر شیوه مصرف نمک، مصرف کلسیم و پتاسیم، پرهیز از ورزش‌های پرفشار و انجام ورزش‌های هوازی،گیاه خواری، شاد زیستن و اندازه‌گیری مداوم فشار خون از راه‌های کنترل فشار خون است.
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در خصوص بیماری دیابت گفت: بیماری دیابت یکی از نادرترین بیماری‌هایی است که بشر تا کنون نتوانسته آن را به طور کامل درمان کند و طبق نظر پزشکان و متخصصان تابه امروز این بیماری درمان نشده است. به عبارتی نمی توان آن را مداوای کامل کرد و تنها راه حل مراقبت برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است و رعایت رژیم غذایی و ورزش است.
دکتر بقائی توضیح داد: دیابت همان اشباع قند در خون به دلیل فقدان تامین مناسب انسولین توسط بدن است. به عبارت دیگر علت بروز این بیماری، کمبود انسولین یا عمل نکردن آن است. انسولین هورمونی است که از غده لوزالمعده (پانکراس) ترشح می‌شود. این ماده کلیدی، موجب ورود قند به سلول‌ها می‌شود تا قند، جهت تأمین انرژی مورد استفاده قرار گیرد یا برای مصارف بعدی ذخیره شود. بدون وجود انسولین، قند نمی‌تواند از جریان خون خارج و وارد سلول‌ها شود.
پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان در کشور آغاز شد و در این پویش منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.
 
۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید