سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۲۱

اخبار

کارشناس مامائی بیمارستان نفت گچساران آثار مخرب ویروس پاپیلوما را تشریح کرد

به همت بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران کلاس آموزشی به منظور روشنگری و اطلاع‌رسانی در خصوص ویروس پاپیلوما یا بیماری اچ پی وی (زگیل تناسلی) در سالن کنفرانس بیمارستان نفت برگزار شد.
کارشناس مامائی شاغل در بیمارستان نفت گچساران در این کلاس آموزشی گفت: زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی است که در سال‌های اخیر بیش از پیش شایع شده و می‌تواند عوارض بسیار جدی داشته باشد، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) درمان قطعی ندارد پس به فکر پیشگیری باشیم.

1

اقاقیا رضاتوفیقی با اشاره به تقسیم انواع ویروس پاپیلومای انسانی به دو گروه کم‌خطر و پرخطر توضیح داد: گروه کم‌خطر معمولاً باعث ایجاد ضایعات پوستی زگیل‌ مانند می‌شوند و عوارض تهدیدکننده سلامت به دنبال ندارند. اما گروه پرخطر معمولاً با ضایعات قابل مشاهده همراه نیستند، بیشتر در سطوح مخاطی وجود دارند و با بروز برخی انواع سرطان، در ناحیه تناسلی و همچنین در ناحیه حلق و دهان، همراهی دارند. بنابراین، رعایت کامل اصول بهداشت جنسی و پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی بسیار ضروری است، به‌ویژه در خانم‌ها که انواع پرخطر این ویروس می‌تواند باعث بروز سرطان دهانه رحم شود.
وی افزود: اگرچه همه موارد سرطان دهانه رحم یا سرویکس به دلیل ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی نیست، اما مطالعات نشان داده‌اند که حدود ۷۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم ناشی از این ویروس‌ها، به‌ویژه ویروس شماره ۱۶ است. در مردان نیز این ویروس می‌تواند باعث بروز سرطان در ناحیه تناسلی و به ‌ویژه مقعد شود. در واقع پرعارضه‌ترین نوع این ویروس همان ویروس شماره ۱۶ است. نوع شماره ۶ و شماره ۱۱ نیز انواع شایع از گروه کم‌خطر هستند که بیشتر موجب بروز ضایعات پوستی یا همان زگیل می‌شوند.
رضاتوفیقی در ادامه درباره بهترین زمان دریافت واکسن HPV گفت: این واکسن از سن ۹ سالگی قابل تجویز است، اما بهترین سن دریافت چه در دختران و چه در پسران، سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی و حداکثر تا سن ۱۵ سالگی است. در این سنین دریافت ۲ دوز واکسن به فاصله ۶ ماه تا یک سال کافی است. اما اگر دریافت واکسن پس از ۱۵ سالگی باشد، ۳ دوز با فواصل دو ماه و ۶ ماه لازم است. البته، اگر فرد رابطه جنسی نداشته باشد تا سنین ۲۶-۲۷ سالگی و حتی سنین بالاتر هم می‌تواند واکسن گارداسیل را دریافت کند. بسیار مهم است که واکسن در زمان مناسب، یعنی تا پانزده سالگی و یا دست‌کم پیش از شروع رابطه جنسی دریافت شود. زیرا اگر فرد مبتلا به ویروس شود، حتی آن انواعی از ویروس که واکسن گارداسیل آنها را پوشش می‌دهد، دریافت واکسن هیچ اثری نخواهد داشت.
کارشناس مامائی شاغل در بیمارستان نفت گچساران گفت: تماس جنسی عمده‌ترین راه انتقال این ویروس است.

1

1

1

1

۲۷ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۱۵۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید