سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۵۰

اخبار

پزشک شاغل در بیمارستان نفت گچساران؛ افراد بالای ۵۰ سال مراقب پوکی استخوان باشند

به گفته پزشک شاغل در بیمارستان نفت گچساران بر اساس آمار، از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در سراسر دنیا در طول زندگی خود شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان را تجربه خواهند کرد.
دکتر مجید میراحمدی در همایش "آشنایی با بیماری پوکی استخوان" که با حضور پزشکان خانواده و کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد بیان کرد: پوکی استخوان به عنوان شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان از مهمترین بیماری‌های دوران سالمندی به شمار می‌رود.

1

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش امید به زندگی و شیوع سالمندی در جامعه جهت‌گیری سیستم بهداشت و درمان به سمت بیماری‌های دوران سالمندی ضروری به نظر می‌رسد.
وی افزود: پوکی استخوان به معنی کاهش تراکم استخوان است که بدنبال آن قدرت و استحکام استخوان کم شده و تحت این شرایط استخوان در معرض آسیب و شکستگی قرار می‌گیرد.
دکتر میراحمدی با بیان اینکه این عارضه به تعبیری بیماری خاموش و شایعترین بیماری متابولیک استخوان‌ها در بدن است عوامل مستعد کننده بیماری را شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط و بیماری‌های گوارشی عنوان کرد.
دکتر میراحمدی گفت: از نظر آسیب شناختی پوکی استخوان حاصل عدم تعادل بین ساخت استخوان جدید و برداشت استخوان قدیمی است که در نهایت منجر به از دست رفتن پیشرونده بافت استخوان و تغییر کیفیت ساختاری آن می‌شود.
این پزشک شاغل در بیمارستان نفت گچساران یادآور شد: استخوان از دو قسمت کورتیکال و اسفنجی ساخته شده است که قسمت اسفنجی هر ۳ تا ۴ سال یکبار و قسمت کورتیکال هر ۱۰ سال یکبار از نو بازسازی می‌شوند.
به گفته دکتر میراحمدی، ورزش، تغذیه سالم، شیوه زندگی سالم، شناخت عوامل خطر و تشخیص و درمان به موقع گامهای موثر برای پیشگیری از شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان هستند.
دکتر میراحمدی درباره  درمان پوکی استخوان گفت: افراد باید نسبت به کاهش عوامل خطر، اصلاح سبک زندگی و  درمان دارویی، مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و فعالیت فیزیکی منظم به عنوان بخشی از پروتکل درمان توجه داشته باشند.
وی یادآور شد: در حال حاضر استاندارد طلایی تشخیص و اندازه گیری تراکم استخوان دستگاه دستگاه سنجش تراکم استخوان   DXA می‌باشد.
به گفته وی بر اساس آمار، از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در سراسر دنیا در طول زندگی خود شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان را تجربه خواهند کرد.

1

1
1
1

1

1
1

1

۲۷ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۳۴
تعداد بازدید : ۱۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید