سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۵۵

اخبار

به بهانه سوم دسامبر روز جهانی معلولان؛ معلولان را باور کنیم

معلولیت واژه‌ای آشنا برای عموم مردم است که اغلب، آن را با یک ناتوانی معنا می‌کنند، نقیصه‌ای که موجب می‌شود فرد نتواند همانند یک فرد عادی در جامعه نقش آفرینی و در فعالیت‌های مختلف شرکت کند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی معلول به فردی گفته می‌شود که دچار نقصان عملکرد باشد به طوری که خدمات اجتماعی او تحت‌الشعاع قرار گیرد.
معلولان بر حسب نوع معلولیت هایشان انسانهایی توانمند هستند که می‌خواهند در جامعه حضوری موثر داشته باشند، اما نبود حمایت کافی، تغییر نگرش عمومی و از همه مهمتر مناسب سازی معابر عمومی از چالش‌های اساسی این قشر محسوب می‌شود.
جامعه معلولان با وجود معلولیت‌ها همواره ثابت کرده‌اند که می‌توانند و با تعبیر معنای خواستن به توانستن موفقیت‌های متعددی را کسب کنند به شرط آنکه بستر لازم فراهم و مورد حمایت قرار بگیرند.
روز جهانی معلولان روزی است که در آن نگاه ویژه‌ای به این قشر از جامعه می‌شود و می‌توان گفت در این روز افراد معلول برای ساعاتی به‌ عنوان شهروند پذیرفته می‌شوند. در این روز این قشر نه‌ چندان کم‌شمار، از جامعه را جور دیگر باید دید.
در سال ۱۹۹۲ میلادی «۱۳۷۱شمسی»، سازمان ملل متحد روز سوم دسامبر«۱۲ آذر» را به عنوان روز جهانی معلولان اعلام کرد که عموما در این روز به مسائل و مشکلات این افراد پرداخته می‌شود.
هدف از بزرگداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت، ترویج درک صحیح از مسائل و حقوق مربوط به افراد دارای معلولیت و آگاه کردن مردم از منافع حاصل از ادغام این افراد در همه‌ جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع آنها است. در واقع با تکیه بر برنامه جهانی اقدام که در سال ۱۹۸۲ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، هر سال در این روز به منظور دستیابی برابر به حقوق بشر و مشارکت اجتماعی افراد معلول، برنامه‌هایی مشخص و اجرا می‌شود.
هدف از تعیین روز جهانی معلولان بالابردن سطح افکار عمومی و تفکراتشان در رابطه با انواع معلولیت‌ها و پذیرفتن‌ آن‌ها در سطح جامعه است. این روز به دنبال افزایش آگاهی درباره انواع معلولیت‌ها و حضورشان در همه بخش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.
طبق آمارهای رسمی ارائه شده، ۱۵ درصد جمعیت جهان با بیش از یک میلیارد نفر نوعی از معلولیت را تجربه می‌کنند و شیوع ناتوانی در کشورهای در حال توسعه بیشتر است و این از اهمیت توجه و لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای رفع نیازمندی‌ها و مشکلات آنان حکایت دارد.
این اشخاص به دلیل ویژگی‌های خاص رفتاری، جسمی و روحی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند که مانع رسیدن آن‌ها به خیلی از خواسته‌هایشان می‌شود.
بر همین اساس برای معرفی و یادآوری توانمندی های این قشر روز جهانی معلولین "۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر" با شعار سال "باور توانمندی‌ها، نویدبخش دنیایی دسترس‌پذیر" نامگذاری شده است.
هدف از تعیین این روز ارتقا و رشد آگاهی‌های جامعه درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف است.
 
۱۳ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۲۰
تعداد بازدید : ۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید