سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۲۱

اخبار

جهادی از جنس سلامت

جنس اردوهای جهادی در گچساران معروف به بام نفت ایران متفاوت است به گونه‌ای که پزشکانش به صورتی داوطلبانه برای طبابت به سراغ مردمانی می‌روند که در روستاهای کم برخوردار ساکن هستند و همواره با کمبودهای درمانی دست و پنجه نرم می‌کنند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ گرچه برخی از افراد از افزایش تعرفه‌های پزشکی و هزینه‌های درمان گلایه دارند و پزشکان را به باد انتقاد می‌گیرند اما هستند هنوز پزشکانی که بدون هیچ چشمداشتی در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند و سعی در نمایش لبخند بر رخسار اهالی این مناطق دارند.
این جهادگران کسانی هستند که خدمت رسانی در مناطق محروم را به حضور در مطب‌های شیک و مجلل ترجیح می‌دهند تا با عطوفت جلوه‌ای از ایثار را در جامعه به نمایش بگذارند و به مردم بگویند هنوز طبیبانی از جنس مِهر برای دوای دردها وجود دارد.
گروه جهادی پزشکی امام خامنه‌ای بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران که همواره در ارایه خدمات جهادی پیشقدم است؛ هر فصل برای ارایه خدمات سلامت یکی از مناطق محروم را انتخاب می‌کنند که این بار برای زدودن درد و رنج از چهره مردم، قدم به روستای بی بی جان آباد گذاشته تا قسمتی از رنج و محنت را از چهره مردمان این روستا بزدایند.
وقتی خبر برگزاری اردوی جهادی پزشکی را از همکاران شنیدم ترغیب شدم در این اردو حضور داشته و از نزدیک شاهد چگونگی ارائه خدمت باشم.
گروه جهادی پزشکی در یک روز سرد پاییزی ساعت 8 صبح در محوطه اورژانس بیمارستان نفت گرد هم آمده و بعد از بدرقه مسئولین سوار بر اتوبوس شده و به روستای بی بی جان آباد (سقلاتون) در 15 کیلومتری شهر دوگنبدان اعزام شدند.
من نیز همزمان خود را به محل ارایه خدمات درمانی این گروه جهادی واقع در مسجد رسول اکرم (ص) می‌رسانم تا از نزدیک شاهد خدمت رسانی به اهالی باشم.
ساعت ۹ صبح است و اولین چیزی که در بدو ورود به چشمم می‌خورد، جمعیتی است که جلوی ورودی مسجد ازدحام کردند و سعی در دریافت خدمات درمانی دارند.

1 6

یکی از این افراد جهادی هم که در حال نوبت دهی است به آنها می‌گوید؛ نگران نباشید ما تا پایان شب در این منطقه حضور داریم و همه شما ویزیت خواهید شد.
به عنوان خبرنگار و به بهانه تهیه گزارش وارد محل طبابت می‌شوم و چشمم به دکتر حشمت محمودی پزشک عمومی می‌افتد که به‌ شدت مشغول کار است و با وجود اینکه از لحظه استقرار مشغول کار بوده، اثری از اخم در چهره او نیست و اگر باشد هم آن را لا به لای لبخندهایش استتار کرده است.

1 3

در این میان مسئول نوبت دهی نوبت بعدی را صدا می‌زند که پیرزنی با مهربانی از من می پرسد، خانم نوبت شماست؟ که همین سوال کوتاه موجبات گفت و گوی من با "شیرین خانم" را فراهم می‌کند.
"شیرین خانم" ضمن دعای خیر برای جهادگران می‌گوید: چند روزی است که درد قلب امانم را بریده بود تا جایی که الان چند وقته خانه‌نشین شده‌ام و همه کارهایم مانده است.

1 1

وی می‌افزاید: خدا این پزشکان را عاقبت به خیر کنه، به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های درمان قلب حالا حالاها مجبور به تحمل درد قلب بودم.
در این میان یکی دیگر از روستاییانی که منتظر دریافت دارو است با من هم صحبت می‌شود و می‌گوید: چند روزی است که به نوه 10 ماهه‌ام به شدت سرما خورده و شدیدا ناخوش بود اما توان رفتن به شهر را نداشتم که خدا رو شکر امروز این گروه جهادی به این منطقه آمد.

1 8

زهرا خانم می‌افزاید: خدا خیرشان بدهد، جدای از ویزیت رایگان، تمامی داروها را نیز رایگان در اختیارم گذاشتند.
وی می‌گوید: ما که نمی‌توانیم خدمات این عزیزان را جبران کنیم انشالله خداوند پاداش آنها را دهد و همیشه در زندگی خود موفق باشند.
بعد از گفت و گو با اهالی روستا، سراغ رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران می‌روم تا از او در خصوص نوع خدمات درمانی و میزان افرادی که در این اردوی جهادی ویزیت شدند، سوال کنم.
دکتر رضا بقائی گفت: این اردو با همکاری حوزه مقاومت امام حسن مجتبی (ع) بسیج نفت و گاز گچساران برگزار شده و در سال جاری تاکنون 2 مرحله از این اردو در مناطق مختلف روستایی برگزار شده است.

1 4

وی افزود: گروه جهادی پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شامل پزشک عمومی، متخصص قلب و عروق، ماما، دارویار، پرستار، کارشناس بهداشت محیط و روانشناس است که در یک ماموریت یک روزه به 220 نفر از اهالی روستای بی بی جان آباد خدمات درمانی و بهداشتی مختلف ارائه دادند.
وی تصریح کرد: علاوه بر خدمات پزشکی، غربالگری قند و فشار خون، آموزش بهداشت و سبک زندگی، مشاوره پرستاری و تغذیه نیز به صورت رایگان ارائه شد.
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار داشت: به منظور سهولت دسترسی بیماران مراجعه کننده به خدمات درمانی، داروهای عمومی و تخصصی مورد نیاز و تجویز شده از سوی پزشک، به صورت رایگان در اختیار مراجعین قرار گرفت.
وی یادآور شد: بیمارانی که نیاز به خدمات تخصصی دارند تحت مسئولیت‌های اجتماعی با نظر پزشک متخصص به کلینیک‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند.
ویزیت بیماران در منزل
دکتر بقائی  بیان کرد: پزشکان جهادی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برخی از بیماران را که امکان حضور در محل استقرار تیم پزشکی درمانی را نداشتند در خانه ویزیت کردند.

1

سمپاشی کوچه‌ها و طعمه‌گذاری برای امحای حیوانات موذی
 وی همچنین عنوان کرد: تیم بهداشت و محیط نیز در این اردو حضور داشته که اقدام به سمپاشی کوچه‌ها و همچنین طعمه‌گذاری جهت امحای جانوران مضر با هدف ارتقای سطح سلامت و پاکسازی محیط‌ نمودند.
طی این اردوی جهادی پزشکی از نوزاد 10 ماهه تا کودک ویلچرنشین و سالمند 94 ساله ویزیت رایگان شدند، همچنین در حوزه فرهنگی نیز فعالیت‌هایی از جمله قصه گویی و نقاشی انجام شد.

1 2

گفتنی است سرهنگ اسلام انصاری مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج گچساران از این اردو بازدید و از خدمات رسانی مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قدردانی کرد.
واحد بهره‌برداری شماره یک گچساران که در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی به بهره‌برداری رسیده و در ارتفاع سه هزار و ۲۲۱ پایی از سطح دریا قرار دارد در روستای بی بی جان آباد (سقلاتون) که به بام نفت ایران معروف است واقع شده است. 
گفتنی است این اردوی جهادی همزمان با چهل و چهارمین سالگرد تشکیل "بسیج" با هدف تحقق عدالت اجتماعی و برخورداری آحاد افراد جامعه به ویژه مناطق روستایی و کمتر برخوردار از مواهب نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار شد.
 
۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۳۰
تعداد بازدید : ۱۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید