سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۰۶

اخبار

به بهانه روز جهانی خون بندناف؛ پیوند زندگی با قطره قطره خون بندناف

ایثار و از خودگذشتگی همیشه زیبا و ستودنی است، اما وقتی رشته زندگی با قطره قطره خون بند ناف اهدایی پیوند می‌خورد، انسانیت معنایی دیگر می‌یابد و کودکی دوباره به زندگی باز می‌گردد و بار دیگر بیماران امیدوار می‌شوند که هستند کسانی که می‌شود به آنها دل بست.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ خون بندناف، خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی می‌ماند و معمولا دور انداخته می‌شود ولی با اهدای آن می‌توان به بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان کمک کرد، خون بندناف حاوی سلول‌های بنیادی است.
این سلول‌ها می‌تواند به عنوان جایگزین سلول‌های خونساز در بیماران مبتلا به سرطان یا سایر بیماری های خطرناک استفاده شود، پیوند این سلول ها به بسیاری از بیماران امید تازه ای می بخشد، هدف اصلی بانک خون بندناف ملی ایران تامین سلول های بنیادی برای بیماران نیازمند به پیوند سلول های بنیادی است این بانک، یک بانک خون بندناف عمومی است که واحدهای خون بندناف را برای پیوند به هر بیمار سازگار نگهداری می کند، به این معنا که واحد خون بندناف اهدایی منحصرا برای فرزند یا خانواده شما نگهداری نخواهد شد، سلول های بنیادی خون بندناف جمع آوری شده از نوزادان سالم، پس از انجام آزمایشات و پردازش، در دمای بسیار پایین در بانک خون بندناف ذخیره خواهند شد.
پیوند خون بندناف زمانی میسر است که آنتی ژن سازگاری نسجی بیمار با آنتی ژن سازگاری نسجی خون بندناف مطابقت داشته باشد و تقاضای واحد خون بندناف مناسب برای پیوند فقط از طریق درخواست مراکز پزشکی و مراکز پیوند میسر خواهد بود.
خون بندناف که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی مانده و در صورت عدم جمع آوری، یک زباله بیولوژیک است و اما امروزه با اهدای این خون می توان به بیماران نیازمند پیوند سلول های بنیادی خون ساز کمک کرد و جان آنان را نجات داد.
خون بندناف در درمان انواع بسیاری از بیماری ها مانند بدخیمی های خونی، کم خونی های مادرزادی مانند تالاسمی و آنمی فانکونی، بیماری های نقص سیستم ایمنی و بیماری های متابولیک استفاده می شود.
ورود این شیوه درمانی به حوزه نوین پزشکی بازساختی و سلول درمانی، موجب آغاز پژوهش های وسیع در راستای کمک به درمان آسیب های نخاعی و فلج مغزی شده است.
بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران در تیر سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد و با بهره گیری از فناوری پیشرفته و آخرین استانداردهای بین المللی، خون بندناف را پردازش و ذخیره می کند.
در صورت اخذ رضایت از مادران باردار و در هنگام زایمان خون از بندناف نوزاد جمع آوری شده و پس از انتقال به آزمایشگاه و پردازش مجموعه سلول های هسته دار آن که منبع سلول های بنیادی خون ساز هستند در صورت احراز استانداردهای مورد نظر استخراج و سپس در دمای (منفی ۱۹۰) درجه سانتی گراد ذخیره و نگهداری می شود.
نمونه خون بند نافی که اهداکننده به بانک عمومی این نوع خون اهدا می کند برای مصرف عموم است و این در حالی است که در بانک های خصوصی، هزینه جمع آوری، پردازش و نگهداری از خانواده ی نوزاد دریافت می شود و بنابر این استفاده احتمالی از این نمونه خون نیز در انحصار خانواده اهداکننده است.
با اهدای خون بندناف، ضمن افزایش میزان ذخایر بانک های خون بندناف عمومی کشور، شانس یافتن نمونه سازگار برای همه بیماران نیازمند به پیوند سلول های بنیادی خون ساز افزایش می یابد.
۲۷ آبان ماه مصادف با ۱۷ نوامبر از سوی مجامع بین المللی به عنوان روز جهانی خون بند ناف نامگذاری شده است. در ایران هم بانک خون بند ناف رویان به عنوان بزرگترین بانک سلول های بنیادی خون بندناف شناخته می شود.
 با نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی خون بند ناف، مجامع بین المللی کشورها را متوجه اهمیت محصولاتی می کنند که به عنوان زباله بیولوژیک بعد از تولد نوزاد دور ریخته می شود. در حالی که حوزه پزشکی نشان داد به خون بند ناف نمی توان زباله اطلاق کرد، بلکه ثروت نهفته ای است که کاربردهای مختلفی در حوزه پزشکی دارد.
تا پیش از سال ۱۹۸۸ میلادی، جفت و بندناف به عنوان ضایعات بیولوژیک، پس از تولد نوزادان امحاء می‌شد و از بین می‌رفت اما پس از اینکه مشخص شد سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف از قابلیت خون سازی و ایمنی‌زایی برخوردارند، اولین بانک خون بندناف در جهان تاسیس شد.
 
۲۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۰:۱۵
تعداد بازدید : ۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید