سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۴۱

اخبار

کاردرمانگر شاغل در بیمارستان نفت گچساران "اثربخشی کاردرمانی در بازتوانی بیماران" را تشریح کرد

کاردرمانگر شاغل در بیمارستان نفت گچساران می‌گوید کاردرمانی، رشته‌ای نوپا، گسترده و کل‌نگر بوده که با ترکیب مفاهیم مختلفی از علوم حرکت‌شناسی، آناتومی، روانشناسی و اصول ارگونومی با مبانی توانبخشی، سعی در افزایش کیفیت و رضایت از زندگی مراجعان توانبخشی دارد.
زهرا مبارکی به مناسبت ۲۷ اکتبر روز جهانی کاردرمانی در گفت‌وگو با پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران عنوان کرد: متخصصین کاردرمانی با دانش به روز و هنر خود در استفاده از ابزارها و مدالیته‌های مختلف درمانی، توانخواهان و مراجعین مختلف را به سمت حداکثر استقلال در فعالیت‌های روزمره زندگی خود سوق می‌دهند. مراجعینی از طیف افراد دچار سکته مغزی، ضربه مغزی، ضایعه نخاعی و آسیب‌های شغلی، مبتلایان ‌ام اس، پارکینسون، ALS  و نیز سالمندان. 
وی تصریح کرد: در زمینه اطفال نیز متخصصین کاردرمانی با تسهیل مراحل رشدی کودکان دچار تاخیر رشدی، تثبیت مراحل حرکتی کودکان فلج مغزی یا کودکان دارای نیازهای ویژه، تعدیل مشکلات حسی و درکی کودکان اوتیسم و نیز بهبود توجه و تمرکز کودکان بیش‌فعال و نیز ارایه مشاوره توانبخشی به خانواده کودکان، در سبک زندگی سالم کودکان و خانواده آنان نقش اصلی را برعهده دارند. 
این کارمانگر  با اشاره به اینکه کاردرمانی علمی است که به افراد در سازگاری بیشتر با محیط زندگی‌شان کمک می‌کند، اظهار کرد: این علم افراد را برای برخورداری از استقلال لازم در زندگی اجتماعی و خصوصی توانمند می‌کند و به عبارتی طیف وسیعی از بیماران یا افراد سالم می‌تواند تحت پوشش این خدمت قرار گیرند.
مبارکی با اشاره به اینکه کاردرمانی معطوف به سه مرحله پیشگیری، دوران بیماری و پس از رفع بیماری است، گفت: در کاردرمانی مداخلاتی مبنی بر رفع مشکلات حرکتی- شناختی و اجتماعی به افراد ارائه می‌شود. بنابراین این خدمت می‌تواند به بیماران خردسالی که با عقب‌ماندگی‌های ذهنی، اوتیسم، بیش‌فعالی، CP، میوپاتی و هر نوع بیماری‌ شناختی دیگری که دست و پنجه نرم می‌کنند ارائه شود. همچنین افراد مبتلا به MS، سکته مغزی، ضربه مغزی، ضایعات نخاعی، پارکینسون، اختلالات اعصاب محیطی و ناهنجاری‌ها و اختلالات تروماتیک اندام فوقانی نیز می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: تمام خدمات کاردرمانی می‌تواند از نوزادی تا سالمندی به افراد نیازمند این خدمت ارائه شود. به عبارتی کاردرمانگرها در راستای تسهیل افراد در انجام کارهای روزمره مانند غذا خوردن، فعالیت‌های اوقات فراغت، استحمام و... که ممکن است انجام این کارها برایشان دشوار باشد کمک می‌کنند تا آنها را در انجام این کارها به استقلال برسانند.
فدراسیون جهانی کاردرمانگران (WFOT) روز جهانی کاردرمانی را در سال ۲۰۱۰ میلادی راه‌اندازی کرد. فدراسیون جهانی کاردرمانی شعار «همبستگی با نهادهای اجتماعی» را برای امسال برگزیده است، شعار امسال بر این تاکید دارد که باید افراد نیازمند خدمات کاردرمانی را در اجتماع ببینیم.
گفتنی است روز جهانی کاردرمانی (Occupational Therapy) مصادف با ۲۷ اکتبر (پنج آبان‌ماه) است و این روز فرصتی برای معرفی رشته کاردرمانی و آشنایی بیشتر مردم به این دستاورد و نیز بهانه‌ای برای قدردانی از فعالان این حوزه است.
۹ آبان ۱۴۰۲ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۱۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید