سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۲۴

اخبار

درباره بیماری صدفک چه می‌دانید؟

بیست و نهمین روز از ماه اکتبر (هفتم آبان) روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده و هدف از تعیین این روز جلب توجه پزشکان، بیماران، عموم مردم و اطلاع‌رسانی گسترده در مورد این بیماری پوستی است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ پسوریازیس (ریشه لغت پسوریازیس از یک کلمه یونانی به معنای خارش است)، صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال ‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌ های پوست می‌شود.
پسوریازیس بیماری التهاب پوستی است که چرخه تولید سلول‌های آن را بر هم می‌زند و با افزایش سرعت ساخت سلول‌ها بر سطح پوست، سبب بوجود آمدن لکه‌های قرمز رنگ و خشک پوشیده شده با فلس‌های نقره‌ای و ایجاد ضخامت در ناخن‌ها و تغییر شکل آنها می‌شود.
گفته می‌شود این بیماری دارای زمینه ژنتیکی قوی است و اغلب در افراد جوان دیده می‌شود. نشانه‌های این بیماری شامل ضایعات پوستی آریتماتو، علایم التهابی، پوسته پوسته و نقره‌ای شدن پوست و تکثیر کراتینوسیت است.
واقعیت‌های درباره پسوریازیس
1. این بیماری واگیردار نیست و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی‌شود.
2. واژه پسوریازیس ریشه در زبان یونان باستان دارد. واژه پسورا (Psora) به معنی خارش و زیس (Sis) به معنی وضعیت است؛ بنابراین مفهوم لغوی عبارت پسوریازیس (Psoriasis)، 'وضعیت خارش' است.
3. در حدود 3 درصد از جمعیت جهان اعم از مردان، زنان، کودکان و حتی نوزادان دارای نشانه های پسوریازیس هستند.
4. اولین نشانه‌های پسوریازیس معمولا بین سنین 10 تا 35 سالگی ظاهر می‌شوند؛ با وجود این ممکن است آثار این بیماری در هر سنی بروز کنند.
5. آثار پسوریازیس معمولا در آرنج ها، زانوها و جمجمه بیش از سایر نقاط بدن به چشم می‌خورد.
6. برخلاف تصور بسیاری از افراد، عامل بیماری پسوریازیس عدم رعایت بهداشت فردی نیست.
7. در بسیاری از بیماران، آثار پسوریازیس به طور طبیعی برای مدت طولانی از بین می رود و مجددا ظاهر می‌شود. گاهی هم این این بیماری به طور کلی از بین می‌رود.
8. بیماران پسوریازیس به آرامی در برابر درمان واکنش نشان می‌دهند.
9. بیماران پسوریازیس در معرض ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز قرار دارند. بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، دیابت، سرطان و چاقی عنوان نمونه ای از این بیماری‌هاست.
ابتلای ۱۲۵ میلیون نفر به صدفک
آمارها حاکی از آن است که در سراسر جهان، ۱۲۵ میلیون نفر به بیماری "پسوریازیس" مبتلا هستند. همچنین بر اساس آمارهای رسمی، تنها در ایالات متحده بیش از هشت میلیون آمریکایی نیز به این بیماری دچارند.
همچنین مطالعات نشان می‌دهد جنسیت در شدت و علایم بیماری پسوریازیس تاثیر دارد و این بیماری در مردان شدیدتر است.
بیماری صدفک از بیماری‌های شایع پوستی در ایران هست و حدود ۱ تا ۲ درصد جامعه یعنی حدود یک و نیم میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند.
گفتنی است موضوع روز جهانی پسوریازیس در سال جاری از سوی سازمان جهانی بهداشت "دسترسی برای همه" “Access for All” عنوان شده است.
 اولین روز جهانی پسوریازیس در سال ۲۰۰۴ برگزار شد. در سال ۲۰۱۴، کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی، ۲۹ اکتبر را به عنوان روز رسمی برجسته کردن پسوریازیس پس از درک ارزش افزایش آگاهی در مورد این بیماری خاص اعلام کردند. 
 
۹ آبان ۱۴۰۲ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۱۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید