سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۰۰

اخبار

سکته مغزی در کمین همه؛ "با هم بزرگتر از سکته مغزی هستیم"

سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود و علاوه بر اینکه عده زیادی جان خود را به دلیل سکته مغزی از دست می‌دهند، افراد بسیاری نیز در اثر این عارضه دچار ناتوانی‌هایی می‌شوند که تا پایان عمر همراه آنها است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ این موضوع سبب شده تا سازمان جهانی بهداشت 29 اکتبر را به عنوان روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی نامگذاری کند که امسال از هفتم آبان هفته اطلاع‌رسانی سکته مغزی در ایران برگزار می‌شود زیرا یکی از نکات کلیدی برای کاستن از آسیب‌های جسمانی ناشی از بروز سکته مغزی، آگاهی اطرافیان از اقداماتی است که در زمان وقوع سکته باید انجام دهند.
روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی برای افزایش آگاهی عمومی و آموزش در زمینه پیشگیری و علایم خطر این عارضه، نامگذاری شده است. این رویداد برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط انجمن جهانی سکته (WSO) برگزار شد.
شعار روز جهانی سکته مغزی در سال 2023 "با هم بزرگتر از سکته مغزی هستیم" " Together we are #Greater Than Stroke" انتخاب شده است.
بر اساس گزارش‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند و ۹۰ درصد این سکته‌ها به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است.
 تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت حاکی از آن است که سالانه به طور متوسط ۵۵۰ هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که به طور معمول ۱۵ درصد این آمار منجر به مرگ می شود؛ نکته قابل تامل اینکه حدود ۳۰ درصد افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، زیر ۵۰ سال دارند که این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی بوده است.
سکته مغزی چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته می‌شود و حتی اگر منجر به مرگ افراد نشود، لطمات جبران ناپذیر جسمانی به همراه دارد؛ اما سکته مغزی چه علایمی دارد و چطور می‌توان آسیب‌های ناشی از آن را در زمان وقوع سکته کاهش داد؟
سکته مغزی چیست
اگر خونرسانی به قسمتی از مغز مختل و متوقف شود٬ این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد که به این وضعیت اصطلاحا سکته مغزی می‌گویند. سکته مغزی به دو نوع 'ایسکمیک' یا گرفتگی و انسداد عروق مغزی و سکته های خونریزی دهنده بر اثر پارگی عروق مغزی تقسیم می شود. به طور معمول 80 درصد از سکته‌های مغزی از نوع ایسکمیک و بر اثر گرفتگی و انسداد عروق مغزی رخ می‌دهند.
چهار علامت کلی سکته مغزی
سکته مغزی چهار علامت کلی دارد که آگاهی از آن باعث می‌شود بیمار کمتر آسیب ببیند و شانس زنده ماندن افزایش پیدا کند. این چهار علامت به طور اختصار F.A.S.T نام دارند که برگرفته از نام اول لاتین علایم هستند.
افتادگی صورت (F = Face Drooping) که باعث می‌شود یک طرف صورت کج شود و دو طرف قرینه هم نباشند و خنده بیمار موزون به نظر نیاید.
ضعف بازو (A = Arm Weakness) در این حالت دست بی‌حس و شل می‌شود و رو به پایین قرار می‌گیرد.
اختلال در گفتار  (S = Speech Difficulty) در این حالت بیمار قادر به تکلم نیست یا نمی‌تواند یک جمله ساده را تکرار کند.
زمان تماس با اورژانس (T = Time to call) اگر در بیماری هر یک از سه مورد بالا گزارش شد، وظیفه اطرافیان است که با اورژانس تماس بگیرند.
امروزه، به دلایل زیادی از جمله انتخاب سبک زندگی نادرست، کم تحرکی، مصرف الکل و دخانیات و …، خطر بروز سکته مغزی افزایش چشمگیری داشته است و از هر چهار نفر در سراسر جهان، یک نفر در طول زندگی خود این عارضه را تجربه می‌کند.
بیشتر مردم به دلیل نا آگاهی و بی‌اطلاعی از سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند، در حالی که توجه به علایم سکته و تشخیص به موقع باعث می شود که بیمار از آن جان سالم به در ببرد و پس از مدت کوتاهی به طور کامل بهبود یابد.
 
۹ آبان ۱۴۰۲ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید