سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۱۰

اخبار

هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با شعار "سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌‌ها محافظت کنیم"

اول تا هفتم آبان به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نامگذاری شده و امسال هم هجدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با ‌شعار «سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ ها محافظت کنیم» برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هدف از برگزاری این هفته اطلاع‌رسانی و آموزش مردم به منظور انجام اقدامات عملی برای پیشگیری از بروز مسمویت‌ها است.
مسمویت‌ها چه عمدی و چه اتفاقی قابل پیشگیری است و آموزش و بالا بردن سطح آگاهی مردم بهترین راهکار پیشگیری از بروز مسمومیت به شمار می رود.
مسمومیت (intoxication) مجموعه‌ای از اختلالات بدن است که در اثر جذب ماده‌ای بیگانه که به آن سم گفته می‌شود، بروز می‌کند. جذب ماده سمی می‌تواند از راه‌های مختلف از جمله استنشاق نوعی گاز، بخار، دود یا گرد و غبار از طریق دستگاه گوارشی (خوردن یا آشامیدن)، تماس پوستی (از طریق انتشار از اپی‌درم و یا عبور از زخم یا سوختگی) و از طریق تزریق عضلانی و وریدی باشد.
یکی از شایعترین علل مرگ و میر در تمام دنیا مسمومیت هاست و تحقیق و بررسی علل مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها در اتخاذ تصمیمات و بهبود استانداردهای لازم برای پیشگیری از حوادث ناگوار، نقش مهمی ایفا می‌کند.
شایع‌ترین مسمومیت‌ها را بشناسیم
مسمومیت های دارویی، سم و گاز منواکسید کرین، شایع‌ترین مسومیت‌ها را تشکیل می‌دهند که در این میان کودکان و سالمندان بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به آنها قرار دارند.
هفته پیشگیری از مسمومیت ها از اول تا هفتم آبان هر سال برگزار می شود، در این هفته به روال هر ساله در سراسر کشور، تمرکز بر اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی و آموزش پیشگیری از مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، سوء مصرف مواد و داروهای روانگردان، گازها و به ویژه منواکسید کربن و قارچ های سمی است.
محوریت اقدامات نظام سلامت در این رابطه، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش عمومی نحوه پیشگیری از مسمومیت ها از جمله ایمن سازی منازل، محل های کار، مدارس و مهدهای کودک و آموزش و نحوه استفاده صحیح از فرآورده های دارویی و شیمیایی است.
نامگذاری روزهای هفته پیشگیری از مسمومیت ها به این شرح است:
دوشنبه یکم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از داروها، سه‌شنبه دوم آبان روز پیشگیری از مسمومیت‌ها در کودکان، چهارشنبه سوم آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن، پنج‌شنبه چهارم آبان روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی، قارچ‌ها و گیاهان سمی‏، جمعه پنجم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی (شامل:‏ اسید، قلیا و شوینده‌های خانگی، فرآورده‌های نفتی، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و باتری مینیاتوری)، شنبه ششم آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی جانوران سمی، یکشنبه هفتم آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، مواد محرک و الکل ‏
براساس اعلام وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نزدیک به ۹۰ درصد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند.
 
 
۶ آبان ۱۴۰۲ ۱۶:۲۴
تعداد بازدید : ۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید