سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۲۲

اخبار

به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی هپاتیت؛ هپاتیت را جدی بگیریم

اول تا هفتم آبان‌ماه هفته اطلاع‌رسانی بیماری هپاتیت در تقویم کشور نامگذاری شده و باید مردم با راه‌های بروز، درمان و پیشگیری از این بیماری آگاهی پیدا کنند. هپاتیت انواع A، B،C ،D ، E دارد که شایع‌ترین آن در مبتلایان ایرانی سی و بی ست.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ برخی از متخصصان بیماریهای عفونی بر این باروند که هپاتیت، التهاب کبد است. التهاب باعث درد و تورم می‌شود، عوامل ایجاد کننده هپاتیت متعدد هستند. این بیماری توسط یکی از ۶ ویروس هپاتیتی ایجاد می‌شود و عامل ایجاد کننده آن  هر چه که باشد باعث التهاب کبد شده و کارکرد آن را مختل خواهد کرد. فقدان خون‌رسانی به کبد، سم، اختلالات خودایمنی، مصرف  الکل، آسیب به کبد و مصرف بعضی داروهای خاص نیز می‌تواند باعث هپاتیت شود.
به گفته آنان،  هپاتیت به دو شکل  هپاتیت حاد (کوتاه مدت) و هپاتیت مزمن (متجاوز از ۶ ماه) بروز می‌یابد، در هپاتیت حاد، ممکن است کبد، بصورت خیلی ناگهانی ملتهب شود و تهوع، استفراغ، تب و بدن درد عارض شود و یا اینکه هیچ یک از این علائم ظاهر نشود. هپاتیت حاد در طی چند روز تا چند هفته بهبود می‌یابد . چنانچه التهاب، در طی  ۶ ماه بهبود نیابد، هپاتیت، مزمن خواهد بود.
انواع هپاتیت و راه‌های انتقال آن 
هپاتیت  A
هپاتیت A یک بیماری ویروسی کبدی است که علائم آن می‌تواند متوسط یا شدید باشد. برخلاف نوع B و  C، این عفونت معمولا منجر به عارضه مزمن کبدی نمی‌شود و به ندرت کشنده است.
ویروس هپاتیت A  یا HAV از طریق غذا و آب آلوده یا تماس مستقیم با بیماری آلوده منتقل می‌شود. تامین آب و غذای سالم، آموزش همگانی، واکسینه کردن افراد و اجتناب از رفتار جنسی پرخطر مهمترین روش‌های پیشگیری از این عفونت هستند.
هپاتیت  B
عفونت ویروسی هپاتیت B به کبد حمله می‌کند و می‌تواند به بیماری مزمن و حاد کبدی منجر شود.
این ویروس از مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط بدن و خون آلوده منتقل می‌شود. واکسینه شدن در مقابل این ویروس مهمترین راهکار مقابله با آن است.
هپاتیت  C
این بیماری بر اثر ویروس HCV به وجود می‌آید و می‌تواند ملایم یا حاد باشد.
هپاتیت C عامل اصلی بروز سرطان کبد است. ویروس هپاتیت C از تماس با خون آلوده شروع می‌شود که می‌تواند شامل تزریق با سرنگ آلوده، تجهیزات پزشکی آلوده، مراقبت‌های بهداشتی ناامن، ‌محصولات خونی آلوده و رفتارهای جنسی پرخطر باشد.
هپاتیت  D
ویروس این بیماری (HDV) برای تکثیر به ویروس  هپاتیت B  یعنی   (HBV) نیاز دارد. این ویروس از طریق مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط و خون آلوده منتقل می‌شود.
هپاتیت  E
این بیماری ناشی از ویروس HEV است .هر سال حدود ۲۰ میلیون مورد  ابتلا به این ویروس وجود دارد. واکسن هپاتیت E در حال حاضر فقط در چین استفاده می‌شود.
طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون نفر در جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند که شایع ترین نوع هپاتیت به شمار می رود.
سالانه نیز شش تا ۱۰ میلیون نفر به این تعداد اضافه شده و حدود ۵۸۶ هزار نفر هم در هر سال جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.
 
۶ آبان ۱۴۰۲ ۱۶:۲۳
تعداد بازدید : ۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید