سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۰۶

اخبار

یک درصد افراد جامعه دچار لکنت زبان هستند

وقتی که کودکمان به سن یکسالگی می‌رسد با هجی کردن نخستین کلام و واژه به دنیای تازه‌ای از شگفتیهای جهان پیرامونش پای می‌گذارد و وقتی در حدود سن دو سالگی، جملات ساده‌اش را ابراز می‌کند احساسات و عواطف خوشایند ما را نسبت به زندگی تشدید می‌کند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ همراه با رشد سنی و جسمی کودک، قدرت فراگیری وی بیشتر شده، دامنه لغات او گسترش می‌یابد و جملاتی که بکار می‌برد طولانی‌تر و متنوع‌تر می‌شود، در این شرایط او بیش از گذشته قادر است اظهار نظر و عقیده کرده و یا نسبت به اتفاقات پیرامونش به مخالفت بپردازد.
کارشناسان معتقدند که صحبت کردن مداوم با کودک، پاسخ رسا دادن به سوالاتش، عادت دادنش به تماشای تلویزیون و گوش کردن به رادیو، خواندن کتاب برایش، بازیهای کلامی و اجتماعی و از همه مهمتر گوش دادن دقیق به صحبت‌هایش و نیز همصحبتی با او نقش بسیار مهمی در تقویت و گسترش زبان و مهارت کلامی کودک ایفا می‌کند.
اما متاسفانه یک درصد جمعیت هر کشور به اختلال لکنت زبان مواجهند، رنج بردن یک درصد از جمعیت جهان از عارضه لکنت زبان باعث شد انجمن بین‌المللی لکنت زبان (ISA) ۲۲ اکتبر را به عنوان روز آگاهی از لکنت زبان نامگذاری کند.
در سال 1998، ISA رسماً روز جهانی آگاهی از لکنت را راه‌اندازی کرد و تاریخ آن را 22 اکتبر مصادف با تولد نویسنده و نمایشنامه نویس مشهور انگلیسی، سر جورج برنارد شاو، که به لکنت زبان نیز معروف بود، تعیین کرد. تجربیات شاو در مورد لکنت الهام بخش بسیاری از افرادی بود که لکنت دارند و کسانی که از آگاهی و پذیرش بیشتر این بیماری حمایت می کردند.
این مناسبت جهانی امسال با شعار "یک سایز برای همه مناسب نیست" “One Size Does NOT Fit All” که از سوی انجمن بین‌المللی لکنت زبان تعیین شده است، گرامی داشته می‌شود.
هدف از گرامیداشت این روز جهانی جلب توجه‌ها نسبت به این اختلال و حمایت از کسانی است که با آن زندگی می‌کنند.
لکنت زبان چیست؟
لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که با تکرار اصوات، سیلاب‌ها یا کلمات، کشیدن آواها و وقفه در کلام همراه است. افرادی که به لکنت زبان دچارند، می‌دانند چه می‌خواهند بگویند اما در تولید جریان عادی کلام مشکل دارند. حدود یک درصد از جمعیت کل جهان از این اختلال گفتاری رنج می‌برند. لکنت زبان می‌تواند فرد مبتلا را در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل کند که اغلب بر کیفیت زندگی و روابط شخصی وی اثر می‌گذارد.
افراد در چه سن و جنسیتی در معرض لکنت زبان هستند؟
لکنت زبان ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما بیشتر در کودکان بین ۲ تا ۶ سال که در حال فراگیری مهارت‌های زبانی هستند، ظاهر می‌شود. احتمال بروز لکنت زبان در پسران دو تا سه برابر دختران است. لکنت زبان در بیشتر کودکان در گذر زمان از بین می‌رود اما در حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا، این اختلال ارتباطی تا پایان عمر با آن‌ها می‌ماند.
انواع لکنت زبان
اختلال گفتاری لکنت زبان بر دو قسم است؛ لکنت زبان تکاملی (developmental) و عصب‌زا (neurogenic). لکنت زبان تکاملی رایج ترین نوع لکنت زبان است که هم زمان با مرحله زبان باز کردن و یاد گرفتن مهارت‌های زبانی در کودکان اتفاق می‌افتد. لکنت زبان عصب‌زا ممکن است در پی بروز سکته مغزی، ضربه به سر و دیگر انواع صدمات مغزی در فرد ایجاد شود.
علائم و نشانه‌های لکنت زبان
شکل در بیان یک کلمه، عبارت یا جمله، کشیدن یک کلمه یا صدا در بیان یک کلمه، تکرار یک صدا، هجاء یا کلمه، وقفه کوتاه هنگام بیان هجاء یا لغات، احساس فشار و گرفتگی در صورت یا بالا تنه برای بیان یک لغت، عدم توانایی در ارتباط برقرار کردن
همچنین اختلال لکنت زبان ممکن است با علائم دیگری از جمله سریع پلک زدن، لرزش لب‌ها یا فک، تیک‌های صورت، حرکت سریع سر و مشت کردن دست‌ها نیز همراه باشد و نکته مهمتر ممکن است هنگام هیجان، خستگی یا مضطرب بودن لکنت زبان تشدید شود.
 
۶ آبان ۱۴۰۲ ۱۶:۲۱
تعداد بازدید : ۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید