سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۴۰

اخبار

روز جهانی غذا با شعار "آب زندگی است، آب غذا است"

۲۴ مهرماه (۱۶ اکتبر) روز جهانی غذا است و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) شعار "آب زندگی است، آب غذا است"را برای روز جهانی غذا در سال ۲۰۲۳ تعیین کرده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز جهانی غذا،  هنگامه‌ای است که ضرورت آگاهی بخشی درباره مصرف بهینه و مناسب مواد غذایی را به همگان یادآوری می‌کند تا ساکنان این کره خاکی در اتحادی بین المللی برای دستیابی به این هدف مهم دست به دست هم دهند و تغذیه سالم را در سفره‌های خود بگنجانند.
روز جهانی غذا از سال 1981 میلادی هر سال در 16 اکتبر سالروز تشکیل سازمان خوار بار و کشاورزی گرامی داشته می‌شود تا بهانه‌ای برای مبارزه علیه گرسنگی و تلاش در راه بهبود مواد غذایی باشد.
فائو به عنوان نهاد بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد به منظور برطرف ساختن مشکلات غذایی در جامعه جهانی، در 1945 میلادی و همزمان با پایان یافتن جنگ دوم جهانی تشکیل شد که ترغیب توسعه مداوم روستایی با تاکید بر پشتیبانی از کشاورزان، تشویق تولید و خودکفایی غذایی و کمک به بالا بردن سطح تغذیه از جمله‌ی اهداف این سازمان محسوب می‌شود.
۳.۱ میلیارد نفر جمعیت جهان توانایی تامین غذای سالم را ندارند
بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امروزه ۳.۱ میلیارد نفر از مردم دنیا هنوز از عهده تامین یک رژیم غذایی سالم برنمی‌آیند. همچنین تعداد افرادی که در جهان از سوء تغذیه رنج می‌برند، در سال جاری به بیش از ۸۰۰ میلیون نفر رسیده است.
حقایقی درباره وضعیت کنونی آب
آب برای حیات روی زمین ضروری است. بیشتر سطح زمین را پوشانده، بیش از 50 درصد بدن ما را تشکیل می‌دهد، غذای ما را تولید کرده و حامی امرار معاش ما است. اما این منبع گرانبها بی نهایت نیست و آنچه می‌خوریم و نحوه تولید غذا، بر مقدار و چگونگی آب تأثیر می‌گذارد.
تنها دو و نیم درصد آب شیرین، مناسب برای شرب، کشاورزی و بیشتر مصارف صنعتی است. آب یک نیروی محرکه برای مردم، اقتصاد، طبیعت و اساس غذای ما است. در واقع، آبی که برای کشاورزی استفاده می‌شود، 72 درصد از برداشت جهانی آب شیرین را تشکیل می‌دهد، اما مانند همه منابع طبیعی، آب شیرین بی نهایت نیست.
رشد سریع جمعیت، شهرنشینی، توسعه اقتصادی و تغییرات آب و هوایی منابع آبی سیاره را تحت فشار فزاینده‌ای قرار می‌دهد. در عین حال، منابع آب شیرین به ازای هر نفر در دهه‌های گذشته 20 درصد کاهش یافته است و وضعیت دسترسی و کیفیت آب به سرعت در حال بدتر شدن است که از جمله دلایل آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: چندین دهه استفاده و مدیریت نامناسب، استخراج بیش از حد از آب های زیرزمینی، آلودگی و تغییرات آب و هوایی. به یاد داشته باشیم این خطر وجود دارد که این منبع گرانبها را به نقطه ای بی بازگشت سوق دهیم.
امروزه 2.4 میلیارد نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که دچار تنش آبی هستند. بسیاری از آنها کشاورزان خرده‌پایی هستند که در حال حاضر برای برآوردن نیازهای روزانه خود، تلاش می‌کنند. رقابت بر سر این منبع گرانبها در حال افزایش است و متأسفانه کمبود آب به علت درگیری‌ها تبدیل می‌شود.
حدود 600 میلیون نفر که حداقل تا حدی برای امرار معاش به سیستم‌های غذایی آبزیان وابسته هستند، از اثرات آلودگی، تخریب اکوسیستم و تغییرات آب و هوایی رنج می‌برند.
غذا، نیاز اولیه بشر
غذا، از ابتدایی‌ترین نیاز‌های انسانی و بلکه تمام موجودات زنده است و نقش اساسی آن، انکار ناشدنی است. اشباع غریزه گرسنگی، از آغازین روز آفرینش تاکنون، همراه آدمی بوده، به طوری که می‌توان گفت پیشرفت‌های شگفت انسان در عرصه صنعت و کشاورزی، مدیون پاسخ به همین غریزه ساده و ابتدایی است. در قرآن نیز به این نیاز بدنی انسان توجه شده و نام برخی از سوره‌ها با خوراکی‌ها شروع می‌شود.
۲۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۰۵
تعداد بازدید : ۱۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید