سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۰۶

اخبار

ستون فقرات خود را حرکت دهید

شانزدهم اکتبر (بیست و چهارم مهرماه) به منظور افزایش آگاهی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات، روز جهانی ستون فقرات نامیده شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ فدراسیون جهانی کایروپراکتیک موضوع روز جهانی ستون فقرات سال 2023 را "ستون فقرات خود را حرکت دهید" ‘MOVE YOUR SPINE’ عنوان کرده است.
درباره ستون فقرات
همان‌طور که هر ساختمان و بنایی برای دوام، به ستون‌هایی مستحکم نیاز دارد. توانایی راه رفتن نیز در گرو داشتن یک ستون فقرات سالم است. ستون فقرات با محافظت از ارگان‌های حیاتی بدن مانند ریه و قلب و همچنین تحمل وزن سر، گردن و دست‌ها نقش حساس و پر اهمیتی در بدن ایفا می‌کند، بنابراین هرگونه اختلال یا آسیب به این ستون، روی عملکرد کلی بدن تاثیرگذار است. ستون فقرات افراد بزرگسال دارای یک منحنی طبیعی و S شکل است. این تقعر و تحدب ستون فقرات، به حفظ تعادل کمک و همچنین محدوده حرکتی ستون فقرات را تعیین می‌کند. در وضعیت استاندارد، این انحنای طبیعی حفظ شده و کمترین فشار به آن وارد می‌شود.
از نامگذاری روز جهانی ستون فقرات تا اهداف آن
تا سال ۲۰۱۲ میلادی هیچ رویداد رسمی به عنوان روز جهانی ستون فقرات وجود نداشت و همین امر باعث شده بود که توجه خاصی به این موضوع مهم نشود. این روز به طور رسمی از سال ۲۰۱۲ میلادی، توسط فدراسیون جهانی کایروپراکتیک و با هدف افزایش آگاهی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات برگزار شد. در تمام کشورهای دنیا برنامه‌ها و فعالیت‌های ویژه‌ای برای افزایش آگاهی در مورد کمردرد، گردن درد،‌ اختلالات ستون فقرات و ارایه راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب به ستون فقرات صورت می‌گیرد.
افزایش آگاهی عمومی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات و اتخاذ سیاست‌های لازم در این زمینه، هم برای تصمیم گیرندگان و هم افراد عادی جامعه، ایجاد فرصت‌های مناسب برای بحث و تبادل نظر در مورد انواع اختلالات ستون فقرات و ترویج رویکرد مناسب برای کاهش فشار روی ستون فقرات مهمترین اهداف روز جهانی ستون فقرات می‌باشد.
کمردرد، گردن درد، بیماری دیسک و انحنای غیر طبیعی ستون فقرات، مهم‌ترین اختلالات ستون فقرات هستند. وضعیت نادرست بدنی، اضافه وزن و چاقی، کفش نامناسب، صندلی و تشک غیر استاندارد و بی‌تحرکی، به افزایش کمر درد و اختلال ستون فقرات دامن می‌زنند.
چند راهکار ساده برای آرامش ستون فقرات و کاهش آسیب های احتمالی
انجام حرکات ورزشی منظم، توجه به وضعیت ستون مهره ها در هنگام نشستن، انتخاب کفش مناسب و طبی، استفاده از تشک و بالش طبی با مشورت پزشک، انجام ورزش شنا، تغذیه سالم، انجام ورزش هایی مانند یوگا، ترک سیگار، گرم نگه داشتن محیط آسیب دیده، اجتناب از حمل بارهای سنگین و کاهش وزن از جمله راهکارهای ساده برای آرامش ستون فقرات و کاهش آسیب های احتمالی است.
۲۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۰۳
تعداد بازدید : ۱۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید