سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۲۲

اخبار

آرتروز؛ تخریب تدریجی مفاصل

روز بیستم مهرماه برابر با دوازدهم اکتبر به ‌عنوان "روز جهانی آرتروز" نام‌گذاری شده است، هدف از روز جهانی آرتریت افزایش آگاهی در مورد انواع، علل و تأثیرات این بیماری و اقداماتی است که می‌توان برای پیشگیری از آن انجام داد. این روز جهانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی گرامی داشته شد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ آرتروز یا استئوآتریت (Osteoarthritis) شایع‌ترین نوع آرتریت یا التهاب مفصلی است که در آن غضروف مفصلی دچار آسیب و تخریب می‌شود و بتدریج بی‌تحرکی و ضعف قدرت عضلانی را به دنبال می‌آورد.
به طور کلی هرگونه اختلال در مفصل که باعث کم‌کاری یا بی‌تحرکی و یا ایجاد درد در آن شود به ‌عنوان اختلال مفصل یا آرتروز نامیده می‌شود.
بر اساس آمارهای ارائه شده هم اکنون بیشتر افراد در دنیا دچار دردهای ناشی از آرتروز هستند و چاقی و اضافه وزن بروز این بیماری را در بزرگسالان و جوانان بیش از گذشته مضاعف کرده است.
علل و عوامل آرتروز
علل و عوامل متعددی در بروز بیماری آرتروز دخالت دارد، عامل اصلی بروز بیماری آرتروز افزایش سن است اما عواملی دیگر مانند عفونت مفاصل، روماتیسم و هر نوع حادثه یا فعالیتی که به وارد شدن صدمه به مفصل منجر بشود، خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.
مفاصلی که دچار آرتروز می‌شوند
مهم‌ترین مفاصل در بدن که دچار آرتروز می‌شوند مفاصل زانو، لگن، ستون فقرات و انگشتان دست است. معمولاً این بیماری در مچ پا و دست و آرنج کمتر اتفاق می افتد مگر آنکه تحت ضربه‌های متعدد قرار بگیرید.
طبقه‌بندی آرتریت
طبقه‌بندی آرتریت راهکارهای مناسبی را برای تشخیص گروه هدف و اتخاذ درمان مناسب پیش روی پزشکان قرار می‌دهد. استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند.
چند راهکار عملی و ساده برای کنترل آرتروز
شیر کم‌چرب سرعت پیشرفت آرتروز را کند می‌کند، کلم بروکلی از تخریب غضروف ها جلوگیری می‌کند، کاهش اضافه وزن، کمپرس سرد و گرم، مدیتیشن، ورزش منظم روزانه به مدت حداقل ۳۰ دقیقه، انجام حرکات کششی در طول روز، اجتناب از حمل اشیای سنگین، استفاده از تشک طبی و استاندارد، اجتناب از نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آرتریت (التهاب مفصلی) مبتلا هستند. همچنین بر اساس اعلام مرکز تحقیقات روماتولوژی کشور، حدود ۱۵ درصد مردم بالای ۱۵ سال ایران دچار آرتروز بویژه آرتروز زانو شده‌اند و سهم استان‌ها هم تقریبا یکسان بوده است.
موسسه آرتریت و روماتیسم بین‌المللی (ARI) شعار روز جهانی آرتریت 2023 را "زندگی با RMD در تمام مراحل زندگی" اعلام کرده است.
 
۲۰ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۴۳
تعداد بازدید : ۱۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید