سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۰۹

اخبار

۱۵ درصد جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران سالمند هستند

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: ۲ هزار و ۴۸۴ نفر معادل ۱۵ درصد جمعیت ۱۶ هزار و ۱۷۴ نفری خدمات گیرنده بالای ۶۰ سال و سالمند است.
دکتر رضا بقائی در گفت و گو با پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ضمن گرامیداشت ۹ مهرماه روز جهانی سالمند اظهار داشت: از این تعداد یکهزار و ۳۵۲ نفر مرد و یکهزار و ۱۳۲ نفر زن هستند.
وی در ادامه با اعلام اینکه ۱۰۰ درصد سالمندان خدمات گیرنده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران پزشک خانواده دارند، گفت: غربالگری، آزمایشات معمول، معاینات پزشکی، غربالگری‌های روانشناختی، بررسی مراجعه کننده از نظر بیماری‌های طبی و الگوی تغذیه، پیگیری بیماری‌های خاص شامل دیابت، فشارخون بالا، اختلال چربی و اضافه وزن، چاقی و آسم، تشخیص، درمان و کنترل بیماری‌ها از جمله خدمات تیم پزشک خانواده به سالمندان است.
بقائی گفت: در سال گذشته بیش از ۴۴۳ هزار بیمار با مراجعه به مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، زیرپوشش خدمات درمانی قرار گرفتند که حدود ۳۵ درصد آن سالمندان و افراد تحت پوشش آنها بودند.
وی با اعلام اینکه مسن‌ترین فرد تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران یک مرد ۹۵ ساله است یادآور شد: سالمندان سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند و تکریم و قدردانی از خدمات سالمندان رسالت همگانی است.
گفتنی است روز جهانی سالمندان (اول اکتبر برابر با ۹ مهر) با شعار "تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان" برگزار می‌شود.
عناوین روز شمار هفته تکریم سالمندان نیز از شنبه هشتم مهر تا جمعه ۱۴ مهر به ترتیب شنبه هشتم مهر روز «مردمی‌سازی و تقویت سمن‌های حوزه سالمندی»، یکشنبه نهم مهر روز «حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی و تکریم سالمندان»، دوشنبه دهم مهر روز «آموزش و توانمندسازی سالمندان»، سه‌شنبه یازدهم مهر روز «سیاستگذاری، راهبری و همکاری بین بخشی در امور سالمندان»، چهارشنبه دوازدهم مهر روز «رسانه، آگاهی‌بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی»، پنجشنبه سیزدهم مهر روز «دسترسی عادلانه به خدمات» و جمعه چهاردهم مهر روز «مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه» تعیین و اعلام شده است.
سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال، طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.
با توجه به اهمیت موضوع؛ همه ساله در ایران هفته‌ای با عنوان هفته ملی سالمند تعیین و برنامه‌های متنوعی به همین مناسبت برگزار می‌شود.

بر پایه تعریف سازمان بهداشت جهانی، سن ۶۰ سالگی آغاز دوره سالمندی قلمداد می‌شود اما به تازگی آغاز دوره سالمندی از ۷۰ سالگلی محاسبه می‌شود و برای اینکه این تقسیم بندی بار منفی در ذهن ایجاد نکند، افراد با سن ۷۰ تا ۷۴ سال را «سالمند جوان»، ۷۵ تا ۹۰ سال را «سالمند میانسال» و ۹۰ سال به بالا را «سالمندِ سالمند» می‌نامند.

۹ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۴۱
تعداد بازدید : ۱۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید