سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۴۹

اخبار

به بهانه روز جهانی قلب؛ "قلب؛ عضله‌ای خستگی‌ناپذیر"

بیماری‌های قلبی عروقی قاتل شماره یک جهان است؛ این در حالیست که اکثر بیماری‌های قلبی عروقی با پرهیز از عوامل خطری از جمله دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، ‌چاقی، ‌بی‌تحرکی جسمانی و مصرف الکل قابل پیشگیری هستند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هر سال بیست‌ونهم سپتامبر به‌عنوان روز جهانی قلب در نظر گرفته می‌شود، روز جهانی قلب در سال 2000 میلادی پیشنهاد شد تا به مناسبت این روز، مردم دنیا از خطرات بیماری قلبی و سکته مغزی به عنوان اولین علت مرگ انسان‌ها مطلع شوند، بر این اساس و طبق آمارها، سالانه ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند که ۳۱ درصد کل مرگهای جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری های غیرواگیر است.
قلب دستگاهی عضلانی و تو خالی شبیه به مشت انسان است؛ عضوی که حدود 70 بار در دقیقه می‌تپد و روزانه تا 10 هزار لیتر خون را به بدن پمپاژ می‌کند. قلب نه تنها این عمل را بی‌وقفه برای یک عمر انجام می‌دهد، بلکه اگر لازم باشد برای مثال هنگام دویدن ارسال خون به بدن را پنج برابر می‌کند.
عضله قلب شبیه عضلات دست یا پا است چون می‌تواند همانند آنها به ‌سرعت و با قدرت منقبض شود اما عضله قلب قادر است به صورت مداوم فعالیت کند بدون آنکه خسته شود.
علاوه بر این تمام سلول‌های قلبی با یکدیگر در ارتباط هستند تا بتوانند به صورت هماهنگ و بی‌وقفه به عنوان عضله واحد قلب عمل کنند. 
مطالعات فدراسیون جهانی قلب نشان می‌دهد با رعایت نکات طلایی از جمله ترک سیگار،  کنار گذاشتن الکل، کاهش مصرف نمک، ورزش کردن روزانه حدود 30 دقیقه، استفاده از ماهی، غذاهای پرفیبر، میوه و سبزیجات، کنار گذاشتن استرس و شاد بودن، اهمیت دادن به خواب و چکاپ دوره‌ای می‌توان تا 80 درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی اجتناب کرد.
 نگاهی به شعار روز جهانی قلب در دهه گذشته
شعار سال 2022؛ اتحاد قلب‌ها برای سلامتی قلب‌ها
شعار سال ۲۰۲۱؛ قلبهایمان را با سلامتی پیوند بزنیم
شعار سال ۲۰۲۰؛ با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت کنید
شعار سال ۲۰۱۹؛ قهرمان قلب خود باشیم
شعار سال ۲۰۱۸؛ هم پیمان برای سلامت قلب
شعار سال ۲۰۱۷؛ همه با هم برای سلامت قلب
شعار سال ۲۰۱۶؛ مهربانی با قلب نیرو بخش زندگی
شعار سال ۲۰۱۵؛ قلب سالم الویتی برای همه کس و همه جا
شعار سال ۲۰۱۴؛ انتخاب های دوستدار سلامت قلب
شعار سال ۲۰۱۳؛ همواره در جاده قلب سالم حرکت کنید 
شعار سال ۲۰۱۲؛ یک قول بدهید تا قهرمان سلامت قلب شوید
گفتنی است شعار روز جهانی قلب در سال جاری "شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالم‌تر" تعیین شده است.
 
۹ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۴۳
تعداد بازدید : ۱۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید