سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۴۹

اخبار

"هاری" کشنده‌ترین بیماری‌ مشترک انسان و حیوان

هاری، بیماری حاد ویروسی و یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است و اهمیت بیماری هم به دلیل میزان کشندگی بالا، افزایش روند موارد حیوان‌گزیدگی در جوامع مختلف و ... است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ به دلیل اهمیت بالای بیماری هاری، ۲۸ سپتامبر سالگرد درگذشت لویی پاستور که با همکاری همکارانش، اولین واکسن مؤثر هاری تهیه شد و با هدف جلب حمایت و مشارکت تمامی اقشار جامعه و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان ‌ها، نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی برای مقابله با بیماری هاری، از سوی سازمان جهانی بهداشت، «روز جهانی هاری» نامگذاری شده است.
هدف از روز جهانی هاری آگاهی رسانی درباره تأثیر بیماری هاری بر روی انسان و حیوانات، ارائه اطلاعات و مشاوره در مورد چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری در جوامع در معرض خطر و حمایت از تلاش‌های بیشتر در جهت کنترل هاری است.
امسال هفدهمین روز جهانی هاری و با شعار "پیشگیری از هاری برای همه با هماهنگی بین بخشی" " All for one, One Health for all"" نامگذاری شده است. هدف از روز جهانی هاری آگاهی رسانی درباره تأثیر بیماری هاری بر روی انسان و حیوانات، ارائه اطلاعات و مشاوره در مورد چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری در جوامع در معرض خطر و حمایت از تلاش‌های بیشتر در جهت کنترل هاری است.
 هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است که قابل انتقال بین حیوان و انسان است و معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان، باید گفت که در ۱۰۰ درصد موارد کشنده است اما خوشبختانه با وجود کشندگی بالا، در صورت انجام تمامی مراحل پیشگیری و درمان شامل شست‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق به موقع سرم ضدهاری، می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
راه‌های انتقال و نشانه‌های بیماری هاری
ویروس هاری هنگام گزش و از طریق بزاق حیوان هار به انسان انتقال می‌یابد؛ که می‌تواند از طریق تماس بزاق حیوان هار با خراش پوستی، چشم و غشاهای مخاطی دهان و غیره وارد بدن انسان شده و باعث بروز هاری در انسان شود.
ویروس پس از ورود به بدن، در عضلات تکثیر یافته و خود را به شبکه مرکزی اعصاب رسانده و در نهایت به غدد بزاقی انتشار می‌یابد.
دوره نهفته (کمون) بیماری در انسان حدود ۲ تا سه ماه است، اما ممکن است از چند روز تا یک سال هم طول بکشد. مدت این دوره، بستگی به مقدار ویروس وارد شده به بدن، محل گزش و شدت زخم دارد.
نشانه‌های بیماری هاری شامل احساس اضطراب و نگرانی، سردرد، افزایش مختصر درجه حرارت بدن و بی قراری، درد و خارش در محل زخم، افزایش ترشحات بزاق، گرفتگی‌های عضلات تنفسی و تشنجات عمومی و در موارد نادر، هاری فلجی و کماست که بعد از بروز علائم، بیمار حداکثر ۲ هفته عمر می‌کند.
البته نشانه‌های بیماری هاری در حیوانات تا قدری متفاوت است و اگرچه این بیماری در همه حیوانات خونگرم ممکن است دیده شود، اما سگ‌ها بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند.
نشانه های هاری در سگ‌ها شامل رفتار غیرطبیعی، اضطراب غیرعادی، افزایش تحریک پذیری و بی‌اشتهایی است که طی یک تا ۲ روز علائم اضطرابی افزایش یافته، حیوان مبتلا حالت تهاجمی به خود می‌گیرد و تمایل شدیدی به گاز گرفتن اشیا، حیوانات و انسان‌ها، حتی صاحب خود، نشان می‌دهد.
گفتنی است با وجود تلاش‌های فراوان مجامع بهداشتی و سازمان‌های دامپزشکی در سطح دنیا هنوز این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود داشته و همه ساله تعداد قابل توجهی از انسان‌ها و حیوانات در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.
سالانه ۶۰ هزار نفر در جهان بر اثر بیماری هاری جان خود را از دست می‌دهند، که بیشترین موارد آن در قاره‌های آسیا و آفریقا است.
 
۹ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۴۳
تعداد بازدید : ۱۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید