سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۳۴

اخبار

به مناسبت فرارسیدن ۲۱ سپتامبر روز جهانی آلزایمر؛ گمشده در حافظه

آلزایمر بیماری پیچیده‌ای است که با مرگ سلول‌های مغزی به مرور حافظه و توانایی‌های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فرد را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می‌کند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است، در دنیا ۵۵ میلیون نفر و در ایران به گفته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۸۰۰ هزار نفر به آلزایمر مبتلا هستند  و هر هفت دقیقه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. هنوز این بیماری ناشناخته های بسیاری دارد که باعث می‌شود درمان آن را به تاخیر بیاندازد و کیفیت زندگی را بهبود نبخشد.
در حال حاضر هیچ شیوه اثبات شده‌ای برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر وجود ندارد، اما تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می دهد بیش از ۱۳۹ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ در جهان مبتلا به بیماری دمانس (زوال عقل) شوند.
دانشمندان معتقدند که آلزایمر در بیشتر افراد در اثر تلفیقی از عوامل مانند وراثت، سبک زندگی و عوامل محیطی رخ می‌دهد و به تدریج مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بروز آلزایمر در کمتر از پنج درصد افراد ناشی از یک تغییر ژنتیکی خاص است که منجر به پیشرفت بیماری می‌شود.
هر چند دلایل ابتلا به آلزایمر هنوز به طور دقیق مشخص نشده، اما تاثیر آن بر مغز به وضوح مشخص است و این بیماری موجب آسیب دیدن و مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. اتصالات بین سلولی در مغزی که مبتلا به آلزایمر شده بسیار کمتر از مغز سالم است.
تمرکز روز جهانی آلزایمر در سال 2023 میلادی بر عوامل خطر و کاهش خطر تمرکز دارد و بر نقش حیاتی آنها در به تاخیر انداختن یا حتی پیشگیری از شروع زوال عقل تاکید می‌کند، شعار این روز "هیچ وقت خیلی زود، هیچ وقت خیلی دیر" Never too early, never too late اعلام شده است.
آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد زوال عقل
  1. آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است.
  2. زوال عقل یکی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر جهان است.
  3. زوال عقل نه تنها تاثیر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مبتلایان دارد،‌ بلکه خانواده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  4. اکنون حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود.
  5. گرچه قربانیان زوال عقل عمدتا سالمندان هستند؛ ولی این عارضه یک بخش طبیعی از پیری نیست.
  6. حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می‌دهند.
روش‌هایی برای مبارزه با آلزایمر
به طور منظم ورزش کنید، روابط اجتماعی قوی داشته باشد،  خواب کافی داشته باشید، کلسترول بد را کاهش دهید،  فشار خون را کاهش دهید، از رژیم غذایی MIND پیروی کنید.
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ ۱۲:۱۳
تعداد بازدید : ۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید