سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۳۹

اخبار

روز «ایمنی بیمار» روزی برای تضمین خدمات درمانی ایمن

سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای اولین بار روز ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی مصادف با ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ را به عنوان روز جهانی ایمنی بیمار (World Patient Safety Day) اعلام نمود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمن صنعت نفت گچساران؛ این نامگذاری به منظور کاهش صدمات و آسیب‌های وارده به بیماران از ناحیه خدمات سلامت غیرایمن بنیان نهاده شد. در حقیقت رعایت اصول ایمنی بیمار، به معنای تضمین سلامتی بیمار است. 
شعار امسال این روز "درگیر کردن بیماران برای ایمنی بیمار" بوده که هدف آن شناسایی نقش مهم بیماران، خانواده‌ها و مراقبان در ایمنی مراقبت‌های بهداشتی است. روز جهانی ایمنی بیمار یکی از روزهای جهانی بهداشت عمومی WHO است. 
در سال ۲۰۱۹ توسط هفتاد و دومین مجمع جهانی بهداشت از طریق تصویب قطعنامه WHA72.6 - "اقدام جهانی در مورد ایمنی بیمار" تأسیس شد. اهداف آن افزایش آگاهی و مشارکت عمومی، افزایش درک جهانی، و تلاش در جهت همبستگی جهانی و اقدام کشورهای عضو برای افزایش ایمنی بیمار و کاهش آسیب به بیمار است.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) به منظور کاهش صدمات و آسیب وارده به بیماران از ناحیه خدمات سلامت غیر ایمن بر سه محور به شرح ذیل تاکید نموده است:
۱- ارتقاء سطح آگاهی، توانمندی سازی و جلب مشارکت بیماران و جامعه در ارتقاء پیامد های خدمات سلامت و تقویت نقش آنان در ایمنی خدمات سلامت از طریق ارائه اطلاعات دقیق در مورد بیماری خود و برقراری ارتباط صادقانه با تیم سلامت. 
۲- جلب مشارکت پزشکان، پرستاران، داروسازان و سایر ارائه کنندگان خدمات سلامت به منظور احتساب بیمار و مراقبین وی در تیم سلامت و ایجاد فرهنگ گزارش دهی وقایع ناخواسته ایمنی بیمار.
 ۳- نقش سیاست گزاران و دولتمردان در ایجاد خط مشی ها، راهبردها و استراتژی های مناسب و متناسب جهت ارائه خدمات ایم. 
شواهد نشان می‌دهد که وقتی بیماران به عنوان شریک مراقبت از آنها رفتار می شوند، دستاوردهای قابل توجهی در ایمنی، رضایت بیمار و نتایج سلامت حاصل می شود. 
با تبدیل شدن به اعضای فعال تیم مراقبت های بهداشتی، بیماران می توانند به ایمنی مراقبت های خود و کل سیستم مراقبت های بهداشتی کمک کنند.
 اهداف روز جهانی ایمنی بیمار ۲۰۲۳
 ۱- افزایش آگاهی جهانی در مورد نیاز به مشارکت فعال بیماران و خانواده‌ها و مراقبان آنها در همه محیط‌ها و در تمام سطوح مراقبت‌های بهداشتی برای بهبود ایمنی بیمار. 
۲- سیاستگذاران، رهبران مراقبت‌های بهداشتی، کارکنان بهداشت و مراقبت، سازمان‌های بیماران، جامعه مدنی و سایر ذینفعان را در تلاش برای مشارکت دادن بیماران و خانواده‌ها در سیاست‌ها و شیوه‌های مراقبت بهداشتی ایمن مشارکت دهید.
۳- بیماران و خانواده‌ها را توانمند کنید تا فعالانه در مراقبت‌های بهداشتی خود و بهبود ایمنی مراقبت‌های بهداشتی مشارکت کنند.
 ۴- حمایت از اقدام فوری در مورد مشارکت بیمار و خانواده، همراستا با برنامه اقدام جهانی ایمنی بیمار ۲۰۲۱-۲۰۳۰، که باید توسط همه شرکا انجام شود.
گفتنی است موضوع انتخاب شده‌ی روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۱۹ "برای ایمنی بیمار صحبت کنید"، سال ۲۰۲۰ میلادی "کارکنان سلامت ایمن، بیماران ایمن"، در سال ۲۰۲۱ "مراقبت از مادر و نوزاد" و در سال ۲۰۲۲ با عنوان "دارو درمانی بدون آسیب" اعلام شده بود.
 
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ ۱۶:۴۰
تعداد بازدید : ۱۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید