سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۰۰

اخبار

روز جهانی پیشگیری از خودکشی؛ "با عمل امید بسازیم"

۱۹ شهریورماه برابر با ۱۰ سپتامبر هر سال از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری شده است، شعار امسال روز جهانی خودکشی با عنوان "با عمل امید بسازیم" نامگذاری شده، به این معنا که جایگزینی برای خودکشی وجود دارد و هدف آن القای اعتماد به نفس و نور امید در همه افراد است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هر سال در تاریخ دهم سپتامبر به مناسبت «روز جهانی پیشگیری از خودکشی» و به‌منظور افزایش اطلاع رسانی در زمینه اقدامات پیشگیرانه ضروری با هدف کاهش نرخ قربانیان خودکشی در سراسر جهان، مراسم ویژه ای در کشورهای مختلف برگزار می شود. برگزاری مراسم روز جهانی پیشگیری از خودکشی به سازمان‌ها، آژانس‌های دولتی و افراد این فرصت را می‌دهد تا سطح آگاهی‌های خود را در مورد خودکشی، بیماری‌های ذهنی مرتبط با خودکشی و پیشگیری از خودکشی افزایش دهند.
داده‌های آماری «سازمان بهداشت جهانی» (WHO) نشان می‌دهد سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر اقدام به خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و همچنین سالانه ۱۶ میلیون نفر «فکر خودکشی» به سرشان می‌زند. به استناد آمار و ارقام ارائه شده از سوی این نهاد بین المللی، خودکشی دومین عامل مرگ در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله است. 
این بحران تنها مختص کشورهای توسعه یافته و ثروتمند نبوده و یک معضل جهانی است؛ در واقع آمار به ثبت رسیده حاکی از آن است که حدود ۸۰ درصد موارد خودکشی در سال ۲۰۱۶ میلادی در کشورهای متوسط و فقیر روی داده‌اند. از همین رو، سازمان بهداشت جهانی روز دهم سپتامبر (۱۹ شهریور) را به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی انتخاب کرده تا با آگاهی بخشی در مورد محرک‌ها و راهکارها به کنترل دامنه این بحران کمک کند. 
محرک‌ها و زنگ خطرها
در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان در اثر خودکشی می‌میرد. اما با توجه به میل ذاتی و قدرتمند انسان به بقا و زندگی جاودانه چه عواملی باعث می‌شود تا یک فرد به طور داوطلبانه به زندگی خود پایان دهد؟
کارشناسان معتقدند که عوامل متعددی چون ژنتیک یا سابقه خانوادگی، تجربیات زندگی، سلامت روانی، سبک زندگی، موقعیت شغلی و روابط فردی در تعیین میزان آسیب‌پذیری یک فرد نسبت به افکار و رفتارهای منجر به خودکشی نقش دارند. 
نگاهی به شعارهای روز جهانی پیشگیری از خودکشی طی سالهای گذشته 
برگزارکنندگان این مراسم هر سال شعارهایی را در راستای آگاه سازی و پیشگیری از خودکشی طراحی و اعلام کرده‌اند؛ 
خودکشی قابل پیشگیری است ، نجات جان‌ها، بازگرداندن امید، پیشگیری از خودکشی کاری همگانی است، با درک امیدهای تازه، پیشگیری از خودکشی در طول زندگی، در سطح جهانی بی‌اندیشیم، در سطح ملی برنامه‌ریزی کنیم، در سطح محلی انجام دهیم، پیشگیری از خودکشی در فرهنگ‌های گوناگون، خانواده، جامعه و خودکشی، پیشگیری از خودکشی در جوامع چندفرهنگی، پیشگیری از خودکشی در سراسر جهان: تقویت کاراهای محافظتی و ادامه امیدواری، بدنامی اجتماعی: یکی از موانع مهم پیشگیری از خودکشی، شمعی را در جوار پنجره‌ای روشن کن، پیشگیری از خودکشی: رسیدگی و نجات جان‌ها، پیوستن، گفتگو کردن، مراقبت کردن، یک دقیقه وقت بگذارید، زندگی‌ای را تغییر بدهید، همه با هم برای جلوگیری از خودکشی همکاری کنیم، با عمل امید بیافرینیم.
 
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ۱۲:۰۴
تعداد بازدید : ۱۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید