سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۱۷

اخبار

مسئول شیر مادر بیمارستان نفت گچساران: شیردهی یک هنر است

مسئول شیر مادر بیمارستان نفت گچساران با بیان این‌که شیر هر مادری برای فرزند خودش بهترین است، گفت: شیردهی به فرزند از الطاف و نعمت‌های الهی بوده که به هر مادری از ابتدای خلقت اعطا شده و در واقع شیردهی یک هنر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، از جمله حقوق کودک، تغذیه با شیر مادر بوده و اسلام نیز این حق را برای کودک محفوظ داشته است و از مادران می خواهد کودکان خود را دو سال تمام شیر دهند.
تغذیه با شیر مادر بر آینده و سرنوشت کودک تأثیر مستقیم دارد؛ زیرا افزون بر آنکه سلامت و نیرومندی یا بیماری و ناتوانی کودک بسته به این امر است، اخلاقیات و سرشت کودک نیز از این راه شکل می گیرد.
شیر مادر، قوی‌ترین و عالی‌ترین غذا برای شیرخواران و نوزادان بوده و با توجه به اهمیت موضوع، هر ساله روز نخست ماه آگوست به عنوان روز جهانی تغذیه با شیر مادر و امسال 10 تا 17 مرداد بعنوان هفته ملی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده و نهادهای مرتبط، برنامه‌های آموزشی و ترویجی متنوعی برای این هفته در دست اجرا دارند.
به همین مناسبت گفت‌و‌گویی تفصیلی با فروزان نارکی سوپروایزر مامایی و مسئول شیر مادر بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران داشته‌ایم که در زیر می‌خوانیم:
*اهمیت شیر مادر را در چند جمله بیان کنید:
همه مادران به طور طبیعی و غریزی علاقمند به تغذیه فرزند خود با شیر مادر هستند و سعی دارند بهترین مراقبت و تغذیه را برای آنان فراهم آورند اما شیردهی فرایندی است که نیاز به آموختن و کسب مهارت‌های لازم دارد که با وجود انگیزه و علاقمندی مادران و حمایت اطرافیان تسهیل می‌گردد.
تغذیه با شیر مادر به عنوان بهترین غذا شیرخواران نیازهای تغذیه‌ای آنان را تأمین نموده و بهترین الگوی رشد و تکامل مطلوب کودکان را فرهم می‌کند و یک مانع بی‌نظیر و زنده حاوی عوامل ضدعفونت است که شیرخوار را در برابر بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها مثل اسهال و عفونت گوش، آسم، اگزما آلرژی و عفونت‌های تنفسی محافظت می‌کند.
*آیا بیمارستان بعثت نفت جزء بیمارستان‌های دوستدار کودک قرار دارد؟
بیمارستان بعثت با نمره 99 از 100 دارای لوح بیمارستان دوستدار کودک بوده که در سال گذشته بهترین و بالاترین نمره را در ارزیابی بیمارستان‌های دوست‌دار کودک در سطح استان کسب کرده است.
همانطور که در اول بحث آورده شده،‌ فرایند شیردهی نیاز به آموختن و کسب مهارت دارد و همه ی مادران با نحوه صحیح شیردهی و تداوم آن توسط کارکنان و متخصصین مرتبط آگاه و تشویق می‌شوند.
*اقدامات لازم که بیمارستان نفت گچساران در راستای کسب این مقام انجام داده است:
بیمارستان ما با در نظر گرفتن گروه حامی که شامل بخش زایشگاه بخش اطفال، کلینیک بهداشت خانواده و کلینیک زنان می‌شود با ارائه کمک، حمایت و پیشنهاد سبب تمایل مادران به شیردهی از شیر مادر می‌شوند و نقش کارکنان به عنوان حامی شیرمادر بسیار حائز اهمیت بوده و مراقبت آن‌ها متکی به اطلاعات علمی روز می‌باشد به همین منظور هر ساله برای پرسنل مرتبط کلاس‌های توجیهی شیر مادر و هر 2 سال کارگاه شیر مادر با عنوان‌های حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر برگزار می‌گردد و جدیدترین کتاب‌های آموزشی مرتبط با شیر مادر جهت کتابخانه بیمارستان خریداری می‌شود.
آموزش مستمر از ابتدای بارداری در کلینیک بهداشت خانواده کلاس‌های آمادگی برای زایمان و در مراجعه به بخش زایشگاه آموزش چهره به چهره و نظارت به زنان باردار داده می‌شود و مشکلات مربوط به شیردهی راحتی پس از ترخیص از بیمارستان پیگیری و از مادران حمایت می‌کنند.
بیمارستان دارای اتاق شیر مادر با تمام تجهیزات رفاهی از جمله سیستم خنک‌کننده، گرم‌کننده، حمام، سرویس بهداشتی،‌ تلفن،‌ تخت، یخچال، ظرف ذخیره شیر، شیردوش برقی جهت استراحت مادران که شیرخوار بستری در بخش بیمارستانی را دارند فراهم کرده است.
*به عقیده شما نقش همکاران دیگر شما در واحدهای مربوطه در این مورد چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟
نقش و مسئولیت کارکنان در حمایت از تغذیه با شیر مادر بسیار پررنگ بوده و با فرهنگ‌سازی و آموزش اهمیت انحصاری تغذیه با شیر مادرآموزش همه‌جانبه که شامل پدران و تشویق آن‌ها در درک مزایای تغذیه با شیر مادر باشد و تأکید بر باورهای درست در این زمینه و مهارت در حل مشکل و مشاوره باورهای نادرست تغذیه با شیر مادر و همچنین ابراز عقیده بر مبنای حقایق علمی و تفکیک بین واقعیت‌ها و آنچه غیرواقعی است کمک کننده است.
مراقبت از مادر و تغذیه سالم مادران برای یک شیردهی موفق از چه زمانی باید آغاز شود و شما چه برنامه‌هایی در این زمینه دارید؟
مراقبت از مادر و تغذیه سالم و تغذیه با شیر مادر کلید توسعه پایدار بوده و اهمیت آن به حدی بوده که شعار جهانی سال گذشته یعنی 1000 روز طلایی مهر مادر، شیر مادر در برگیرنده این جواب بوده که 270 روز بارداری و 730 روز نخست پس از تولد نوزاد که نقطه شروع سالم زیستن است.
*از دیدگاه شما مهم‌ترین موانع شیردهی موفق چیست؟
مهم‌ترین مانع شیردهی مادران و روی آوردن به شیرخشک ، عدم اعتماد بنفس مهارت و توان ناکافی مادر در تغذیه و همچنین روی آوردن به شیر خشک و نیز باورهای غلط در این باره از جمله تغییر در ساختار ظاهری مادر، باور غلط ناکافی بودن شیر مادر و اضطراب و نگرانی مادران از عدم افزایش وزن نوزاد می‌باشد و به نظر من شیردهی یک هنر است.
*و کلام آخر:
شیر مادر همیشه همه جا در دسترس بوده و نیاز به خریدن، آماده کردن، تجهیزات و ذخیره‌سازی ندارد و همچنین شیردهی برای مادران نیز مزایایی دارد از جمله پیشگیری از کم‌خونی، سرطان پستان، شکستگی استخوان ران در سن کهولت و کاهش وزن اضافی دوران بارداری می‌شود.
شیر هر مادری برای فرزند خودش بهترین بوده و ترکیب آن بر اساس تغییر نیازهای او بر حسب سن شیرخوار و حتی در هر وعده تغییر می‌کند باعث تکامل فک و صورت و از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌‌‌کند امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت‌های تکاملی و تحصیلی بهتر در آینده می‌شود./

‌گفت‌و‌گو از معصومه بوستانی
فروزان نارکی

۱۰ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۰۴
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید