سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۴

اخبار

شیر مادر نعمتی خدادادی؛ بهترین هدیه مادر به نوزاد

شیر مادر نعمتی خدادادی و بهترین هدیه مادر به نوزاد است و بی توجهی مادران به این نعمت خداوندی و محرومیت نوزادان از شیر مادر جفای به آنان می‌باشد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شیر مادر به علت دارابودن مواد ایمنی بخش، شیرخوار را از ابتلا به اسهال و بیماریهای عفونی حفاظت می‌کند، هیچ شیری نمی‌تواند جانشین شیر مادر شود و پیامبر اسلام (ص) فرمودند: برای شیرخوار هیچ غذایی بهتر از شیر مادر نیست، جملاتی که در قوطی های شیرخشک حک شده است.
شیر مادر؛ مکمل سلامت جسم و روح نوزاد
ضریب هوشی بالاتر، تکلم روان تر، ارتباط عاطفی قوی تر نوزاد با مادر، تربیت پذیری بهتر و جلوگیری از بروز بیماری ها، تنها بخشی از فواید شیر مادر به عنوان یک تغذیه مطلوب است.
تغذیه کودکان در سال‌های نخست پس از تولد، بویژه دو سال اول از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد و شیر مادر، بدون شک، غذایی است که اغلب ویژگی‌های تغذیه ایده‌آل را دارا است.
شیر مادر موهبت الهی برای کودک که علم نیز آن را ثابت کرده به گونه ای که جوامع علمی در پی پرورش انسان‌هایی سالم‌تر و با هوش‌تر به دنبال ترویج تغذیه با این شیر هستند و هرساله اول آگوست مصادف با ۱۰ مرداد به منظور تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی "روز جهانی شیر مادر" نامگذاری شده است.
شیر مادر به عنوان بهترین غذایی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده و در هشت آیه قرآن کریم همچون ۲۳۳ بقره به آن تاکید کرده و گفته است: مادران بایستی ۲ سال کامل فرزندان خود را شیر دهند.
"حمایت از مادران شاغل شیرده"
سازمان بهداشت جهانی روز جهانی تغذیه با شیر مادر در سال جاری را با شعار "حمایت از مادران شاغل شیرده" برنامه ریزی کرده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز این روز و هفته آن را با عنوان "نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه" نامگذاری کرده است.
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت تغذیه با شیر مادر حداقل به مدت ۶ ماه از حدود ۵۵ درصد مرگ و میر ناشی از اسهال، بیماری های تنفسی و بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند.
هفته جهانی تغذیه با شیر مادر فرصتی است تا خانواده‌ها و مردم را از مزایای تغذیه بهنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کرد، اهمیت تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده و به تنهایی در ۶ ماه نخست پس از تولد، برای شیرخوار یک غذای کامل و کافی است و نادیده گرفتن حقوق کودک مانند خودداری از شیردادن به او به بهانه‌هایی مانند حفظ تناسب اندام و حفظ رژیم غذایی، بی‌شک نمونه بارز کودک آزاری است.
متخصصان کودک با تاکید بر ضرورت تغذیه کودک با شیر مادر توصیه می کنند که مادران تنها در صورت ابتلا به بیماری خاصی که پزشک شیردهی را برای مادر یا کودک مضر بداند، از جایگزین دیگری برای تغذیه فرزند خود استفاده کنند. دین مبین اسلام نیز سفارش های فراوانی در زمینه تغذیه کودک با شیر مادر دارد.
امکان تغذیه با شیر مادر حتی در غیاب مادر
شیر مادر به صورت های مختلف و در مدت زمان های متفاوت در فضای اتاق، یخچال و فریزر قابل نگهداری است که این امر امکان تغذیه نوزاد را در نبود مادر را هم فراهم می‌کند.
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در صورت تغذیه با شیر مادر تا ۲۳ ماهگی، زندگی حدود ۸۲۰ هزار کودک زیر پنج سال حفظ می‌شود و طبق کنوانسیون حقوق کودک، تمام کودکان حق بهره‌مندی از تغذیه سالم و مناسب از جمله شیر مادر را دارند. تغذیه با شیر مادر علاوه بر مزایایی که بر سلامت جسم و ذهن کودک دارد، از لحاظ اقتصادی برای خانواده و جامعه بسیار به صرفه است.
سازمان جهانی بهداشت، تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا ۶ ماهگی برای تضمین سلامت و رشد جسمی و ذهنی نوزاد توصیه کرده است. پس از ۶ ماهگی نیز شیر مادر باید همراه با غذاهای مکمل و غذاهای عادی، تا ۲ سالگی ادامه یابد. این سازمان شروع شیردهی را در یک‌ ساعت نخستین تولد توصیه کرده است.
۲ سال اول زندگی کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تغذیه مناسب در این دوران علاوه بر کاهش میزان مرگ و میر، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز کاهش داده و در رشد کلی موثر است.
اثرهای مثبت شیر مادر بر روی رشد و تکامل کودک غیرقابل انکار است و در این رابطه مقالات و پژوهش‌های بسیاری انجام شده است و با این وجود هنوز شاهد هستیم برخی از مادران از دادن شیر به کودک خود امتناع می‌کنند.
دهم تا ۱۶ مرداد به نام هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است و هدف از این نامگذاری تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود با این موهبت الهی است.
۱۵ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۵۸
تعداد بازدید : ۱۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید